Plenerowe widowisko historyczne „Jan Dobrogost Krasiński i Artyści”, z udziałem grup rekonstrukcyjnych, pod honorowym patronatem wicemarszałek Senatu RP Marii Koc odbyło się 27 sierpnia na węgrowskim Rynku.
Wzorem poprzedniego roku, kiedy to organizatorzy po raz pierwszy zaprezentowali tego rodzaju barwne widowisko historyczne, opowiadające o tym, jak Jan Dobrogost Krasiński wracał z odsieczy wiedeńskiej, postanowiono kontynuować inicjatywę. W tym roku, gdy w Węgrowie obchodzona jest 300. rocznica śmierci Jana Dobrogosta Krasińskiego, ówczesnego właściciela Węgrowa, fundatora węgrowskich świątyń oraz Pałacu Krasińskich w Warszawie, inscenizacja opowiadała o tym, jak fundator sprowadził do Węgrowa m.in. włoskich artystów z dworu Jana III Sobieskiego.
Impreza o charakterze kulturalno-edukacyjnym została poszerzona o wiele innych inicjatyw, dedykowanych każdej grupie wiekowej. Zanim orszak przybył na Rynek, odbyły się m.in. warsztaty kulinarne, pokaz dawnych tańców dworskich i koncert miejskich zespołów.
Reklama
Na płycie Rynku miała miejsce parada husarska z opisem uzbrojenia i symboli. Następnie odbyła się inscenizacja, która opowiadała o tym, jak Jan Dobrogost Krasiński budował w Węgrowie dwa obiekty sakralne, wraz z klasztorami. W widowisku wzięli udział: Podlaska Chorągiew Husarska, Konna Straż Ochrony Przyrody i Tradycji oraz I Pułku Strzelców Konnych, Podlasko-Kozierackie Bractwo Kurkowe, Zespół Sokołowianie, a także dyrektor MGOK w Łochowie oraz aktorzy z Teatru Amatorskiego w Węgrowie.
Zwieńczeniem wydarzenia był koncert prezentujący przeboje włoskiej muzyki. W uroczystościach wzięli udział przedstawiciele samorządu węgrowskiego oraz mińskiego, spółek skarbu państwa: Wojciech Lutek – prezes PGE Dystrybycja, Andrzej Koiro – prezes Enea, a także inni zaproszeni goście z różnych instytucji.
Organizatorami byli: Stowarzyszenie Edukacyjne Ziemi Węgrowskiej oraz Parafia pw. św. Piotra z Alkantary i św. Antoniego z Padwy w Węgrowie. Partnerami było Miasto Węgrów, Węgrowski Ośrodek Kultury, Stowarzyszenie „Niezłomni” oraz Ochotnicza Straż Pożarna. Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji PZU. Patronat medialny objęła Telewizja Polska oraz Fundacja Episkopatu Polski Opoka.
W tym roku motywem przewodnim piątej już rekonstrukcji historycznej na Górze Opatowskiej jest walka prowadzona na froncie zachodnim w latach 1944-1945, ukazująca różne drogi żołnierza polskiego prowadzące do wolnej Ojczyzny. Działania wojenne oddziałów gen. Stanisława Maczka w Holandii są tego dobitnym przykładem.
Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.
Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny
w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki.
W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do
świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo
szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”,
„najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które
były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca
i otwartości na innych.
To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
Chrystus nie musi udowadniać swojego zmartwychwstania. On żyje niezależnie od tego, czy ja tego chcę czy nie, czy w to wierzę czy neguję. Kwestia zmartwychwstania nie jest problemem Jezusa, ale naszym problemem. To ja muszę podjąć decyzję, czy w to wierzę czy to odrzucam.
Pierwszego dnia po szabacie, wczesnym rankiem, gdy jeszcze było ciemno, Maria Magdalena udała się do grobu i zobaczyła kamień odsunięty od grobu. Pobiegła więc i przybyła do Szymona Piotra oraz do drugiego ucznia, którego Jezus kochał, i rzekła do nich: «Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono». Wyszedł więc Piotr i ów drugi uczeń i szli do grobu. Biegli obydwaj razem, lecz ów drugi uczeń wyprzedził Piotra i przybył pierwszy do grobu. A kiedy się nachylił, zobaczył leżące płótna, jednakże nie wszedł do środka. Nadszedł potem także Szymon Piotr, idący za nim. Wszedł on do wnętrza grobu i ujrzał leżące płótna oraz chustę, która była na Jego głowie, leżącą nie razem z płótnami, ale oddzielnie zwiniętą w jednym miejscu. Wtedy wszedł do wnętrza także i ów drugi uczeń, który przybył pierwszy do grobu. Ujrzał i uwierzył. Dotąd bowiem nie rozumieli jeszcze Pisma, które mówi, że On ma powstać z martwych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.