Reklama

Niedziela Małopolska

DIECEZJA TARNOWSKA

Żeby wyrazić siebie

Nie spodziewaliśmy się takiego sukcesu – przyznaje Żaneta Zelek – terapeutka grupy teatralnej Maska z Ujanowic – laureatów tegorocznej „Albertiany”.

Niedziela małopolska 18/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Tarnów

Grupa Teatralna

Barbara Piechnik

Grupa teatralna Maska razem z Anną Dymną i Lidią Jazgar – pamiątkowe zdjęcie po odebraniu nagród

Grupa teatralna Maska razem z Anną Dymną i Lidią Jazgar – pamiątkowe  zdjęcie po odebraniu nagród

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zespół działa przy Środowiskowym Domu Samopomocy w Ujanowicach, gdzie w ramach zajęć teatralnych co roku powstaje spektakl, na który zapraszani są m.in. uczniowie z okolicznych szkół. W minionych latach grupa odnosiła sukcesy w Przeglądzie Twórczości Teatralnej Osób Niepełnosprawnych w Brzesku (2018; I miejsce – „Rzepka”), (2019; III miejsce – „Piękna i bestia”), (2021; III miejsce – „Dyzio marzyciel”).

Nagrodzony spektakl

Na ogólnopolski Festiwal Twórczości Teatralno-Muzycznej Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie „Albertiana”, w którym zespół uczestniczył po raz pierwszy, przygotowali spektakl W głowie się nie mieści! Jurorzy docenili efekty ich pracy i w regionie III (gdzie oceniano spektakle zgłoszone przez zespoły z województw: małopolskiego, opolskiego i śląskiego) przyznali twórcom z Ujanowic I miejsce!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W trakcie uroczystego finału, który odbył się w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, zaprezentowali nagrodzone przedstawienie. – Grupa teatralna „Maska” składa się z 9 aktorów w przedziale wiekowym od 20 do 60 lat – poinformowała Lidia Jazgar, a Anna Dymna zaznaczyła: – Kontakt z widzem pozwala im zapomnieć o barierach, z którymi muszą się zmierzać na co dzień, bo najważniejsze dla tych aktorów jest wsparcie emocjonalne i wiara całej społeczności w sukces!

Reklama

W nagrodzonym przedstawieniu wystąpili: Anna Wcisło, Dominik Augustyn, Kamil Wcisło, Mateusz Florek, Paweł Wcisło, Józef Joniec, Elżbieta Nakielny, Barbara Augustyn oraz Michał Wcisło. Twórcy zaprezentowali znane wiersze (np. Samochwała, Idzie Grześ przez wieś, Okulary) ukazujące w sposób humorystyczny nieodpowiednie zachowania. W finałowej scenie przekonują: „Pamiętajcie moi mili, jeśli ktoś jest źle wychowany, wszędzie będzie niemile widziany. A kiedy dobrze się zachowuje, ten na dobro zasługuje!”.

Zaskoczenie, radość, satysfakcja

Jak podkreślano, zwycięstwo jest efektem pracy aktorów oraz opiekunów grupy – terapeutów ze ŚDS w Ujanowicach: Żanety Zelek, Beaty Garbacz, Barbary Piechnik i Katarzyny Zelek. – To było dla nas ogromne zdziwienie i zaskoczenie, nie spodziewaliśmy się takiego sukcesu – przyznaje Żaneta Zelek. Równocześnie zaznacza, że terapeuci potrafią się cieszyć z każdego najdrobniejszego osiągnięcia aktorów grupy teatralnej Maska. Podkreśla, że w lokalnej społeczności ich sukces został nagłośniony i wiele osób gratulowało twórcom.

Z rozmowy wynika, że terapeuci najpierw pracują indywidualnie, a próby z grupą są organizowane, gdy aktorzy znają już swoje role. – Za każdym razem poświęcamy na te przygotowania wiele czasu, energii, ale przede wszystkim wkładamy w te działania dużo serca – przyznaje Żaneta Zelek. I podkreśla: – Również osoby z niepełnosprawnościami potrzebują wyrazić siebie, przekazać emocje. Dzięki udziałowi w przedstawieniach ich twórcy są bardziej otwarci, przełamują strach, uczą się pokonywać stres w trakcie występu przed publicznością. Wzmacnia się ich poczucie wartości, mają też możliwość rozwinięcia swej kreatywności. Zaczynają wierzyć w siebie, a to ich motywuje do kontynuowania tego typu zajęć. Zapewnia, że także prowadzący zajęcia czerpią wiele radości i satysfakcji z wykonywanej pracy.

Gdy pytam o plany grupy teatralnej Maska, Żaneta Zelek uchyla rąbka tajemnicy: – Ktoś już zaproponował, żeby to był kabaret…

2022-04-26 11:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sceniczna opowieść o Janie Sarkandrze

Niedziela bielsko-żywiecka 44/2021, str. IV

[ TEMATY ]

teatr

spektakl

przedstawienie

Grupa Teatralna

MJScreen

Występ okazał się duchowym doświadczeniem dla aktorów

Występ okazał się duchowym doświadczeniem
dla aktorów

Grupa teatralna działająca przy parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Skoczowie wystawiła spektakl poświęcony jednemu z patronów diecezji.

Reżyser i autorka scenariusza Xymena Borowiak zauważa, że sztuka Światłe oczy serca – Jana Sarkandra droga do świętości była przygotowywana z inicjatywy księży tej parafii z myślą o obchodach 400-lecia jego męczeńskiej śmierci, które przypadły na 2020 r. Jednak z powodu sytuacji pandemicznej nagrano ją bez udziału publiczności w maju 2021 r., a po montażu mogła zostać zaprezentowana szerszej publiczności.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Wielkopostne Stabat Mater u Dominikanów

2025-04-07 13:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Do przeżycia wielkopostnego misterium, będącego medytacją nad Męką i Śmiercią Jezusa Chrystusa, zaprosili wiernych ojcowie Dominikanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję