Reklama

Niedziela Łódzka

Być apostołem miłosierdzia

Abp Grzegorz Ryś przewodniczył Mszy Krzyżma w uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa w łódzkiej archikatedrze.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Metropolita łódzki, zgodnie z zapowiedzią skierowaną w liście do kapłanów na Wielki Czwartek, celebrował Mszę św., podczas której pobłogosławił oleje święte. Liturgia zgromadziła w archikatedrze naszego miasta bardzo wielu duchownych, osoby życia konsekrowanego oraz świeckich.

Podczas homilii abp Ryś zwrócił uwagę, że to Pan Jezus wyznaczył nam dzień Mszy Krzyżma, dzień, który w Ewangelii czytanej w tę uroczystość jest opisany słowem – „dziś”. – To „dziś” Jezusowe stanowi moment inicjacji Jego misji. Chrystus podejmuje misję, do której przygotowywał się od swoich narodzin. W szczególny jednak sposób przez ostatnich kilkadziesiąt dni pod natchnieniem Ducha Świętego, namaszczony przez Niego nad Jordanem. Jezus prowadzony przez Ducha na pustynię pościł czterdzieści dni. W mocy Ducha przychodzi do Galilei i w Duchu – Jego namaszczeniu – ogłasza początek swojej publicznej działalności. Dla nas to „dziś” jest w dniu obecnym. To jest moment podjęcia naszej misji od początku, na nowo – podkreślał metropolita.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Po tym pierwszym doświadczeniu epidemii, która przeszła przez Polskę, pojawia się w sercu każdego z nas jakaś potrzeba nowego początku. Potrzebujemy owej mocy Ducha Świętego, który poprowadzi nas do nawrócenia – mówił. Arcybiskup, odnosząc się do misji, jaką Jezus skierował do uczniów, zaznaczył, że jest ona ukierunkowana na ubogich, uwięzionych, tych, którzy stracili wzrok i tych, którzy są zmiażdżeni. Nie da się wypełnić tej misji, jeżeli nie poddamy się działaniu Ducha Świętego. – Owa misja w Duchu Świętym jest do wszystkich i do każdego. A tym miejscem spotkania z człowiekiem nie jest takie, gdzie on ma się dobrze, ale jego słabość – podkreślał abp Ryś.

W dalszej części homilii kaznodzieja przywołał trzy narzędzia dostępne dla kapłanów po ich namaszczeniu w dniu święceń. Pierwsze z nich to „ewangelizacja”, która wymaga od nas nie tylko głoszenia Dobrej Nowiny, ale jej objawiania w konkretnym czynie. Drugie narzędzie to „ogłaszanie kerygmatu”, którego treść zawsze stawia Jezusa w centrum przepowiadania całego Kościoła. Trzecim narzędziem jest „posłanie w przebaczeniu”, w wolności. To narzędzie jest najbardziej przejmujące w sytuacji, kiedy widzimy ludzi przygniecionych ciężarem winy, ciężarem grzechu.

Metropolita Łódzki z troską zapytał kapłanów zgromadzonych w katedrze: – Co chcecie zrobić z tym, że w Kościele łódzkim jest najmniejsza liczba kapłanów w przeliczeniu na ludzi świeckich? Co z tym chcecie zrobić? I kontynuował: – Jezus daje nam odpowiedź: Posyłaj, posyłaj, posyłaj! O tym wszyscy mówimy w Kościele. Kiedy mówimy o posłaniu ludzi, to zadajemy sobie pytanie: W co ich wyposażyć? My możemy wiele ludzi nauczyć, ale wyposażyć? Wyposażenie, o którym mówi Jezus, to doświadczenie przebaczenia z ucisku, z tego, w co wprowadza cię twoja wina. Kiedy ten ciężar zostaje zdjęty, wtedy stajesz się najlepszym uczniem, wielkim apostołem Boga miłosiernego.

Pod koniec liturgii słowa zebrani prezbiterzy wspólnie odnowili swoje przyrzeczenia kapłańskie, a w dalszej części uczestniczyli w obrzędzie błogosławieństwa oleju chorych, następnie konsekracji oleju katechumenów i Krzyżma, które będą wykorzystywane podczas udzielania sakramentów świętych w naszych parafiach.

Liturgię Mszy św., która z inicjatywy św. Jana Pawła II obchodzona jest również jako dzień modlitw o świętość kapłanów, zakończyło uroczyste posłanie księży na ich nowe miejsca: posługi proboszczowskie i wikariuszowskie oraz inne równie ważne zadania w archidiecezji łódzkiej.

2020-06-24 09:57

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Twoją jesteśmy własnością

Choć od dwóch tygodni w naszych świątyniach i domach rozbrzmiewa Litania do Najświętszego Serca Pana Jezusa, warto przypomnieć Akt poświęcenia się rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu Jezusowemu.

Takiego aktu można dokonać osobiście lub we wspólnocie. Z historii wiemy, że także nasza ojczyzna dokonywała takiego zawierzenia. Po raz pierwszy aktu oddania Najświętszemu Sercu dokonał prymas kard. Edmund Dalbor na Jasnej Górze 27 lipca 1920 r., w przeddzień Cudu nad Wisłą. Rok później akt ten został odnowiony przez cały episkopat, z udziałem tysięcy wiernych w krakowskiej bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

30 lat temu - Encyklika Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego

2025-04-07 10:33

[ TEMATY ]

parlament

Encyklika

Włochy

Evangelium vitae

Włodzimierz Rędzioch

Massimo Gandolfini

Massimo Gandolfini

25 marca 1995, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, w siedemnastym roku pontyfikatu Jan Paweł II opublikował encyklikę „Evangelium vitae”. Dokładnie trzydzieści lat później, również 25 marca, w siedzibie włoskiego parlamentu, w Palazzo Montecitorio odbyło się spotkanie, którego celem była refleksja nad aktualnością dokumentu i potrzebą ponownej mobilizacji sumień w obronie życia.

W wydarzeniu zorganizowanym przez stowarzyszenie Family Day – Difendiamo i nostri figli (Brońmy nasze dzieci), wzięło udział pięciu prelegentów: kard. Angelo Bagnasco, emerytowany arcybiskup Genui i były przewodniczący Konferencji Episkopatu Włoch, Marco Invernizzi, historyk i filozof, regent stowarzyszenia świeckich katolików „Alleanza Cattolica”, Marina Casini, przewodnicząca włoskiego Ruchu na rzecz Życia, sędzia Domenico Airoma oraz Maurizio Sacconi, były minister pracy i polityki socjalnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję