W konferencji wezmą udział zarówno teoretycy muzyki i muzykolodzy, kompozytorzy i muzycy, jak i przedstawiciele dyscyplin humanistycznych: filozofii, estetyki, teologii, literaturoznawstwa, leksykografii. Reprezentują oni różne ośrodki muzyczne i uniwersyteckie. Ten interdyscyplinarny charakter konferencji doskonale wpisuje się w idee humanizmu, realizowane w kształceniu artystycznym i teoretyczno-naukowym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina od początku istnienia tej Uczelni (XIX wiek).
Konferencji towarzyszyć będzie koncert zespołu Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński (Michał Sławecki – magister chori), który odbędzie się 19 kwietnia o godzinie 19.00 w warszawskim kościele Sióstr Wizytek przy Krakowskim Przedmieściu 34. Wstęp wolny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Program
WTOREK, 19 KWIETNIA 2016, AUDYTORIUM K. SZYMANOWSKIEGO
9.30 Otwarcie obrad Prorektor UMFC prof. dr hab. Ewa Iżykowska-Lipińska
ARCHÉI 9.45 – 12.30 ks. prof. Waldemar Chrostowski „Alleluja! Jak dobrze jest śpiewać Bogu” (ps. 147, 1). Muzyka w Biblii prof. Agnieszka Kijewska „Słowo Twoje jest wieczną Prawdą, która (…) podnosi ku sobie” (Wyznania VII, 18). Augustyńska koncepcja Chrystusa – Logosu ks. prof. Kazimierz Szymonik Logos w semiologicznej koncepcji wykonawczej chorału gregoriańskiego dyskusja prowadzenie prof. Krzysztof LIpka
12.30 – 13.00 Przerwa
CHORAŁ GREGORIAŃSKI – PIEŚŃReklama
II 13.00 – 14.15
ks. dr Zenon Kołodziejczak
Średniowieczne sekwencje polskie w kontekście liturgii mszalnej i lektury dewocyjnej
prof. Walentyna Węgrzyn-Klisowska
Tradycje biblijne w polskich pieśniach renesansowych
dyskusja prowadzenie prof. Teresa Malecka
14.30 – 15.30 Obiad
TWÓRCZOŚĆ KOMPOZYTORSKA XIX W.III 15.30 – 16.45
dr Małgorzata Sokołowicz
Hector Berlioz w repertuarze Stanisława Moniuszki – dyrygenta. Nowotestamentowe inspiracje
w autorskim tekście francuskiego kompozytora „L’Enfance du Christ”
prof. Stanisław Dąbek
Normatywny tekst i jego romantyczne odczytania w cyklach mszalnych Stanisława Moniuszki
dyskusja prowadzenie prof. Walentyna Węgrzyn-Klisowska
IV 16.45 – 18.15
prof. Teresa Malecka
Słowo, dźwięk, sacrum w muzyce Henryka Mikołaja Góreckiego wobec kategorii logosu
dr Kinga Kiwała
Psalm w twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego
dr Agnieszka Muszyńska-Andrejczyk
„Laudate Dominum” – rola tekstów biblijnych w twórczości Pawła Łukaszewskiego
dyskusja prowadzenie ks. prof. Kazimierz Szymonik
19.00 – Koncert Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński, Kościół Sióstr Wizytek
ŚRODA, 20 KWIETNIA 2016, AUDYTORIUM K. SZYMANOWSKIEGO
REFLEKSJE BIBLIJNEV 10.00 – 12.00
dr Edward Gigilewicz
Biblia w „Encyklopedii Katolickiej”
prof. Marian Borkowski
Wypowiedź kompozytora
prof. Stanisław Moryto
Wypowiedź kompozytora
prof. Zbigniew Bargielski
Wypowiedź kompozytora
dyskusja prowadzenie prof. Jagna Dankowska
12.00 – 12.30 Przerwa
TWÓRCZOŚĆ KOMPOZYTORSKA XX/XXI W.VI 12.30 – 14.00
prof. Jagna Dankowska
Ewangeliczny topos w „Carmina crucis” Stanisława Moryto
prof. Ryszard Cieśla
Z przemyśleń interpretacyjnych śpiewaka. Rozpoznanie „Światła Słowa Bożego” w partii Adama w sacra
rappresentazione „Raj utracony” Krzysztofa Pendereckiego i partii zespołu wokalnego w „Męce Pańskiej wg
św. Mateusza” Krzysztofa Knittla
prof. Krzysztof Lipka
Od psalmu do opery. Teksty biblijne w twórczości Dariusza Przybylskiego