Reklama

Niedziela Legnicka

Dies Irae ujrzało światło dzienne

Niedziela legnicka 16/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

wystawa

ks. Piotr Nowosielski

Obraz „Wołyń”, to element cyklu „Requiem polskie”, nawiązującego do ważnych wydarzeń i postaci z historii Polski. Niżej: obrazy artysty korzystnie prezentują się w sakralnym wnętrzu

Obraz „Wołyń”, to element cyklu „Requiem polskie”, nawiązującego do ważnych wydarzeń i postaci z historii Polski.
Niżej: obrazy artysty korzystnie prezentują się w sakralnym wnętrzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Sacrum profanum. Pictura fidelis” – pod takim tytułem na przełomie marca i kwietnia wałbrzyskie Biuro Wystaw Artystycznych, zorganizowało wystawę prac mieszkającego i tworzącego swe dzieła na terenie naszej diecezji artysty, Andrzeja Boja Wojtowicza z Borowic.

Artysta, wykorzystujący techniki malarskie starych mistrzów, polubił – jeśli tak można to określić – prace wielkoformatowe. Przysparza to trochę kłopotów ze znalezieniem miejsca do ich wykonania, ale efekt końcowy, nie pozwala przejść koło tych dzieł obojętnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jednym z miejsc, gdzie po raz pierwszy zostały wyeksponowane jego prace, z których tematyką nosił się w sobie już od wielu lat, było sanktuarium Krzyża Świętego na wałbrzyskim Podzamczu. Wnętrze tej świątyni, pozwoliło na swobodną ich ekspozycję.

Requiem

Reklama

Kiedy odwiedzaliśmy pracownię Andrzeja Boja Wojtowicza jesienią ubiegłego roku, niektóre z obrazów były już wykonane, niektóre na sztaludze, a niektóre istniały jako projekty. Mówił wtedy o swoim pomyśle tak: – Requiem, pierwotnie był to pomysł związany z próbą przedstawienia tego tematu wizualnie i strukturalnie. W muzyce przykładów reqiuem mamy bardzo dużo, natomiast w malarstwie nigdy nie powstało nic takiego, co próbowałoby pokazać jego złożoność w kontekście nabożeństwa za zmarłych, liturgii żałobnej. To był pierwszy zamysł. Requiem, według mojego pomysłu, powinno zawierać ok.9 scen opartych o psalmodię, Nowy Testament, w tym głównie o Apokalipsę. Kluczowym obrazem będzie „Dies Irae”. Zakładam, że płótno będzie miało wymiar 3,5 m na 5 m. A „Sąd Ostateczny” z Chrystusem frasobliwym znajdzie się w części centralnej.

Wałbrzyska wystawa pokazuje, że pomysł ten udało się zrealizować. Obraz przyciąga wzrok i uwagę oglądającego, różnymi detalami i szczegółami, które zmuszają do zatrzymania się, refleksji i poszukiwania odpowiedzi na dostrzegane symbole i sceny.

Requiem polskie

Jednak to nie wszystko, co artysta ma do przekazania. Dzielił się wtedy również kolejnym pomysłem, o którym mówił tak: – W wyniku prac i myślenia o tym projekcie przyszedł mi do głowy pomysł na ciąg dalszy, żeby jednak to dzieło nie było tylko uniwersalne, ale żeby nadać mu charakter polski. Pomyślałem sobie, że jak sceny Requiem przeplotę scenami związanymi z Polską, to będzie to dobry punkt zaczepienia, wtedy przeradza nam się ten projekt w „Requiem polskie”. Ta nowa część zaczyna się od postaci kard. Stefana Wyszyńskiego, który otwiera Galerię Wielkich Polaków. Na sztaludze aktualnie jest św. o. Kolbe. Wypełnieniem tej sekwencyjności „Reqiuem polskiego”, jest też portret zbiorowy Żołnierzy Wyklętych. Ale nie tylko same portrety będą bohaterami tej wystawy. Będą także sceny związane z martyrologium Narodu Polskiego. Tak to się rozwija. Ma to także zakorzenienie moje osobiste, bo gdzieś tam daleko, na Wschodzie, leży mój dziadek i stąd zrodził się również obraz „Wołyń”, a przygotowywany jest także „Katyń”. To korpus podstawowy dzieł, które będą związane z Requiem.

Sztuka przez duże „S”

Reklama

Wystawa, która aktualnie gości w Wałbrzychu, pokazuje, że to, co do niedawna było tylko zamysłem, doczekało się realizacji i już może być oglądane przez odbiorców wystawy.

Prezentowana wystawa zawiera też inne prace, które przygotowywane są przez artystę dla parafii, które zapragnęły aby wystrój ich świątyń, został zrealizowany przez jego kompozycje.

Kto chciałby dłużej zatrzymać przy pracach tego artysty może odwiedzić Wałbrzych, albo np. jeleniogórski kościół św. Judy Tadeusza na Osiedlu Czarne, aby stanąć wobec świata symbolu, problematyki metafizycznej, a jednocześnie stwierdzić, że jego sztuka jest na wskroś oryginalna i bardzo współczesna.

* * *

Dies Irae
z języka łacińskiego „dzień gniewu”. Odnosi się do apokaliptycznego opisu Dnia Sądu Ostatecznego. W literaturze określenie to odnosi się do napisanej na przełomie XII i XIII wieku rymowanej sekwencji (hymnu), która w XIV wieku włączona została do Mszału.
Od czasu reformy trydenckiej śpiewana była w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego w Mszach św. żałobnych w klasycznym rycie rzymskim. W nowym rycie nie jest już powszechnie używana, (można ją wykonywać w ostatnim tygodniu roku liturgicznego, który w tym czasie koncentruje się na paruzji Chrystusa).

Requiem
to skrót od łacińskiego określenia Mszy św. za zmarłych: Missa requiem. Termin ten najczęściej kojarzony jest z utworami muzycznymi tworzonymi przez znanych kompozytorów, a wykonywanych podczas Mszy św. żałobnych.

2017-04-11 10:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

80. rocznica Bitwy o Anglię

[ TEMATY ]

wystawa

Lublin

bitwa o Anglię

Muzeum Historyczne w Lubinie

Pragniemy poinformować Państwa o nowo otwartej wystawie Muzeum Historycznego w Lubinie poświęconej 80. rocznicy udziału polskich lotników w Bitwie o Anglię.

Prezentowana w Parku Leśnym wystawa celebruje jedną z najjaśniejszych kart w historii polskiej wojskowości, a jako pierwszego zwiedzającego mieliśmy zaszczyt gościć Ambasadora Brytyjskiego w Polsce Jonathana Knotta. Zapraszamy serdecznie do zwiedzania wystawy od 10 lipca do końca października w Parku Leśnym w Lubinie.
CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio, dziecko z Pietrelciny

Niedziela Ogólnopolska 38/2014, str. 28-29

[ TEMATY ]

O. Pio

Commons.wikimedia.org

– Francesco! Francesco! – głos Marii Giuseppy odbijał się od niskich kamiennych domków przy ul. Vico Storto Valle w Pietrelcinie. Ale chłopca nigdzie nie było widać, mały urwis znów gdzieś przepadł. Może jest w kościele albo na pastwisku w Piana Romana? A tu kabaczki stygną i ciecierzyca na stole. W całym domu pachnie peperonatą. – Francesco!

Maria Giuseppa De Nunzio i Grazio Forgione pobrali się 8 czerwca 1881 r. w Pietrelcinie. W powietrzu czuć już było zapach letniej suszy i upałów. Wieczory wydłużały się. Panna młoda pochodziła z rodziny zamożnej, pan młody – z dużo skromniejszej. Miłość, która im się zdarzyła, zniwelowała tę różnicę. Żadne z nich nie potrafiło ani czytać, ani pisać. Oboje szanowali religijne obyczaje. Giuseppa pościła w środy, piątki i soboty. Małżonkowie lubili się kłócić. Grazio często podnosił głos na dzieci, a Giuseppa stawała w ich obronie. Sprzeczki wywoływały też „nadprogramowe”, zdaniem męża, wydatki żony. Nie byli zamożni. Uprawiali trochę drzew oliwnych i owocowych. Mieli małą winnicę, która rodziła winogrona, a w pobliżu domu rosło drzewo figowe. Dom rodziny Forgione słynął z gościnności, Giuseppa nikogo nie wypuściła bez kolacji. Grazio ciężko pracował. Gdy po latach syn Francesco zapragnął być księdzem, ojciec, by sprostać wydatkom na edukację, wyjechał za chlebem do Ameryki. Kapłaństwo syna napawało go dumą. Wiele lat później, już w San Giovanni Rotondo, Grazio chciał ucałować rękę syna. Ojciec Pio jednak od razu ją cofnął, mówiąc, że nigdy w życiu się na to nie zgodzi, że to dzieci całują ręce rodziców, a nie rodzice – syna. „Ale ja nie chcę całować ręki syna, tylko rękę kapłana” – odpowiedział Grazio Forgione, rolnik z Pietrelciny.
CZYTAJ DALEJ

Bruksela: biskupi UE apelują o docenienie roli nauczycieli religii

2024-09-23 22:01

[ TEMATY ]

katecheza

religia

Karol Porwich/Niedziela

Zaniepokojenie „znacznym niedoborem nauczycieli” w państwach członkowskich UE, ujawnionym w „Monitorze Kształcenia i Szkolenia” wyraziła Komisja ds. Kultury i Edukacji COMECE - Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej Wspomniany. Monitor, to sporządzana co roku przez Komisję Europejską analiza zmian zachodzących w systemach kształcenia i szkolenia w całej UE. Komisją kieruje polski biskup, ordynariusz łomżyński Janusz Stepnowski.

Zdaniem Komisji COMECE niedobór nauczycieli jest problemem krytycznym „o poważnych konsekwencjach dla różnych wymiarów edukacji oraz dla tkanki społecznej regionów i społeczności lokalnych”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję