Reklama

Niedziela Lubelska

KUL: sympozjum z okazji 250. rocznicy święta Najświętszego Serca Pana Jezusa na ziemiach polskich

Z okazji 250. rocznicy ustanowienia liturgicznego święta Najświętszego Serca Pana Jezusa na ziemiach polskich na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II odbyło się w czwartek ogólnopolskie sympozjum zorganizowanie przez Instytut Liturgiki i Homiletyki KUL. Uczestniczyli w nim księża, doktoranci, studenci, siostry zakonne i słuchacze Instytutu Formacji Pastoralno-Liturgicznej.

[ TEMATY ]

sympozjum

Roman Czyrka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tematykę sympozjum wprowadził o. prof. dr hab. Andrzej Derdziuk OFMCap, który ukazał aktualność zagadnienia nie tylko w perspektywie duszpasterskiej, ale także w systematycznej refleksji. Przywołując słowa św. Jana Pawła II przypomniał, że chrześcijaństwo jest religią miłości i jedynie miłość, którą objawia Serce Chrystusa jest zdolna przemieniać serce człowieka i uczynić je bardziej ludzkim i Bożym.

Ks. dr Krzysztof Napora (KUL) przybliżył zagadnienie Serca Boga w Piśmie Świętym. W języku hebrajskim serce nie oznacza jedynie sfery życia uczuciowego, ale przede wszystkim wnętrze człowieka pojęte bardzo szeroko. Serce jest siedliskiem wspomnień, myśli, zamiarów i decyzji. „Zamysły Bożego serca” (Ps 33,11) to Jego plany, które trwają z pokolenia na pokolenie. Antropologia biblijna przedstawia zatem serce jako miejsce świadomej, rozumnej i wolnej osobowości człowieka oraz miejsce tajemniczej działalności Boga. Chrystus odsłania również tajemnice swojego serca mówiąc, że jest ono ciche i pokorne (por. Mt 11,29).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ks. dr hab. Janusz Królikowski, prof. UPJPII, w wykładzie „Chrystologia symboliczno-mistyczna u podstaw kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa” zauważył, że u podstaw tego kultu leży nie Pismo Święte, ale doświadczenie mistyczne. Taka wizja całościowo pragnie ukazać bogactwo pewnej rzeczywistości za pomocą symbolu, który syntetycznie, skrótowo przedstawia pewną rzeczywistość. Symbol streszcza w sobie wiele płaszczyzn: afektywną, wolitywną, intelektualną.

Serce to odwołanie się do uczuć. Chrystologia staje się tutaj nie tylko intelektualna, ale i związana z wymiarem afektywnym. Chrystus w otwartym sercu wychodzi naprzeciw człowieka. Nie ma także sprzeczności między miłosierdziem (określanym niekiedy jako „kult naiwności”) a Sercem. Bóg jest miłosierny, bo ma serce.

Ks. dr Włodzimierz Mocydlarz SJ z Warszawy przedstawił aspekty liturgiczne oraz teologiczno-pastoralne idee Mszy o Najświętszym Sercu Pana Jezusa. Jak zauważył, żaden formularz w historii liturgii nie miał tylu zmian. Schemat Mszy o Sercu Bożym ulegał sporym zmianom, na które wpływ miały wydarzenia historyczne, refleksja teologiczno-liturgiczna i pastoralna Kościoła.

Kolejny prelegent, ks. dr Tomasz Bać z Rzeszowa, omówił paschalny charakter kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa jako fundament liturgii, pobożności i duchowości. Kult NSPJ w perspektywie misterium paschalnego to nie zbiór pobożnych praktyk, ale kult Jezusa Chrystusa, który w akcie bezgranicznego posłuszeństwa objawia miłość Boga. To właśnie koncepcja miłości spaja całość wydarzenia paschalnego.

Reklama

Wykład na temat znaczenia objawień i pobożnych ćwiczeń ludu chrześcijańskiego w rozwoju kultu Serca Jezusa wygłosił ks. dr Bartłomiej Matczak z Olsztyna. Jak podkreślił, bardzo mocno we wszystkich dokumentach Kościoła o kulcie serca Jezusa podkreśla się, że wypływa on z Pisma Świętego, a nie wyłącznie z objawień prywatnych. Te były jedynie głównymi motorami rozwoju tegoż kultu.

Ostatni referat, poświęcony moralnym implikacjom kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa, przedstawił dr Andrzej Pryba MSF z Poznania. Zaznaczył on, że kult Serca Jezusowego jest bardzo wymagająca i obejmuje wiele form, ale jednocześnie to nabożeństwo daje najszybszy postęp w życiu duchowym. Ukazuje ono Boga takim, jakim On jest. Jego istotę. Zaś teologia Boskiego Serca jest programem życia wiary.

Sympozjum podsumował i zamknął modlitwą litanii do Najświętszego Serca Pana Jezusa dr hab. Waldemar Pałęcki MSF, prof. KUL.

2015-06-12 17:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sympozjum „Wolność religijna i wolność sumienia w Polsce”

Doktorantki Wydziału Prawa Kanonicznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie zapraszają do udziału w ogólnopolskim sympozjum „Wolność religijna i wolność sumienia w Polsce”, które odbędzie się w czwartek 3 marca 2016 r., w Krakowie, przy ul. Bernardyńskiej 3, w godz. 9-15.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Tomasz Burghardt

2025-04-17 15:01

https://ostfriesland.parafialnastrona.pl/wydarzenia-i-galerie

16 kwietnia zmarł ks. Tomasz Burghardt. Kapłan zmarł w 59. roku życia oraz 31. roku kapłaństwa.

Kapłan urodził się 26 lipca 1965 roku we Wrocławiu. Święcenia kapłańskie przyjął 22 maja 1993 roku z rąk kard. Henryka Gulbinowicza. Po święceniach został skierowany na swoją pierwszą placówkę wikariuszowską do parafii pw. Podwyższenia Krzyża św. w Środzie Śląskiej [1993-1996], następnie był wikariuszem w parafii pw. św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu [1996-1997], by następnie trafić do parafii pw. Narodzenia NMP w Lądku Zdrój [1997-2000]. Kolejna placówką wikariuszowską była parafia pw. św. Józefa w Bierutowie [2000-2001] oraz parafia pw. św. Karola Boromeusza w Wołowie [2001-2002]. W 2002 roku ks. Tomasz trafił do parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Oławie [2002-2005]. W latach 2005-2010 został mianowany dyrektorem Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Po 2010 roku pełnił posługę w Niemczech. Najpierw do 2013 roku w Polskiej Misji Katolickiej w Münster, a po 2013 roku aż do dziś był proboszczem w czterech katolickich niemieckojęzycznych Parafiach: Geeste, Dalum, Groß Hesepe i Osterbrock w Dekanacie Emsland Mitte oraz Duszpasterzem dla Katolików Języka Polskiego w Ostfriesland i Emsland.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję