Punktami odniesienia odniesienia do dyskusji były m.in. encyklika „Laudato si’” papieża Franciszka oraz dokument Soboru Wszechprawosławnego „Świadectwo Kościoła w świecie współczesnym”.
Podkreślano, że problemów ekologicznych nie da się rozwiązać w izolacji. Przewodniczący AIESC Paul Dembinski przekonywał, że w poszukiwaniu ekologii integralnej musimy wykroczyć poza samą ekologię, zaś ks. prof. Chrysosotom Nassis z Uniwersytetu Arystotelesa dodał, że również poza slogany.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Prof. Christos Tsironis uznał, że ekologia integralna jest „dynamiczną i wielopostaciową, pełną współczucia i odpowiedzialności odpowiedzią na dramatyczne wołanie Ziemi i ubogich”. Z kolei prof. Petros Vassiliadis stwierdził, że w poszanowaniu stworzenia trzeba wykroczyć poza prawa człowieka i zająć się także ludzką odpowiedzialnością.
Dziekan Wydziału Teologii Uniwersytetu Arytsotelesa podsumował, że „konieczna jest radykalna zmiana struktur społecznych”. - Musimy zwalczać konsumpcyjny styl życia i być aktywnymi w samym sercu społeczeństwa - wezwał prof. Miltiadis Konstantinou.
Reklama
Ogłoszony po konferencji komunikat zauważa, że „znaczenie ekologicznego zaangażowania chrześcijan jest bezcenne”. - Rodzi się możliwość, że tam, gdzie w świecie pogrążonym w kryzysie zawiedli politycy, chrześcijanie mogą dać skuteczną inspirację na szczeblu lokalnym i globalnym. By osiągnąć ten cel możemy oprzeć się na prawosławnej zasadzie „pojednania” (człowieka z innymi, ze stworzeniem i z Bogiem), jak również na woli budowania „cywilizacji miłości” - tak drogiej Pawłowi VI i św. Janowi Pawłowi II - czyli przez cywilizację poszanowania godności osoby ludzkiej we wszystkich wymiarach, w tym w jej powołaniu eschatologicznym - głosi komunikat.
Wśród 50 uczestników konferencji, przybyłych z 15 państw, byli duchowni i świeccy, m.in. inżynierowie, architekci, socjologowie, politolodzy, prawnicy, ekonomiści i teologowie. Spotkanie zorganizowały: Międzynarodowe Stowarzyszenie Chrześcijańskiej Nauki Społecznej (AIESC), Ośrodek Badań Społecznych nad Religią i Kulturą Uniwersytetu Arystotelesa oraz Ośrodek Studiów Ekumenicznych, Misjologicznych i Środowiskowych w Salonikach przy wsparciu Renovabis i Uniwersytetu Artystotelesa.
- Po Salonikach możemy tylko życzyć sobie, by inspiracja pochodząca od Kościołów chrześcijańskich, wnoszona przede wszystkim przez świeckich profesjonalistów, będzie mogła w niedalekiej przyszłości rozszerzyć się na inne religie. Trzeba powiedzieć, że historyczna konferencja w Salonikach jest przede wszystkim naprawdę potężnym wezwaniem do nadziei - stwierdza komunikat.
Uczestnicy konferencji zaapelowali również o powszechne zawieszenie broni 20 września, gdy w Asyżu odbywać się będzie Światowy Dzień Modlitwy o Pokój z udziałem przywódców religijnych świata.