Reklama

Polichna

Wiara, edukacja i patriotyzm

Niedziela lubelska 18/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

4 marca br. w Gimnazjum nr 1 w Polichnie odbył się II Szkolny Konkurs Wiedzy o Naszej Małej Ojczyźnie, poświęcony „Dziejom Polichny i okolic”, a pomyślany jako kontynuacja ubiegłorocznej edycji pt. Historia parafii Polichna. Poprzedził go cykl przygotowań samokształceniowych, wykład historyczny oraz lekcje języka ojczystego, zrealizowane pod hasłem „Wartości wsi - źródłem mojego wzrastania”.
Celem tych przedsięwzięć było rozbudzenie zainteresowań uczniów historią „kraju lat dziecinnych”, zdynamizowanie ich potencjału intelektualnego i duchowego, wychowanie do poszanowania i pomnażania wartości istniejących w kulturze wsi, rozwijanie cech osobowości takich jak: dobroć, wrażliwość, umiłowanie piękna, religijność, odpowiedzialność, patriotyzm, pracowitość, szacunek do życia, ludzi starszych i przyrody. To spektrum wartości wykorzystywane w pracy wychowawczo-dydaktycznej stwarza szansę rozwoju gimnazjalistów i służy budowaniu pedagogii szkoły wiejskiej, która wspomaga proces kształtowania jej tożsamości, opierając się na wartościach wypływających z wiary, nauki, wiedzy zdroworozsądkowej. Motywy religijne ukazały godność pracy rolnika, a szkoła przysposabiała uczniów do postrzegania i rozumienia tej wartości, zwracając uwagę również na to, że przez siew, „stwarzanie” życia przyrodniczego, zbiór plonów, wytwarzanie pożywienia rolnik utożsamia się z obrazem Boga; pracuje na ziemi - bazie stworzenia Bożego, odkrywa bezpośrednio Boga w przyrodzie; poprzez pracę rolnik urzeczywistnia nakazy i zadania Boże oraz swoje człowieczeństwo; percypuje akt stworzenia życia i jego zależność od przyrody i historii; gospodarstwo rolne to podstawa do budowania obrazu ludzkości oraz Królestwa niebieskiego. Godność rolnika w aspekcie doczesnym tworzy: własność indywidualna, świat ścisłej społeczności, kultura i cywilizacja, którą rolnik stworzył, m.in. literatura, tradycja, historia, duch wspólnoty i filozofia.
Po okresie przygotowań odbył się konkurs, w którym udział wzięło 19 uczniów z klasy III a, pochodzących z Polichny, Wojciechowa i Huty Józefów. Największą ilość punktów otrzymali: Żaneta Chęć, Beata Kędziora, Marta Wieczerzak, Kamil Mróz, Adam Kozak, Marcin Pietura, Tomasz Pizoń, którzy zajęli pierwsze miejsca i otrzymali nagrody ufundowane przez Radę Rodziców. Nagrody zostały wręczone przez Panią Dyrektor podczas akademii Wartości wsi - źródłem mojego wzrastania, która odbyła się 25 marca i zgromadziła wszystkich uczniów gimnazjalnych, Grono Pedagogiczne oraz przedstawiciela Samorządu - Czesława Kozaka, sołtysa Polichny II, rolnika i oddanego społecznika. Na tę okoliczność uczniowie przygotowali symboliczną dekorację: wzgórze, na nim krzyż, pod którym zostały postawione kwitnące kwiaty doniczkowe, obok zawieszono reprodukcję cudownego obrazu Matki Bożej Polichneńskiej. Uczniowie z klasy III a i delegacja z klasy I wyrecytowali wiersze i fragmenty prozy tematycznie związane z celami niniejszego przedsięwzięcia oraz zaśpiewali odpowiednie pieśni. Na instrumentach dętych grali Michał Kapusta i Tomasz Pizoń - członkowie orkiestry, która ma już swoją długoletnią historię i bieżące sukcesy.
Taka forma kształcenia służy ukazaniu uczniom ojczyzny duchowej w jej wzniosłych ideałach, zespala z „małą ojczyzną”, zobowiązuje do twórczego działania i kontynuowania dzieł antenatów. Uczy żyć kreatywnie, godnie i odpowiedzialnie, tj. angażować się w budowę głębi człowieczeństwa oraz nowej, ulepszonej rzeczywistości w sobie, w ludziach, a poprzez to w budowę lepszego świata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

PSP: Prawie tysiąc interwencji straży pożarnej w związku z opadami śniegu

2025-01-12 10:25

[ TEMATY ]

pogoda

PAP

Straż Pożarna interweniowała w sobotę 982 razy w związku z intensywnymi opadami śniegu w całym kraju - przekazał PAP w niedzielę rzecznik Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Karol Kierzkowski. Jak poinformował, odnotowano przyrosty stanów wód w Rowach, Łebie i powiecie nowodworskim.

Najwięcej zdarzeń - jak przekazał - odnotowano w woj. pomorskim - 546, w tym na terenie powiatów: wejherowskiego (195), bytowskiego (119), kartuskiego (61), puckiego (40), słupskiego (38) oraz lęborskiego (35).
CZYTAJ DALEJ

Papież: rocznica chrztu to nasze drugie urodziny

2025-01-12 13:09

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Dzisiejsze święto Chrztu Pańskiego zaprasza nas do kontemplowania oblicza i głosu Boga, które się objawiają w człowieczeństwie Jezusa – powiedział Papież w rozważaniu przed modlitwą Anioł Pański. Przyznał, że lubi przywoływać słowa hymnu liturgicznego, który podaje, że Jezus przeszedł do Jana po chrzest „z ogołoconą duszą i boso”.

Rozważając ewangeliczną scenę chrztu w Jordanie, Papież zauważył, że podczas tego wydarzenia objawił się Duch Święty, a Bóg objawił swe oblicze i głos. Franciszek wyjaśnił następnie, że Bóg nie tylko objawił w Jezusie swe oblicze, ale ustanowił je uprzywilejowanym miejscem dialogu i komunii z ludzkością. Mówiąc z kolei o głosie, Papież zwrócił uwagę na słowa, które wypowiedział Bóg Ojciec: „Tyś jest mój Syn umiłowany, w Tobie mam upodobanie”.
CZYTAJ DALEJ

Czy szkoły wymuszają udział uczniów w zbiorkach WOŚP? Wolontariat uczniowski między dobrowolnością a presją społeczną

2025-01-12 19:55

[ TEMATY ]

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to akcja, która od lat budzi ogromne emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne. W szkołach, gdzie idea wolontariatu jest szczególnie promowana, często pojawiają się pytania: czy uczniowie są faktycznie zachęcani do udziału w zbiórkach WOŚP, czy może odczuwają presję, by w nich uczestniczyć?

Niekiedy uczniowie i rodzice zgłaszają obawy, że udział w zbiórkach WOŚP bywa traktowany jako "oczekiwany" lub "mile widziany obowiązek". Pojawiają się sytuacje, w których presja rówieśników, a nawet nauczycieli, prowadzi do poczucia, że brak zaangażowania oznacza brak solidarności. Jak zatem znaleźć równowagę między szczytnym celem a poszanowaniem prawa ucznia do wyboru? Co na to przepisy prawa oświatowego? Co mogą i powinni zrobić rodzice?
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję