Pod koniec lipca br. do Motycza Leśnego k. Lublina dotarł transport rowerów z Münster w Niemczech. Będą one służyły dzieciom i młodzieży objętym edukacyjno-wychowawczym
programem, realizowanym przez Akademię Młodzieżową lubelskiej Fundacji „Szczęśliwe Dzieciństwo” oraz turystom, którzy zechcą aktywnie włączyć się w akcję promocji roweru jako zdrowego
i ekologicznego środka transportu.Przywiezienie i rozładowanie rowerów w warsztacie przy Domu Akademii Młodzieżowej w Motyczu Leśnym było tylko jednym z etapów
realizacji projektu „Rzecznictwo na rzecz transportu rowerowego”, przygotowanego przez Fundację „Szczęśliwe Dzieciństwo” z Lublina. „Głównym i najważniejszym
- z punktu widzenia naszej fundacji jako instytucji edukacyjno-wychowawczej - celem projektu jest silne zaangażowanie młodzieży, która obsługuje realizację przedsięwzięcia i która
już po zakończeniu projektu będzie realizować różne zadania związane z rowerami” - powiedział Wacław Czakon, prezes Fundacji „Szczęśliwe Dzieciństwo”.
Pierwszym zrealizowanym etapem całego projektu było wyznaczenie i opisanie przez młodzież z Akademii Młodzieżowej trzech tras rowerowych, które uwzględniają ważne punkty dydaktyczne:
historyczne, kulturowe i przyrodnicze. Dwie trasy (60- i 40-kilometrowa) zaczynają się i kończą w Lublinie, a przebiegają przez Motycz Leśny, jedna
natomiast (18-kilometrowa) ma swój początek i koniec w Motyczu Leśnym. Przejechanie trasami pozwala zobaczyć m.in. Muzeum Wsi Lubelskiej, basztę XVII-wiecznej rezydencji Firlejów
przy dobudowanym budynku - dzisiejszej siedzibie domu rekolekcyjnego „Caritas” Archidiecezji Lubelskiej - w Dąbrowicy, zabytkową Wieżę Ariańską z pocz. XVI
w., Muzeum Kowalstwa i późnobarokowy drewniany kościół w Wojciechowie, Park Zdrojowy i zabytkowe rzeźby w uzdrowisku Nałęczów, lubelską stadninę koni, Zalew
Zemborzycki, kościół św. Marcina w Zemborzycach Kościelnych czy lotnisko w Radawcu. Walorem wyznaczonych tras jest to, iż na ich odcinki składają się nie tylko fragmenty dróg asfaltowych,
ale w dużej mierze także malownicze drogi polne, zielone drogi leśne, wąwozy i doliny rzek. Do każdej trasy fundacja wydała ciekawy folder informacyjny z dokładnym opisem
trasy i punktów mijanych przez rowerzystów. Drugim zrealizowanym etapem był transport z Münster do Motycza Leśnego 180 zebranych przez Niemców używanych rowerów. Według pracowników
fundacji w specjalnie przygotowanym na przyjęcie rowerów magazynie i warsztacie w Motyczu Leśnym uda się wyremontować do bardzo dobrego stanu ok. 120 rowerów. Prowadzeniem
warsztatu i remontami zajmować się będą członkowie Akademii Młodzieżowej.
Pomysłodawcą całego przedsięwzięcia jest lubelska Fundacja „Szczęśliwe Dzieciństwo”, natomiast partnerem fundacji w projekcie jest Ogólnoniemiecki Klub Rowerzystów ADFC (Allgemeiner
Deutscher Fahrrad Club) - oddział z Münster, od 1991 r. partnerskiego miasta Lublina. Projekt „Rzecznictwo na rzecz transportu rowerowego” realizowany jest w ramach
szerokiego programu współpracy polsko-niemieckiej „Partnerstwo miast i obywateli”.
„Z rowerów w pierwszej kolejności korzystać będą dzieci i młodzież, przyjeżdżający do Motycza i włączeni w realizację programu Akademii Młodzieżowej.
Obecnie programem objętych jest ok. 850 osób z terenu całej archidiecezji lubelskiej, skupiających się w 16 ośrodkach prowadzonych przez różne podmioty kościelne, najczęściej parafie
i Akcję Katolicką. W Motyczu organizujemy także warsztaty dla dzieci ze szkół lubelskich. W ramach tych warsztatów będziemy uczyć zasad bezpiecznego poruszania
się rowerów na drodze oraz propagować edukacyjne trasy rowerowe. Z rowerów skorzystają więc także uczestnicy naszych warsztatów” - poinformował Wacław Czakon. Fundacja planuje w przyszłości
współpracę z młodzieżowymi organizacjami rowerowymi z Lublina, wytyczenie kolejnych rowerowych tras, przygotowanie małej wypożyczalni rowerów dla turystów indywidualnych i grup
zorganizowanych, bądź garażu w Lublinie dla części rowerów, tak, aby umożliwić turystom wycieczki z Lublina do Motycza lub z Motycza do Lublina, niekoniecznie w obie
strony. Przeprowadzane będą także rowerowe wycieczki i rajdy dla naszych dzieci.
Transport rowerów zbiegł się w czasie z realizacją, zorganizowanej w ramach projektu, studyjnej wizyty 5-osobowej delegacji z Münster: 4 reprezentantów
ADFC i Martiny Güttler, przedstawicielki urzędu miejskiego w Münster, która zajmuje się projektowaniem ścieżek rowerowych w tym mieście. Goście z Niemiec w czasie
5-dniowego pobytu (od 30 lipca do 4 sierpnia) poznawali atuty naszego regionu pod względem turystyki rowerowej i dzielili się swoimi doświadczeniami w promowaniu rowerów jako ekologicznego
środka transportu. W trakcie spotkań uczestników projektu z przedstawicielami Lublina (m. in. wiceprezydentem miasta, Januszem Mazurkiem oraz Joanną Furmagą z Towarzystwa
dla Natury i Człowieka - pozarządowej inicjatywy ekologicznej zajmującej się informacją ekologiczną i wspieraniem działań ekologicznych w województwie lubelskim)
przekonywano władze miasta do podejmowania działań na rzecz popularyzacji jazdy rowerem, a także omawiano dalsze etapy realizacji przedsięwzięcia i plany związane ze sprowadzonymi
rowerami. Przedstawiciele partnerów w projekcie mieli również okazję zwiedzić Lublin, odbyć rowerową wycieczkę jedną z wyznaczonych tras oraz drogą z Puław przez Kazimierz
Dolny, Wojciechów, Nałęczów do Motycza, poznać możliwości dla rowerzystów przez pobyt w Nałęczowie, Kazimierzu Dolnym, na Roztoczu i w Poleskim Parku Krajobrazowym na
Pojezierzu Łęczyńsko-Włodawskim. „Goście byli bardzo zadowoleni i obiecali, że w następnych latach będą współpracować przy realizacji projektów z udziałem rowerzystów
z Niemiec i Polski” - powiedział Wacław Czakon.
Lubelscy miłośnicy dwóch kółek zgodnie stwierdzają, że w 354-tysięcznym Lublinie jest zdecydowanie za mało rowerowych ścieżek - tylko kilkanaście kilometrów. Dla porównania w Münster, pięknej i charakterystycznej stolicy Północnej Nadrenii-Westfalii, liczącej ponad 280 tys. mieszkańców, transport rowerowy stanowi 40% transportu miejskiego. W mieście tym jest dwa razy więcej rowerów (ok. 350 tys.) niż samochodów (ponad 150 tys.). Mamy nadzieję, że inicjatywa Fundacji „Szczęśliwe Dzieciństwo” spotka się z dużym zainteresowaniem naszych dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy dostrzegają zalety transportu rowerowego oraz władz Lublina odpowiedzialnych za planowanie komunikacji w mieście. Realizacja projektu o charakterze wychowawczo-edukacyjnym umożliwi wszystkim chętnym aktywne zaangażowanie w prace związane z rowerami i poznawanie naszego regionu podczas wspólnych, rodzinnych wycieczek rowerowych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu