Reklama

Niedziela Częstochowska

Nie zmarnujmy Adwentu

Pragnęlibyśmy, by wszyscy odnaleźli w tym wyjątkowym czasie ścieżkę do Boga – mówi ks. Marek Galec.

Niedziela częstochowska 48/2022, str. I

[ TEMATY ]

adwent

Karol Porwich/Niedziela

„Anielskie nutki” gotowe na Adwent

„Anielskie nutki” gotowe na Adwent

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie istnieją święta spędzone po świecku. Tylko religijny wymiar adwentowego czuwania uzasadnia kultywowanie świąt Bożego Narodzenia. Jeżeli będziemy chcieli mieć naprawdę wyjątkowe święta, należy się do nich już od dziś odpowiednio przygotować. Okres Adwentu to czas, w którym oczekujemy przyjścia na ziemię Jezusa Chrystusa i dlatego uczestnictwo w roratnich Mszach św. będzie zapewne sprzyjało głębszemu przeżywaniu i rozumieniu bożonarodzeniowych tajemnic. Poranną lub wieczorną porą rodzice wraz z dziećmi, trzymając w rękach roratnie lampiony, niech wydeptują dróżki prowadzące do świątyń w oczekiwaniu na Boże Narodzenie.

Na parafiach

Reklama

– Adwent to oczekiwanie radosne, podobne do radości, którą przeżywa każda matka, oczekująca dziecka. Jako wspólnota parafialna z całą wspólnotą chrześcijan przygotowujemy się do tego jedynego i niepowtarzalnego święta rodzinnego – przez rekolekcje, dni skupienia, spowiedź sakramentalną i odprawianie Rorat, czyli Mszy św. wotywnej o Najświętszej Maryi Pannie. Tym samym przypominamy oczekiwanie na przyjście Jezusa przy końcu czasów, kiedy dokona sądu nad światem i każdym z nas – wyjaśnia ks. Marek Galec, proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Nowej Brzeźnicy, i wyraża kapłańskie życzenie: – Starajmy się zatem przeżywać każdy dzień Adwentu w duchu dobroci i miłości względem bliźniego. By „nasze rachunki strat” zostały wyrównane, musimy przyjąć Boże orędzie. Ono bowiem wskazuje na drugiego człowieka, w którym jest On sam – Bóg. Pragnęlibyśmy, by wszyscy wierni w tym wyjątkowym czasie odnaleźli w bliźnim nowo narodzonego Boga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie mogą się doczekać

Parafia w Nowej Brzeźnicy z zapałem przygotowuje się do jak najlepszego przeżycia Adwentu. Wikariusz ks. Michał Sokalski odsłonił nieco kulis adwentowej kuchni: – Będziemy odkrywać tajemnice przyjścia na świat i życia Pana Jezusa. Schola dziecięca „Anielskie nutki” w 35-osobowym składzie będzie śpiewać podczas codziennej Mszy św., do której przy ołtarzu będzie służyć 28 ministrantów. W homiliach korzystać będziemy z materiałów adwentowych przygotowanych przez Wydział Duszpasterski częstochowskiej kurii. Będziemy się starali ukazać naszym dzieciom Adwent jako radosny czas oczekiwania na narodzenie Zbawiciela. Zewnętrzne znaki świątecznej radości, np. prezenty, choinka, są oczywiście zrozumiałe w wymiarze dziecięcej wrażliwości. Dzieci powinny jednak zrozumieć ten podstawowy fakt, którym jest narodzenie Zbawiciela i nim się najbardziej radować.

Jeśli chcecie mieć piękne i wyjątkowe święta, pomyślcie o nich już dziś. Potrzebujecie tylko dobrze przeżytego Adwentu, trochę czasu na modlitwę i lekturę słowa Bożego oraz nawiedzenia kościoła.

2022-11-22 14:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Międzynarodowe rekolekcjie na Adwent

[ TEMATY ]

adwent

To już szósty odcinek w którym słyszymy o żalu za grzechy. Rekolekcjoniści przywołują słowa Papieża Franciszka z książki „Miłosierdzie to imię Boga”, w której Papież odwołuje się do historii niemieckiego żołnierza, pochwyconego przez francuskich partyzantów podczas I wojny światowej. Czasami Bogu wystarczy to, że żałujemy, że nie żałujemy…

Zamknij X
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Msza Krzyżma Świętego

2025-04-18 22:48

Biuro Prasowe AK

    - Te święte trzy dni, które otwierają się dzisiaj przed nami, to szczególna okazja, by wejść, na ile się da, w głębię tajemnic Jezusa Chrystusa, Jednorodzonego Syna Bożego, Boskiego Logosu, który dla nas i dla naszego zbawienia przyjął ciało z Maryi Dziewicy – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy Krzyżma Świętego w Sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie.

Na początku homilii arcybiskup postawił pytanie: kim jest Jezus Chrystus? Podkreślił, że nurtowało ono mieszkańców już Nazaretu w odczytanej w Liturgii Słowa ewangelicznej scenie. Dla nich jednak Chrystus na zawsze miał pozostać tylko synem Józefa – cieśli. – Czytając Ewangelię, zdajemy sobie sprawę, że wielokrotnie, mimo cudów dokonywanych przez Jezusa, mimo nadzwyczajnej mądrości Jego nauczania, wracał problem, kim On jest – zauważył metropolita i wskazał, że prawda o Jezusie – Synu Bożym przyjęła swój najbardziej dramatyczny wyraz przed sądem Kajfasza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję