Reklama

Przy ołtarzu, na boisku, na scenie

– Mamy nadzieję, że kiedyś jako reprezentanci Polski zasilicie skład narodowej jedenastki. Tego wam życzę, abyście przysporzyli Polsce zwycięstw i chwały – powiedział do 2 tys. ministrantów abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, który 1 maja br. oficjalnie otworzył 12. Mistrzostwa Polski Liturgicznej Służby Ołtarza w Piłce Nożnej Halowej o Puchar KnC – Częstochowa 2017

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościele pw. św. Wojciecha w Częstochowie podczas liturgicznej inauguracji turnieju 1 maja br. abp Wacław Depo w sposób szczególny apelował do młodych, aby modlili się w intencji powołań kapłańskich, zakonnych i misyjnych, „żeby Polska nie utraciła odważnych ludzi młodych, którzy zaangażują się do końca życia w służbę Chrystusowi i braciom”. Czynił to z nadzieją, że Bóg wzbudzi pragnienie pójścia za Nim również pośród uczestników mistrzostw.

Działać czy tylko zbierać laury

Abp Depo zwrócił uwagę, że „świat podzielony jest na ludzi, którzy coś robią, i tych, którzy zbierają za to laury”. – Postaraj się, jeżeli możesz, należeć do pierwszej grupy. Jest w niej dużo mniejsza konkurencja – zwrócił się do uczestników mistrzostw. Tę myśl Dwighta Morrowa jako wskazówkę skierował do młodych na progu zmagań sportowych. Dziękował też wszystkim za pomoc: sponsorom, wolontariuszom, a przede wszystkim ks. Sebastianowi Ciastkowi, duszpasterzowi LSO Archidiecezji Częstochowskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Mszę św. na otwarcie turnieju koncelebrowało ok. 150 kapłanów, opiekunów LSO z całego kraju. Wszystkich zgromadzonych powitał ks. Stanisław Iłczyk, proboszcz parafii pw. św. Wojciecha. Dzień zakończył Apel Jasnogórski w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze z rozważaniem ks. Ciastka.

2 maja Msza św. pod przewodnictwem bp. Antoniego Długosza rozpoczęła drugi dzień rywalizacji.

Rozgrywki

Reklama

W turnieju uczestniczyło 155 drużyn z 33 polskich diecezji. Rozgrywki były prowadzone w 12 halach sportowych w Częstochowie, Blachowni, Konopiskach, Olsztynie, Rędzinach, Kłobucku, Ostrowach n. Okszą i Poczesnej, w 3 kategoriach wiekowych: ministranci – roczniki 2004-07, lektorzy młodsi – roczniki 2001-03 i lektorzy starsi – roczniki 1997-2000. Pierwszego dnia rozgrywki były prowadzone systemem każdy z każdym. W każdej hali sportowej grały 3 grupy; z każdej hali 8 najlepszych drużyn przechodziło do fazy pucharowej (rozgrywanej 2 maja) i walczyło o miejsca 1-32. Drużyny z przedostatnich miejsc w grupach grały o miejsca 33-44, a te z ostatnich miejsc – w grupach o miejsca 45+.

Po zakończeniu fazy pucharowej wszystkie drużyny spotkały się w Hali Sportowej Częstochowa, gdzie odbyły się mecze finałowe. Dla wszystkich zebranych wystąpił raper ks. Jakub Bartczak. Odbył się również mecz byłych sportowców Raków Częstochowa kontra księża archidiecezji częstochowskiej – zwyciężyli księża (5: 3).

Rozstrzygnięcie turnieju

Reklama

Wręczenie medali, pucharów i nagród rzeczowych zakończyło mistrzostwa. I tak w kategorii: ministranci I miejsce zdobyła drużyna z parafii pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Tymbarku (diecezja tarnowska), II – św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Rudniku (diecezja opolska), III – Przemienienia Pańskiego w Paszkówce (archidiecezja krakowska); w kategorii lektorzy młodsi I miejsce wywalczyła drużyna z parafii pw. Matki Bożej Fatimskiej w Chojnicach (diecezja pelplińska), II – św. Jana Ewangelisty w Zalasowej (diecezja tarnowska), III – św. Marii Magdaleny w Biskupicach (diecezja toruńska); w kategorii lektorzy starsi I miejsce zdobyła drużyna z parafii pw. Matki Bożej Królowej Świata w Radomiu (diecezja radomska), II – Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Czarnej Tarnowskiej (diecezja tarnowska), III – Świętej Trójcy w Jasionówce (diecezja białostocka). Dalsze miejsca zdobyły drużyny z archidiecezji częstochowskiej z następujących parafii – w kategorii ministranci: św. Piotra w Okowach w Białej k. Wielunia, Stygmatów św. Franciszka z Asyżu w Ostrowach n. Okszą, św. Andrzeja Boboli w Myszkowie, Najświętszej Maryi Panny Wspomożycielki Wiernych w Gomunicach; lektorzy młodsi: Najświętszej Maryi Panny Wspomożycielki Wiernych w Gomunicach, Stygmatów św. Franciszka z Asyżu w Ostrowach n. Okszą, Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Trębaczewie, św. Jana Chrzciciela w Olsztynie; lektorzy starsi: św. Walentego w Konopiskach, św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Mierzycach, św. Jana Kantego w Częstochowie, św. Stanisława BM w Wielgomłynach.

Organizatorzy

Gospodarzem turnieju po raz trzeci była archidiecezja częstochowska. Odbywał się on pod patronatem honorowym abp. Wacława Depo. Trud organizacji turnieju wzięli na siebie: Duszpasterstwo Liturgicznej Służby Ołtarza Archidiecezji Częstochowskiej, „KnC – Króluj nam Chryste”, Częstochowski Okręgowy Związek Piłki Nożnej, ks. Paweł Guminiak oraz gminy: Konopiska, Olsztyn, Rędziny, Kłobuck, Miedźno i Poczesna. Współorganizatorem był ks. Ryszard Umański – proboszcz parafii pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Częstochowie.

Turniej odbył się pod patronatem medialnym Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, miesięcznika „KnC – Króluj nam Chryste”, TVP Katowice i Radia Fiat.

2017-05-09 13:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Kardynał Parolin: odebranie Ukraińcom prawa do obrony byłoby nieludzkie

2025-04-18 13:02

[ TEMATY ]

Rosja

Caritas Spes Ukraina

Kardynał Parolin

prawo do obrony

PAP/EPA

Zniszczona szkolna klasa na Ukrainie w wyniku rosyjskich ostrzałów

Zniszczona szkolna klasa na Ukrainie w wyniku rosyjskich ostrzałów

Watykański sekretarz stanu kardynał Pietro Parolin powiedział w opublikowanym w piątek wywiadzie dla dziennika "La Repubblica", że odebranie Ukraińcom prawa do obrony byłoby "nieludzkie".

"Jesteśmy bardzo zaniepokojeni ryzykiem eskalacji konfliktu: rozszerzenie wojny oznaczałoby dalsze cierpienia i nowe ofiary, zwłaszcza wśród cywilów, dzieci, kobiet i starców" - podkreślił kard. Parolin, odnosząc się do wojny Rosji przeciwko Ukrainie.
CZYTAJ DALEJ

Teraz odbywa się sąd nad nami

2025-04-18 23:05

Biuro Prasowe AK

    - Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję