Odbywający się w Kamieniu Pomorskim jubileuszowy XL Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej zbiegł się w czasie z kończącym się remontem kapitalnym katedralnych organów, którym przywraca
się częściowo pierwotny charakter instrumentu barokowego, a więc cechy brzmieniowe typowe dla czasu jego powstania w XVII w. Dla tej epoki najbardziej reprezentatywna jest twórczość Johanna Sebastiana
Bacha. Muzyka tego twórcy wykonywana na kamieńskich organach służy jako sprawdzian trafności przyjętej koncepcji.
Dzieła tego mistrza były dominantą programową piątkowych koncertów w lipcu. Preludia i fugi Bacha grali: Joachim Grubich, Ivan Sokol ze Słowacji i Martin Sander z Niemiec. Magdalena Czajka wykonała
fantazję chorałową Nun komm der Heiden Heiland i III Sonatę triową, Andrzej Chorosiński - opracowaną na organy przez Maxa Regera fortepianową Fantazję chromatyczną i fugę wspomniany wyżej świetny
organista Ivan Sokol - Pastorale. Bachowska twórczość odegrała w swoim czasie niepoślednią rolę, inspirującą kompozytorów romantyzmu do pisania muzyki organowej. Takimi byli m.in.: Cesar Franck,
którego Preludium, fugę i wariację usłyszeliśmy w wykonaniu Joachima Grubicha, a III Chorał - w interpretacji Magdaleny Czajki, a także Felix Mendelssohn-BarthoIdy - jego I Sonatą zakończył
swój występ doskonały wirtuoz, wymieniony dwukrotnie Joachim Grubich. Repertuar organowy uzupełniły utwory Jacquesa Lemmensa, Johanna Christiana Rincka, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Philippa Wolfruma.
Wrażenia podczas słuchania zmienionych brzmieniowo organów wskazują, iż najlepiej wypadają grane na nich utwory Bacha oraz te, które powstały z inspiracji jego muzyką.
Bogata i zróżnicowana była w lipcu oferta programowa i wykonawcza części kameralnej kamieńskiego festiwalu - od duetu poprzez kwartet i kwintet do sekstetu. Duet to odznaczające się finezyjną
grą - flecistka Jadwiga Kotnowska i harfistka Małgorzata Komorowska, w repertuarze zawierającym m.in. muzykę Camille’a Saint-Saënsa, Julesa Masseneta i Witolda Lutosławskiego. Warszawski Kwartet
Puzonowy dostojnym i donośnym dźwiękiem wykonywał opracowania utworów różnych epok od chanson Clementa Jannequina i madrygału Orlanda di Lasso poprzez utwory Morleya i Haendla aż po fragment kwartetu
Piotra Czajkowskiego. Nieznane u nas instrumentalne i wokalno-instrumentalne kompozycje braci Johanna Gottlieba i Carla Heinricha Graunów z XVIII w. zaprezentowała 5-osobowa Rheinsberger Hofkapelle „Stella
Maris” w ówczesnej manierze wykonawczej. Natomiast zespół kameralny „Sedina” z pochodzącym ze Szczecina słynnym skrzypkiem Bartłomiejem Niziołem jako prymariuszem przedstawił obszerne
dzieło - sekstet Souvenir de Florence Piotra Czajkowskiego.
Na osobną uwagę zasługiwał występ Międzynarodowej Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej, wieńczący XII Międzynarodowe Młodzieżowe Warsztaty Muzyczne, tak jak w latach poprzednich prowadzonej przez Jana
Miłosza Zarzyckiego. Tym razem w programie koncertu znalazła się IX Symfonia Z Nowego Świata Antonina Dvořaka z pasją wykonana przez młodych adeptów muzyki.
Prelegenci - Mikołaj Szczęsny i Zbigniew Pawlicki wygłaszanym słowem uprzystępniali odbiór prezentowanej muzyki słuchaczom licznie gromadzącym się w katedrze. Wśród nich kilkakrotnie obecny
był bp Jan Gałecki, który serdecznie dziękował artystom, a następnie prowadził Apel Jasnogórski i udzielił błogosławieństwa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu