Reklama

Niedziela Łódzka

„Dialogi w katedrze”

O godności pracy ludzkiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prawo do pracy należy do najbardziej podstawowych praw człowieka. Jeżeli tego prawa człowiekowi się odmawia, to uderza się w jego godność - stwierdził abp Marek Jędraszewski podczas marcowej edycji „Dialogów w katedrze”. Metropolita Łódzki odpowiadał na pytania dotyczące godności pracy ludzkiej, które można było zadać drogą elektroniczną lub bezpośrednio w archikatedrze.

- Czy praca to prawo, czy obowiązek?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odpowiadając na pytanie postawione przez młodą kobietę, Ksiądz Arcybiskup nawiązał do encykliki „Laborem exercens” („O pracy ludzkiej”) Jana Pawła II.

Reklama

Ojciec Święty we wstępie napisał: „Z pracy swojej ma człowiek pożywać chleb codzienny i poprzez pracę ma się przyczyniać do ciągłego rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza do nieustannego podnoszenia poziomu kulturalnego i moralnego społeczeństwa, w którym żyje jako członek braterskiej wspólnoty”. Abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę, że Jan Paweł II mówi tu o pracy, która jest podstawą ludzkiego bytu i jednocześnie przyczynia się do powstania wielkich dzieł ludzkiego ducha, a zarazem buduje międzyludzką solidarność. Praca wpisana jest w naturę człowieka. Często myślimy o niej w kategoriach tego, co jest konkretnym dziełem naszego umysłu i naszych rąk. Na pracę należy przede wszystkim patrzeć w kategoriach człowieka, który poprzez pracę tworzy również siebie. Praca wyróżnia człowieka od reszty stworzeń. Jest związana z jego godnością i powołaniem. Praca nosi szczególne znamię człowieka. To znamię stanowi jej wewnętrzną kwalifikację, konstytuuje samą jej naturę - podkreślił Ksiądz Arcybiskup.

- Dla wielu ludzi praca stała się najważniejsza. Jak powstrzymać ten pęd za tym, aby mieć i mieć...?

Gdy praca pochłania kogoś do tego stopnia, że nie ma czasu na życie rodzinne, religijne, społeczne to jest uzależnienie, pracoholizm - wyjaśniał Ksiądz Arcybiskup. Praca staje się swoistym narkotykiem. Ojciec Święty Jan Paweł II we wspomnianej już encyklice „Laborem exercens” wskazuje na personalistyczny charakter pracy, którą należy postrzegać, mając na uwadze autentyczne dobro osoby ludzkiej. Niezmiernie ważne jest tu zrozumienie, na czym w całości polega życie człowieka, które jest podążaniem za Chrystusem do domu Ojca. Jeżeli się żyje w ten sposób, to można się ocalić od wpływu materializmu i konsumizmu. Dzięki temu dobra materialne nie zawładną nami, ale to, co posiadamy, stanie się darem dla innych. Wtedy praca będzie służyła budowie ludzkiej solidarności, a my wszyscy, niezależnie od tego jakie miejsce zajmujemy w społeczeństwie, będziemy dla siebie braćmi i siostrami.

- Być dzisiaj świadkiem Chrystusa w pracy to wielka sztuka. Jak mam mówić w pracy o Bogu i Kościele, gdy inni wokół są przeciwni?

Reklama

Są takie środowiska, w których osoba wierząca czuje się niedobrze dlatego, że spotyka się z krytyką i negacją Pana Boga - mówił Ksiądz Arcybiskup. Trzeba podkreślić, że środowisko pracy jest bardzo ważne właśnie dlatego, aby poprzez pracę właściwie się realizować. Ośmieszanie tego, że ktoś jest wierzący stanowi przejaw nietolerancji. Jak można w takiej sytuacji mówić o solidarności, kiedy ktoś czuje się dyskryminowany ze względu na to, że wierzy, jest związany z Kościołem i chce żyć według zasad, które dał nam Pan Bóg, o których naucza Kościół. Jeżeli moje środowisko pracy jest pod tym względem trudne do zaakceptowania, a innej pracy nie ma, tym bardziej trzeba szukać umocnienia dla siebie w swojej rodzinie, wspólnocie przyjaciół, stowarzyszeniach, gdzie znajdę siłę do tego, by cieszyć się razem z innymi, że wierzę, że jesteśmy jako Boże dzieci w jednym Kościele. Właśnie dlatego, że w różnych środowiskach pod tym względem jest trudno, nie można tak od razu się poddawać. To niełatwe środowisko pracy jest zadaniem danym mi przez Boga, terenem mojej działalności misyjnej. Należy wychodzić na spotkanie tego świata i z tego wychodzenia czerpać radość, którą daje nam Duch Święty. Trzeba mieć świadomość, że jestem z Chrystusem, a Chrystus jest ze mną. Ten, który jest Prawdą dającą wyzwolenie. Ja chcę, aby inni coś z tej Prawdy poprzez mój styl myślenia, postępowania odkryli, zaczerpnęli, przyjęli jako pewien moment refleksji, nawrócenia. To jest wielkie wyzwanie, które staje dziś przed całym Kościołem.

- Jak katolicy powinni mówić o pracy?

Odpowiadając na pytanie zadane przez młodego mężczyznę, Ksiądz Arcybiskup wskazał na pewne inne wymiary związane z pracą. Są osoby odznaczające się niechęcią do pracy. Jest to wielkie wyzwanie w wymiarze społecznym, bo nie można dawać wsparcia osobie, która nie chce pracować. Ważną rzeczą jest również praca nad sobą. To, co wiąże się z wewnętrznym zmaganiem, by żyć w duchu prawdy, solidarności, odpowiedzialności, miłości i poświęcenia. Chrystus powiedział: „Kto chce iść za Mną, niech weźmie swój krzyż i niech Mnie naśladuje...”. Czasem pojawia się takie zmaganie, by z poświęceniem wziąć na siebie ciężar pracy, przezwyciężyć różne opory czy też nawet ucieczkę od obowiązków. To jest to, o czym mówił Pan Jezus: wziąć krzyż, iść za Nim, przezwyciężać siebie. Jest to wielka praca nad sobą i dla siebie. Wymiarów pracy jest wiele i trzeba je zawsze widzieć w kategoriach godności pracy ludzkiej, powołania do pracy, a także zadań, które przed nami stawia Pan Bóg, Stwórca nieba i ziemi.

2014-04-11 14:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski do młodych: Być w pełni wolnym człowiekiem to znaczy kochać

[ TEMATY ]

młodzi

abp Marek Jędraszewski

BP KEP

Duch Święty daje życie w autentycznej wolności, wolności dzieci Bożych, a być w pełni wolnym człowiekiem to znaczy też kochać – kochać Boga i drugiego człowieka – mówił abp Marek Jędraszewski, który udzielił sakramentu bierzmowania 143 młodym z parafii Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Skawinie.

W czasie homilii abp Marek Jędraszewski zwrócił uwagę na trudność, jaką mieli Apostołowie, by w Jezusie rozpoznać to, jaki jest Bóg Ojciec. Jego miłość do człowieka najpełniej objawiła się przez krzyż i zmartwychwstanie. – Poznali jak miłosierny, jak pełen miłości jest Bóg Ojciec, skoro zesłał na świat swojego Syna właśnie po to, aby przez swoje cierpienie, mękę i śmierć na krzyżu nas z sobą pojednać, żebyśmy mogli stać się, dzięki tej ofierze Jezusa, na powrót Bożymi dziećmi – mówił arcybiskup zaznaczając, że zostało to potwierdzone przez zmartwychwstanie Chrystusa. Podkreślił, że wszystko to, czego nauczał ich Jezus i czego byli świadkami stało się dla nich w pełni zrozumiałe i jasne, kiedy otrzymali Ducha Świętego. – Dlatego z takim zapałem i przekonaniem poszli na cały świat głosząc dobrą nowinę, czyli Ewangelię o zbawieniu, które dokonało się w Panu naszym i przez Pana naszego Jezusa Chrystusa – dodawał.
CZYTAJ DALEJ

Agonia św. ojca Pio. Jak cierpiał wielki święty?

[ TEMATY ]

O. Pio

św. Ojciec Pio

wyd. Esprit

Ojciec Pio za życia cierpiał przede wszystkim z oskarżeń, które wysuwano przeciwko niemu. Często płakał z tego powodu. Jego beatyfikacja stała się możliwa dzięki Janowi Pawłowi II. Kapucyna i Papieża Polaka łączyła wyjątkowo bliska więź – mówi uznany włoski dziennikarz Renzo Allegri, autor książki „Zniszczyć Świętego. Śledztwo w sprawie prześladowania ojca Pio”.

Jakie oskarżenia kierowano przeciwko ojcu Pio?
CZYTAJ DALEJ

Spotkanie sekcji ds. młodych CCEE w Santiago de Compostela

2024-09-23 13:54

[ TEMATY ]

CCEE

Archiwum bp. Andrzeja Przybylskiego

W niedzielę, 22 września br., w Santiago de Compostela, zakończyło się spotkanie komisji ds. młodych CCEE (Rada Konferencji Episkopatów Europy), w którym wzięło udział kilkudziesięciu przedstawicieli poszczególnych episkopatów z większości krajów Europy.

W skład komisji wchodzą sekcje duszpasterstwa młodzieży, duszpasterstwa akademickiego oraz duszpasterstwa powołań. Spotkaniu przewodniczyli abp Gintaras Grusas, przewodniczący CEEE oraz bp Claudio Giuliodori, przewodniczący komisji ds. młodych. W ramach wykładów oraz spotkań w grupach rozważano aktualną sytuację społeczną, kulturową i religijną młodych Europejczyków. Był to też czas wymiany doświadczeń w pracy duszpasterskiej z młodymi. Spotkanie zakończyło się wydaniem wspólnego dokumentu, który stanowi wkład komisji do zbliżającego się synodu w Rzymie. W swoim przesłaniu na synod uczestnicy spotkania w Santiago de Compostela zwrócili uwagę na kształtowanie wśród młodych postawy synodalności, jeszcze większego włączenia młodzieży w życie Kościoła poprzez słuchanie ich głosu, wczucia się w mentalność i język młodzieży oraz stworzenia dla nich przestrzeni spotkania i działania. Młodzi nie mogą być jedynie odbiorcami propozycji duszpasterskich Kościoła, ale chcą być ich podmiotami i współtwórcami. Szczególnym miejscem spotkania Kościoła z młodymi jest przestrzeń wirtualna, która jest miejscem do pilnego i mądrego zagospodarowania dla ewangelizacji młodych. Pośród zamieszania we współczesnym świecie młodzi poszukują integralnej formacji dla siebie oraz jeszcze głębszego zrozumienia Eucharystii, praktyk religijnych oraz charyzmatów i posług w Kościele. Zwrócono też uwagę na konieczność dialogu między życiem młodych a propozycjami duszpasterskimi. W tym dialogu ważne jest, aby do duszpasterstwa włączyć te przestrzenie, w których młodzi już funkcjonują i żyją we współczesnym świecie, takich jak kultura, media, sport, spotkania integracyjne i budowanie wspólnot młodzieżowych. W ramach sekcji ds. powołań zauważono konieczność odbudowania właściwego środowiska dla powołań kapłańskich i zakonnych oraz jedności działań w kościołach lokalnych dla wspólnego towarzyszenia młodzieży w odkrywaniu powołania. Konferencję Episkopatu Polski reprezentowali: bp Andrzej Przybylski, bp Adam Bab, s. Anna Juźwiak AP, ks. Michał Pabiańczyk, ks. Krzysztof Porosło oraz ks. Tomasz Koprianiuk.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję