Reklama

Kościół

Robiłem to, co było potrzebne

Ojciec Andrzej Fecko, werbista, wieloletni misjonarz w Angoli, opowiada o swojej pracy.

Niedziela Ogólnopolska 1/2023, str. 24-25

[ TEMATY ]

misje

Archiwum o. Andrzeja Fecko SVD

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Grzegorz Polak: Jak to się stało, że został Ojciec misjonarzem?

O. Andrzej Fecko: Franek, kolega z ulicy z mojego miasteczka, zaprosił mnie na wakacje do Pieniężna, gdzie rok wcześniej wstąpił do misyjnego zgromadzenia werbistów. Pomyślałem, że skoro nie mam gdzie pojechać na wakacje, to go odwiedzę i przy okazji zobaczę piękną Warmię, bo nigdy tam nie byłem. Jak pojechałem, tak już zostałem.

Wcześniej Ojciec nie wiedział nic o misjach?

Prawdę mówiąc, tematyka misyjna interesowała mnie od dzieciństwa. Już jako dziecko chciałem zostać misjonarzem. Czytałem czasopismo Mały misjonarz. W domu dużo się mówiło o misjach. Nawet napisałem list do pewnego misjonarza w Japonii. Kiedy poszedłem do szkoły, ta tematyka zeszła trochę na bok. Gdy zacząłem pracować, zastanawiałem się nad swoją przyszłością. Wyjazd do Pieniężna, rozmowy z Frankiem i przełożonymi zgromadzenia werbistów pomogły mi podjąć decyzję o zostaniu misjonarzem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

A co sprawiło, że wyjechał Ojciec do Angoli, kraju uznanego za niebezpieczny? Przecież trwała tam wojna domowa.

W zgromadzeniu, rok przed święceniami kapłańskimi, pisaliśmy petycje misyjne. Każdy z nas wypisywał trzy państwa z listy sugerowanej przez generała zgromadzenia. Akurat w tym czasie przyjechał do Polski biskup z Angoli z moim zakonnym współbratem. Gorąco apelowali o misjonarzy dla Angoli, bo wielu portugalskich misjonarzy stamtąd wyjechało, a na ich miejsce nikogo nie było.

Czy ci portugalscy misjonarze wyjechali z obawy o swoje bezpieczeństwo?

Nie tylko Portugalczycy, także osoby innych narodowości. Bali się, bo każdy biały był zagrożony, i nie miało znaczenia to, że ktoś jest misjonarzem. Został w tym czasie tylko nasz jeden współbrat, Słowak. W Luandzie był chroniony przez żołnierzy z sił rewolucyjnych. Dzięki temu przeżył.

Czy kolega werbista Polak nie ostrzegał Ojca, że tam jest niebezpiecznie?

Mówił, że jest niebezpiecznie, ale przez to ciekawie, i namawiał, żebym przyjechał. Jak się ma dwadzieścia kilka lat, to myśli się inaczej niż wtedy, gdy się jest starszym. Ja i moi koledzy patrzyliśmy na to jak na wyzwanie: brakuje tam misjonarzy, generalat zgromadzenia prosi, żebyśmy jechali, więc się zgłosiłem.

Reklama

Tam było niebezpiecznie nie tylko ze względu na wojnę, także z tego powodu, że ówczesna marksistowska władza była wrogo nastawiona wobec Kościoła.

Musieliśmy się podporządkować władzy ludowej, która została utworzona przez partię rządzącą. Były to trudne czasy. Nie mogliśmy wyjeżdżać z misji do stolicy bez pozwolenia. Stosowny dokument musiał być podpisany przez policję i urząd bezpieczeństwa. Gdy dojeżdżaliśmy na miejsca, za każdym razem musieliśmy przedstawić ten dokument policji, oni go stemplowali, abyśmy mogli wrócić. Również na zorganizowanie uroczystości z procesjami musieliśmy prosić władze o pozwolenie. Pewien urzędnik wmawiał mi, że to jest manifestacja religijna. Odpowiedziałem, że to nie jest żadna manifestacja, tylko procesja religijna.

Poza tym było niebezpiecznie ze względu na miny, szczególnie te, które partyzanci podkładali na drogach. Nawet nie wiadomo, kto to robił, bo było tam wiele sił zbrojnych: z Afryki Południowej, z Namibii itd. Wszyscy minowali, gdzie tylko chcieli. Zdarzały się też ataki na drogach. Każdy przejazd to była loteria – przejedziesz albo nie przejedziesz.

Czy Ojcu osobiście grożono śmiercią albo deportacją z Angoli?

Mam dobrego Anioła Stróża. Dwa razy byłem w dużym niebezpieczeństwie, gdy jechałem w kolumnach wojskowych (nie zawsze puszczali nas samych), które zostały prawie całkowicie spalone przez partyzantów. Innym razem było tak, że cudem uniknęliśmy zasadzki. Spłonęło kilkadziesiąt samochodów, żaden z nich nie przejechał, a nam się udało.

Przyjechałem do Angoli po ogłoszeniu niepodległości, w 1975 r. Przeżyłem na tej wojnie 22 lata. Ale później też było niebezpiecznie, bo jednak całe pokolenia wychowywane były do wojny i przemocy. Młodzi chłopcy siłą byli wcielani do służby wojskowej. Niepełnoletniość nie miała znaczenia, kierowano się tym, czy kandydat na żołnierza jest na tyle wysoki, żeby karabin mu nie szurał po ziemi.

Jak głosić orędzie Ewangelii ludziom, którzy przez tyle lat byli w taki sposób wychowywani?

Wydaje mi się, że nasza obecność w tych czasach mówiła więcej niż najlepsze kazanie.

Reklama

Kościoły protestanckie też miały w Angoli swoje misje. Dużo było misji protestanckich, ale oni wszyscy uciekli w sytuacji zagrożenia. Tylko katolicy zostali na swoich misjach.

W Angoli stworzył Ojciec wiele dzieł społecznych: szkół, szpitali, w tym Centrum Medyczne św. Łukasza, które jest de facto nowoczesną kliniką. Skąd u Ojca taka wrażliwość na ludzką biedę?

Zadecydowała o tym po prostu konieczność. Nie dokonałem niczego specjalnego, tylko robiłem to, co było potrzebne.

Na początku pracowałem ok. 300 km od Luandy, stolicy kraju. Chodziło tylko o to, aby przetrwać. Później zostałem przeniesiony bliżej Luandy – do Kifangondo, gdzie znajduje się sanktuarium św. Antoniego. Przyjeżdżało tam bardzo dużo ludzi, przede wszystkim uchodźcy z terenów, na których trwały walki. Pierwszym zadaniem, jakie sobie postawiliśmy, było stworzenie szkół. Założyliśmy je w siedmiu lub ośmiu wioskach. Szukaliśmy kogoś, kto umie czytać i pisać, żeby zaczął uczyć w pierwszej klasie. Stworzyliśmy grupę nauczycieli, którzy później dali sobie radę w tych szkółkach.

Następnym dziełem na naszej misji był ośrodek dla trędowatych, w którym pracowały polskie siostry werbistki. To one poprosiły mnie o pomoc. Pracowałem bezpośrednio z trędowatymi, opiekowałem się nimi, zmieniałem opatrunki, czyściłem im rany.

Reklama

Funkcjonowaliśmy w zrujnowanym ośrodku zdrowia, w którym przez ścianę można było widzieć, co się dzieje na zewnątrz. Jedna z sióstr zapytała, czy mógłbym zdobyć pieniądze, żebyśmy wybudowali ośrodek z prawdziwego zdarzenia. Udało się pozyskać pomoc francuskiej Caritas. Wykonałem projekt. Powstał nowy ośrodek zdrowia pw. Matki Bożej Bolesnej z miejscami przystosowanymi do opieki nad trędowatymi. Nie jest on duży, ale działa do tej pory.

Podobnie trudna sytuacja była w ośrodku, w którym siostra zakonna z Argentyny pracowała w pokoju o wymiarach 6 m na 6 m, gdzie tłoczyło się pięćdziesiąt osób. Moi portugalscy znajomi i zaprzyjaźniony lekarz z Brazylii skierowali mnie do człowieka odpowiedzialnego za projekty w firmie Texaco. W ciągu 2 tygodni dał on pierwsze pieniądze na budowę. Z doktorem i architektem z Brazylii zaczęliśmy tworzyć Centrum Medyczne św. Łukasza. Zaczęliśmy je budować w grudniu 1994 r. na znajdującym się blisko naszej misji terenie, który dostałem. 1 czerwca 1996 r. nastąpiło otwarcie centrum, które funkcjonuje do dziś.

Kiedy Kościół w Angoli stanie się samowystarczalny i przestanie potrzebować misjonarzy?

Oni już są prawie samowystarczalni. Mamy studentów angolskich, którzy studiują teologię w Lizbonie. Jest sporo powołań kapłańskich i zakonnych. Myślę, że Kościół w Angoli, pierwszym kraju Czarnej Afryki, który przyjął chrześcijaństwo, jest na dobrej drodze. Gdy przyjechałem do Luandy, było pięciu księży angolskich i ponad 100 obcokrajowców z różnych państw. Gdy wyjeżdżałem po 32 latach pracy, w nowej diecezji Caxito było trzech księży obcokrajowców i ponad dziesięciu Angolczyków.

O. Andrzej Fecko Budowniczy i do 2013 r. dyrektor Centrum Medycznego św. Łukasza w Kifangondo w Angoli. W październiku 2022 r. nagrodzony medalem „Benemerenti in Opere Evangelizationis”. Obecnie pracuje w Portugalii. Na zdjęciu: o. Andrzej podczas katechezy w jednej z angolskich wiosek.

2022-12-27 08:19

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Tomasik o 105 misjonarzach na 1050-lecie chrztu Polski

[ TEMATY ]

misje

misjonarz

Archiwum ks. Dariusza Kajzera

Biskup Henryk Tomasik zachęca do włączenia się w akcję "105". Polega ona pozyskaniu księży, sióstr zakonnych i świeckich gotowych do wyjazdu na misje i ma związek ze zbliżającą się 1050. rocznicą chrztu Polski. Pomysłodawcą akcji jest bp Jerzy Mazur, stojący na czele Komisji Episkopatu ds. Misji.

- Cała akcja jest piękną propozycją księdza biskupa Mazura, który pracował na Syberii. On wie, jak potrzebni są kapłani, siostry zakonne na takich terenach, gdzie trzeba głosić Ewangelię i zdobywać ludzi dla Chrystusa. Wysłanie 105 misjonarzy i misjonarek na misje, byłoby pięknym darem wdzięczności za 1050-lecie chrztu Polski. To marzenie każdego ordynariusza. Nasza diecezja chętnie włączy się w to dzieło. Liczę na 2-3 kandydatów, którzy wyrażą wolę wyjechania na misje - powiedział biskup Tomasik w swojej cotygodniowej audycji "Kwadrans dla Pasterza" na antenie Radia Plus Radom. - Wszyscy włączmy się w tę formę uczczenia rocznicy chrztu Polski. Zapraszam chętnych, którzy chcą pracować na misjach - dodał biskup radomski.
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: setki chrześcijan na Drodze Krzyżowej w Wielki Piątek

2025-04-18 14:12

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Jerozolima

Wielki Piątek

Adobe Stock

Setki chrześcijan różnych wyznań zgromadziło się w Wielki Piątek na tradycyjnej procesji Drogi Krzyżowej na Starym Mieście w Jerozolimie. Przy letniej pogodzie pielgrzymi przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się przy 14. stacjach męki Jezusa, od wyroku do ukrzyżowania i grobu. Z powodu wojny wśród uczestników było znacznie mniej zagranicznych grup pielgrzymkowych niż w poprzednich latach.

Od wczesnych godzin porannych wierni różnych Kościołów, często niosący misternie zdobione krzyże, szli ulicami jerozolimskiego Starego Miasta. Procesje Drogi Krzyżowej rozpoczęli licznie zgromadzeni etiopscy chrześcijanie, a następnie wierni grecko-prawosławni, którzy wyruszyli z dużym opóźnieniem. Następnie katolicy obrządku łacińskiego dołączyli do franciszkanów. Za nimi podążali arabskojęzyczni katolicy jerozolimscy. Izraelska policja zabezpieczyła trasę, która zakończyła się przy Bazylice Grobu Pańskiego.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję