Najbardziej charakterystycznym przykładem nawiązania w muzyce do tematu Męki Pańskiej są - obok monumentalnych zazwyczaj pasji (np. Schuetza, Bacha, Pendereckiego) - pieśni pasyjne. W Polsce śpiewano
je, podobnie jak kolędy, już w XIII stuleciu. Muzykolodzy dzielą je obecnie na różne odmiany: liturgiczne, paraliturgiczne etc. Wspólną ich cechę stanowi surowy, ascetyczny klimat warstwy dźwiękowej,
podkreślany nieraz użyciem jako akompaniamentu jedynie kołatek. Wysoko cenione są teksty tychże utworów. Literaturoznawcy skłonni są traktować je jako najwybitniejsze przykłady poezji polskiej przed Janem
Kochanowskim.
Staropolskich pieśni pasyjnych z wieku XV i XVI można było posłuchać 5 kwietnia w Pałacu Herbsta, w ramach comiesięcznych spotkań w Salonie Muzycznym prowadzonym przez kustosz Dorotę Berbelską przy
merytorycznym wsparciu krytyka "Ruchu Muzycznego" Witolda Paprockiego. Wystąpił, działający od 1981 roku, warszawski zespół "Ars Nova", specjalizujący się w stylowym wykonaniu muzyki europejskiej średniowiecza
i renesansu (XIII-XVI w.). Ponieważ jest to w praktyce grupa solistów, warto przedstawić muzyków. Założycielem i kierownikiem artystycznym "Ars Nova" jest Jacek Urbaniak - flety, cornamuse, gemshorn,
kołatki. Na fidelach grają Małgorzata Feldgebel i Joanna Nogal. Pozostali artyści to Mirosław Feldgebel - harfa gotycka, śpiew, Krzysztof Owczynik - flety, fujarki, śpiew, Marcin Zalewski - viola da gamba,
śpiew oraz bas - Grzegorz Zychowicz.
Na koncercie zabrzmiało kilkanaście kompozycji, m.in. Władysława z Gielniowa, Jana z Witowa, Cypriana Bazylika. Najbardziej znane, niemal "przebojowe", okazały się utwory renesansowe: Już się zmierzcha
Wacława z Szamotuł, psalmy Serce mi każe śpiewać i Nieście chwałę mocarze Mikołaja Gomółki oraz anonimowy Przestrach na złe sprawy ludzkiego żywota z tekstem Mikołaja Reja (tu nie obyło się bez bisu).
Perfekcyjne technicznie a zarazem nie pozbawione głębszej ekspresji interpretacje przepięknych pieśni chyba na długo zapadły w pamięci słuchaczy.
Setki chrześcijan różnych wyznań zgromadziło się w Wielki Piątek na tradycyjnej procesji Drogi Krzyżowej na Starym Mieście w Jerozolimie. Przy letniej pogodzie pielgrzymi przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się przy 14. stacjach męki Jezusa, od wyroku do ukrzyżowania i grobu. Z powodu wojny wśród uczestników było znacznie mniej zagranicznych grup pielgrzymkowych niż w poprzednich latach.
Od wczesnych godzin porannych wierni różnych Kościołów, często niosący misternie zdobione krzyże, szli ulicami jerozolimskiego Starego Miasta. Procesje Drogi Krzyżowej rozpoczęli licznie zgromadzeni etiopscy chrześcijanie, a następnie wierni grecko-prawosławni, którzy wyruszyli z dużym opóźnieniem. Następnie katolicy obrządku łacińskiego dołączyli do franciszkanów. Za nimi podążali arabskojęzyczni katolicy jerozolimscy. Izraelska policja zabezpieczyła trasę, która zakończyła się przy Bazylice Grobu Pańskiego.
Czy kobiety w ciąży muszą w Środę Popielcową i Wielki Piątek zachowywać post ścisły? Czy stan błogosławiony, w którym kobieta powinna szczególnie dbać o siebie i swoje dziecko, zwalnia ją z tego obowiązku? - Matka sama musi podjąć decyzję o przestrzeganiu postu ścisłego - tłumaczy KAI bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP.
Zarówno Kodeks Prawa Kanonicznego jak i inne przepisy Episkopatu Polski nie wyjaśniają jednoznacznie kwestii dyspensy od postu ścisłego dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zdania duchownych na ten temat bywają podzielone. Niektórzy tłumaczą, że "ciąża to nie choroba", tylko stan błogosławiony, dlatego należy pościć, chyba, że lekarz zaleci inaczej. Inni podkreślają, że z postu zwolnione są osoby poniżej 14 roku życia, a więc i nienarodzone dzieci, którym pożywienia dostarczają matki.
Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa
2025-04-18 22:23
(buk)
Paweł Wysoki
W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.
Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.