Reklama

Niedziela Lubelska

Dzień Judaizmu

Niedziela lubelska 5/2015, str. 4

[ TEMATY ]

Żydzi

Jakub Głowacki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W służbie dialogu” to motto tegorocznego słowa skierowanego przez przewodniczącego Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem z okazji 18. Dnia Judaizmu, który odbył się w Kościele katolickim 15 stycznia. W swoim przesłaniu bp Mieczysław Cisło, przedstawiając historyczny rozwój dialogu katolicko-żydowskiego zauważa: – Należy dziś podkreślić, że dialog katolicko-judaistyczny stanowi fundamentalną opcję Kościoła potwierdzoną nauką soborową i ortodoksją posoborowych papieży. Zastanawiając się nad celem tego dialogu, bp Cisło stwierdza, że jest on „zasadniczą sprawą wewnątrzkościelną – pomaga głębiej poznać i zrozumieć własne korzenie religijne, które stanowi biblijny judaizm z całym bogactwem Słowa Objawionego, Przymierza, prawa moralnego, obietnicy Mesjasza, modlitwy psalmami”.

Praktycznym wyrazem katolicko-żydowskiego dialogu stały się diecezjalne obchody Dnia Judaizmu, które w tym roku odbyły się 17 stycznia w auli Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie. Wśród gości przybyłych na spotkanie obecni byli m.in.: abp Stanisław Budzik, bp Mieczysław Cisło, rabin Boaz Pash z Jerozolimy, ks. prof. Mirosław Wróbel, prof. Józef Fert, prof. Sławomir Żurek, o. Grzegorz Kluz OP oraz przedstawiciele wspólnot żydowskich z Lublina i okolic. Spotkanie rozpoczęło nabożeństwo zakończenia szabatu, tzw. Hawadalę, które poprowadził rabin Boaz Pash. Witając gości, Metropolita Lubelski przypomniał, że rok 2015 ogłoszony został Rokiem Jana Pawła II. Papież podczas swojego pontyfikatu gorliwie zabiegał o rozwój dialogu międzyreligijnego. Nawiązując do hasła tegorocznego Dnia Judaizmu „Szukałem Pana, a On mnie wysłuchał i uwolnił od wszelkiej trwogi” (Ps 34,5), abp Budzik zauważył, że słowa te wypowiada król Dawid w trudnej sytuacji egzystencjalnej, która opisana jest w Drugiej Księdze Samuela. Ale słowa te można też odnieść do tragicznych losów narodu żydowskiego, możemy je także odnieść do dramatu Kościoła, do prześladowania chrześcijan, jakie ma miejsce w wielu krajach świata, ale też do dramatów naszego życia. Bóg jest wierny swemu przymierzu, może nas uwolnić od lęku i trwogi. Razem z Dawidem popatrzmy na Pana, a opromieni nas radość, a nasze oblicza nie zaznają wstydu.

Liturgii Słowa, będącej kolejnym punktem programu, przewodniczył ks. prof. Alfred Wierzbicki, który również wygłosił kazanie. Po nabożeństwie odbyła się dyskusja panelowa z udziałem zaproszonych gości, którzy usiłowali znaleźć odpowiedź na pytanie, kim jest Dawid dziś dla żydów i chrześcijan. Spotkanie zamknął bp Cisło, zwracając uwagę na widoczne na co dzień owoce dialogu, jakimi są brak lęku wobec siebie nawzajem, utrata obawy o własną tożsamość oraz rozwijająca się współpraca na rzecz budowania braterstwa i wspólnoty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2015-01-29 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

80 lat temu Niemcy wysiedlili do gett oświęcimskich Żydów

[ TEMATY ]

Żydzi

obóz koncentracyjny

Wikipedia/Bibi595

Brama wjazdowa do obozu Auschwitz-Birkenau

Brama wjazdowa do obozu Auschwitz-Birkenau

9 marca 1941 r. Niemcy rozpoczęli wysiedlenia do gett Żydów z Oświęcimia, którego nazwę po włączeniu do III Rzeszy zmienili na Auschwitz. Pierwsi zostali umieszczeni w Chrzanowie. Większość spośród 7-tys. społeczności zginęła w obozie Auschwitz.

Żydzi, którzy mieszkali w Oświęcimiu od drugiej połowy XVI w., przed II wojną światową stanowili większość mieszkańców miasta, które nazywali Oszpicin.
CZYTAJ DALEJ

Św. Szczepan

[ TEMATY ]

św. Szczepan

Stefanus / pl.wikipedia.org

W drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, 26 grudnia, Kościół katolicki wspomina św. Szczepana, diakona i pierwszego męczennika.

Autor Dziejów Apostolskich podaje, że był on jednym z siedmiu diakonów młodego Kościoła, wybranym do sprawowania opieki nad wdowami i ubogimi (Dz 6, 1-6). Kiedy gorliwością głoszenia Ewangelii, czynieniem znaków i cudów naraził się starszyźnie żydowskiej i kiedy Żydzi nie mogli w dyskusji sprostać mądrości i Duchowi, z którego natchnienia Szczepan przemawiał, podburzyli oni lud, postawili w Sanhedrynie fałszywych świadków przeciw Szczepanowi i oskarżając o bluźnierstwo przeciw świątyni i Prawu, doprowadzili do ukamienowania go (Dz 6,7 - 7,60).
CZYTAJ DALEJ

700.000 dzieci w Sudanie głoduje!

2024-12-26 14:11

[ TEMATY ]

głód

Sudan

Adobe Stock

Coraz bardziej dramatyczna staje się sytuacja humanitarna w ogarniętym wojną domową Sudanie. Według Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF), w co najmniej pięciu regionach kraju panuje obecnie głód. Przypomniał o tym w Boże Narodzenie dyrektor zarządzający niemieckiej sekcji UNICEF Christian Schneider, podkreślając, że jest to „przerażające wołanie o pomoc”. Z powodu katastrofalnych warunków cierpi każdego dnia ponad 700 000 głodujących dzieci.

Co to oznacza dla każdego z tych dzieci w Sudanie Schneider zobaczył podczas niedawnego pobytu w tym kraju. „Całkowicie wyczerpane, apatyczne małe dzieci, wychudzone twarze i zdesperowani rodzice, którzy boją się o życie swoich dzieci” - stwierdził. Winna jest niekończąca się wojna. „Ten horror jest dziełem człowieka” - podkreślił przedstawiciel UNICEF.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję