Pasja św. Jana podczas bolesławieckiej edycji Wratislavia Cantans
W piątek 9 września w murach bolesławieckiej bazyliki maryjnej wystąpili soliści, muzycy i chórzyści 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Tym razem zaprezentowali bolesławieckiej publiczności „Pasję według św. Jana” kompozycji Johanna Sebastiana Bacha.
Wprowadzając zgromadzonych w klimat tego muzycznego wydarzenia, Kornel Filipowicz – wiceprezydent Bolesławca w imieniu prezydenta miasta Piotra Romana oraz Rady Miejskiej przywitał wszystkich gości. „To już 15 raz z rzędu Wratislavia Cantans gości w Bolesławcu, a zatem uczestniczymy w małym jubileuszu. Dziękujemy p. Andrzejowi Kosendiakowi, dyrektorowi Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, że pamięta o naszym mieście konstruując mapę wydarzeń muzycznych Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Dziękujemy gospodarzowi bazyliki, ks. prał. Andrzejowi Jarosiewiczowi, za otwartość dla inicjatyw, które niesie ze sobą Festiwal. Życzymy Państwu duchowych i artystycznych wrażeń” – powiedział Kornel Filipowicz.
Rektor bolesławieckiej bazyliki maryjnej ks. Andrzej Jarosiewicz przypomniał, że gdy wielki Johann Sebastian Bach komponował „Pasję według św. Jana”, to w tym właśnie czasie nasza bazylika była „barokizowana” (1692-1745). „Na ścianie prezbiterium po dziś dzień wisi sporych rozmiarów obraz autorstwa wielkiego Neunhertza. Ten barokowy malarz chciał jak najlepiej oddać klimat tego dramatu, który stał się na Golgocie. Dlatego tuż za krzyżem namalował panoramę – dziś moglibyśmy to powiedzieć – jak po wybuchu nuklearnym. Dla tego malarza baroku ukrzyżowanie Bożego Syna stało się kosmiczną katastrofą prowadzącą ludzkość do odczytania w ukrzyżowanym Bożego Syna. I właśnie ten temat podjął wielki Johann Sebastian Bach. To, co Nuenhertz namalował pędzlem, to Bach namalował muzyką” mówił gospodarz miejsca.
Zachęcił też zgromadzonych: „Zechciejmy tę Pasję Pana odczytać w klimacie ciągle obchodzonego przez nas nadzwyczajnego Roku Miłosierdzia. Niech śpiewane słowo Boże ubrane w tak fenomenalną muzykę pomaga nam odczytać tę Pasję właśnie w perspektywie Bożego miłosierdzia. Wszystkich Państwa zapraszam do wspólnej medytacji nad Bożym słowem”.
Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král. W rolę tłumu wcielili się chórzyści Narodowego Forum Muzyki z Wrocławia. Wyjątkowy klimat muzyczny stworzyła międzynarodowa B’Rock Orchestra pod batutą Andreasa Speringa. Nad kierownictwem artystycznym czuwała Agnieszka Franków-Żelazny.
Wszyscy uczestnicy tej wyjątkowej muzycznej medytacji nagrodzili wykonawców gromkimi oklaskami. Ks. Andrzej przedstawił poszczególnych solistów dziękując im za kunszt i artyzm w przekazaniu najważniejszych treści Pasji św. Jana. „Nie jest łatwo śpiewać człowiekowi o bólu, cierpieniu, dramacie, jaki dokonał się na Golgocie. Nie jest łatwo wcielać się rolę Matki Bolesnej pod krzyżem. Ale my dziś wiemy i wierzymy w zmartwychwstanie Chrystusa Pana i dlatego ta medytacja jest w ogóle dla nas możliwa. Właśnie z perspektywy zmartwychwstania inaczej widzi się i ból, i cierpienie, i dramat krzyża, i boleść Matki. Dlatego dziękujemy wam za tą wyjątkową proklamację Ewangelii jaka dokonała się w dzisiejszy wieczór w bolesławieckiej Bazylice Maryjnej” - powiedział ks. Andrzej.
Gospodarz bazyliki podziękował także wszystkim pracownikom Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowego Centrum Ceramiki pod dyrekcją pani Ewy Lijewskiej-Małachowskiej, za pomoc w organizacji tego wyjątkowego wieczoru.
Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.
Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.
Ustalenie daty obchodów uroczystości Objawienia Pańskiego nie dokonało się przypadkowo. Choć nie została wskazana przez Pismo Święte, to posiada symbolikę opartą na tekstach biblijnych
Zanim przejdziemy do omówienia symboliki kryjącej się pod datą dzienną 6 stycznia, należy najpierw wyjaśnić nazwę uroczystości, którą wówczas obchodzi Kościół. Ta najbardziej rozpowszechniona wśród wiernych w Polsce to święto Trzech Króli. Z kolei w polskiej edycji ksiąg liturgicznych figuruje określenie Objawienie Pańskie. Natomiast w księgach łacińskich i w całej tradycji chrześcijańskiej od początku funkcjonuje nazwa Epifania, pochodząca z języka greckiego (epifaneia), która oznacza „objawienie”, „ukazanie się”. Chodzi o objawienie się Jezusa Chrystusa, Wcielonego Syna Bożego jako Zbawiciela świata. Nazwą „epifania” określano narodzenie Jezusa, Jego chrzest w Jordanie i dokonanie pierwszego cudu na weselu w Kanie Galilejskiej. Taką treść miało pierwotne święto Epifanii, które powstało ok. 330 r. w Betlejem. Obejmowało ono początkowe tajemnice zbawienia, o których informują nas pierwsze rozdziały Ewangelii ze skupieniem się na tajemnicy narodzenia Chrystusa. Epifania ulegała ewolucji wraz z jej rozszerzaniem się poza Palestynę. Na Wschodzie stanie się pamiątką chrztu Jezusa w Jordanie, a na Zachodzie będzie stanowić obchód trzech cudownych wydarzeń (tria miracula) stanowiących początkowe objawienia chwały Bożej Zbawiciela: pokłon Mędrców ze Wschodu, chrzest w Jordanie i cud w Kanie Galilejskiej, przy czym z czasem hołd magów rozumiany jako objawienie się Chrystusa poganom zdominuje niemal wyłącznie łacińską celebrację Epifanii. W ludowej świadomości stanie się ona zatem świętem Trzech Króli ze względu utożsamienie mędrców z królami na podstawie niektórych biblijnych tekstów prorockich, a ich liczba zostanie ustalona w związku z trzema darami, jakimi zostało obdarowane Dzieciątko Jezus. Te różnice między Wschodem a Zachodem nie przekreślają jednak faktu, że istotną tematyką tego obchodu liturgicznego pozostaje objawienie się Boga w Chrystusie.
Pamiątkowe zdjęcie kapelanów szpitalnych i przedstawicieli Służby Zdrowia z bp. Maciejem Małygą
W parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu odbyło się spotkanie opłatkowe Służby Zdrowia. Eucharystii w intencji medyków przewodniczył bp Maciej Małyga.
W homilii ksiądz biskup zachęcał do nadziei i zakotwiczenia swego życia w Panu Bogu. Podkreślał, że nadzieja jest, tylko trzeba ją zauważyć. Nawiązał do słów z Listu św. Pawła Apostoła do Efezjan: „Niech Bóg da wam światłe oczy serca, byście wiedzieli, czym jest nadzieja, do której On wzywa, czym bogactwo chwały Jego dziedzictwa wśród świętych” (Ef 1, 18).
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.