Reklama

Porady

Policja przypomina

Jak nie dać się oszukać przez telefon

Oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na administratora”... Sposobów na wyłudzenie pieniędzy, najczęściej od osób starszych, jest wiele.

Niedziela Ogólnopolska 51/2021, str. 57

[ TEMATY ]

senior

oszustwo na wnuczka

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Schemat działania przestępców od lat się nie zmienia. Przestępca najczęściej dzwoni na telefon stacjonarny ofiary.

Na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać?

Gdy telefon odbierze senior, oszust może się podać za członka rodziny i w trakcie rozmowy poinformować, że znalazł się w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje znacznej sumy pieniędzy na pokrycie kosztów leczenia szpitalnego lub zadośćuczynienia za spowodowanie wypadku. Może się też podszyć pod policjanta CBŚP, by wyłudzić informacje o przechowywanych pieniądzach (w domu, na koncie w banku) i wystraszyć seniora, wmawiając mu, że jego oszczędności są zagrożone, dlatego najbezpieczniej będzie je przekazać policjantowi, który po nie przyjdzie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W ostatnim czasie ofiarami oszustów stają się młodzi ludzie...

Gdy oszust w słuchawce usłyszy głos młodego człowieka, rozpoczyna inną grę, bo jak wiadomo, młodzi ludzie, w przeciwieństwie do starszych, zwykle przechowują swoje pieniądze w banku i obsługują swoje konto bankowe za pośrednictwem internetu. Pod pretekstem rzekomego włamania na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować przestępczy proceder, starają się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, pod presją czasu, by nie miał chwili na zastanowienie się. Oszuści często namawiają go do zainstalowania na swoim urządzeniu aplikacji AnyDesk, żeby mogli „pomóc” im w przejściu przez trudny proces zabezpieczenia oszczędności. W rzeczywistości aplikacja ta umożliwi przestępcy zdalny dostęp do naszych urządzeń i tym samym – do naszych kont bankowych oraz wykonywanie na nich operacji finansowych.

Co zrobić, by nie dać się oszukać?

Najważniejsze w takich sytuacjach są przezorność, zachowanie zdrowego rozsądku i nieuleganie presji. Każdą telefoniczną prośbę o zainstalowanie jakiejś aplikacji, przekazanie swoich danych, danych do logowania czy kodów bankowych powinno się traktować jako próbę oszustwa. Należy rozłączyć połączenie, zadzwonić na policję pod numer 997, do członka rodziny, za którego dzwoniący się podawał, lub do konkretnej placówki, z której rzekomo dzwonił, i upewnić się, czy nie była to próba wyłudzenia pieniędzy. W wielu przypadkach takie zachowanie uchroniło niedoszłe ofiary przed utratą oszczędności życia.

2021-12-14 07:38

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Naiwni jak warszawscy seniorzy

Niemal 30 mln zł straciły osoby starsze przez oszustów w tym roku. Najczęstszymi ofiarami naciągaczy są warszawscy seniorzy

Do 78-letniego mieszkańca Bemowa zadzwonił „policjant” z prośbą o pomoc w ujęciu grupy przestępczej okradającej starszych ludzi. Pomoc emeryta miała polegać na wypłacie pieniędzy z własnego konta i przekazaniu ich osobie, która się po nie zgłosi. Mężczyzna skrupulatnie wykonał zalecenia „policjanta” i przekazał mu 700 tys. zł.

CZYTAJ DALEJ

Cud lubelski: Niebo upomniało się o ludzi

2024-07-03 07:30

[ TEMATY ]

cud lubelski

Marek Kuś

Wierni podczas procesji w dniu "Cudu Lubelskiego"

Wierni podczas procesji w dniu Cudu Lubelskiego

Matka Boża cały czas czuwa nad naszym narodem. Jest z nami, a Jej łzy pokazują, że nie jesteśmy samotni w naszym cierpieniu – w 75. rocznicę Cudu lubelskiego mówi kapucyn prof. dr hab. Andrzej Derdziuk, profesor teologii moralnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i kierownik Katedry Bioetyki Teologicznej KUL.

3 lipca 1949 roku, gdy komuniści zaciskali kajdany niewoli na Polsce i Polakach, na obrazie Matki Bożej w katedrze lubelskiej wierni zobaczyli niezwykłe zjawisko, zwane Cudem lubelskim. Po południu siostra szarytka Stanisława Barbara Sadkowska zauważyła krwawe łzy, które płynęły z oka i rozlewały się po policzku Maryi.

CZYTAJ DALEJ

„Jesteśmy dla pielgrzymów” - rozpoczęły się praktyki paulińskich kleryków

2024-07-04 20:13

[ TEMATY ]

Jasna Góra

klerycy

Paulini

BPJG

Na Jasnej Górze rozpoczęły się praktyki paulińskich kleryków. Jest zwyczajem, że w wakacje bracia z Wyższego Seminarium Duchownego Zakonu Paulinów z krakowskiej Skałki przybywają tutaj, by pełnić różne posługi m.in. w Kaplicy Matki Bożej, Bazylice, zakrystii, ale też np. w refektarzu. Jak podkreślają najważniejszy jest dla nich czas spędzony z pielgrzymami.

- Każde praktyki na Jasnej Górze są inne i z każdych wynosimy coraz więcej. Na czwartym roku przyjmujemy posługę akolitatu czyli mamy możliwość np. udzielania wiernym Komunii Świętej, dla mnie to najpiękniejsza służba, bo „dajemy Boga innym” – powiedział br. Mateusz Konkol z IV roku. Zauważył, że przyjmowanie intencji mszalnych w jasnogórskiej zakrystii i pomaganie pielgrzymom jest dla niego „wchodzeniem w ich życiowe problemy”, ale też możliwością wsłuchania się w historie o cudach, które wydarzyły się za wstawiennictwem Matki Bożej, np. jak zostali uzdrowieni z ciężkiej choroby czy doświadczyli nawrócenia.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję