W Lublinie rozpoczęto 10 maja akcję „Selfie dla życia”. Za każde umieszczone w mediach społecznościowych selfie z hasztagiem #Dziękujężeżyję, na rzecz funduszu „Dobrze, że żyjesz!” zostanie przekazana złotówka. Swoje zdjęcie w sieci umieścił już abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski.
O idei, jaka przyświeca akcji, mówił na konferencji prasowej ks. Mirosław Ładniak. „Chcemy, aby przez «Selfie dla życia» każdy z nas odkrył wartość tego, co ma. Dzięki temu, że żyjemy, możemy dzisiaj się spotkać, uśmiechnąć, przeżywać troski i radości. Musimy zacząć doceniać życie, o czym często zapominamy” – wyjaśnił kapłan.
Dodatkowo akcja ma charakter dobroczynny. Każde zdjęcie, które zostanie wykonane i zamieszczone w mediach społecznościowych bądź przesłane mejlem na adres selfie@dlazyciairodziny.pl, zasili 1 złotówką specjalnie stworzony fundusz „Dobrze, że żyjesz!”. Pieniądze zebrane w ten sposób zostaną przekazane na potrzeby Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Lublinie oraz dla dzieci niepełnosprawnych.
Do akcji włączył się metropolita lubelski abp Stanisław Budzik. Na swoim koncie w serwisie Twitter opublikował selfie z zachętą do aktywnego udziału w przedsięwzięciu. „Przez tę inicjatywę chcemy okazać wdzięczność Panu Bogu za dar życia, a także naszym rodzicom, którzy pozwolili, abyśmy przyszli na ten piękny świat. Robiąc selfie pokazujemy siebie, ale w tym wypadku dajemy czytelne świadectwo, że angażujemy się w obronę wartości życia i rodziny” – napisał abp Budzik.
Oprócz niego swoje selfie zamieścili już także wojewoda lubelski Przemysław Czarnek, marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski i poseł na Sejm Sylwester Tułajew.
Reklama
Do akcji zachęca rzecznik Episkopatu ks. Paweł Rytel -Andrianik
Akcja ma wymiar ogólnoświatowy. Każdy, bez względu na swoje miejsce przebywania, może wziąć w niej udział.
Akcja jest organizowana na miesiąc przed planowanym na 10 czerwca Marszem dla Życia i Rodziny. Tego dnia o godz. 15.00 w kościele akademickim KUL rozpocznie się Msza św., a po niej nastąpi przemarsz na lubelski Plac Zamkowy. O godzinie 17:00 rozpocznie się piknik rodzinny, który uświetni koncert Majki Jeżowskiej.
Każde przesłane zdjęcie znajdzie się w wielkiej mozaice w kształcie serca, która zostanie zaprezentowana podczas czerwcowego marszu.
Historia lubelskich marszy dla życia sięga 2003 r. Ich inicjatorami są kapucyn o. Andrzej Derdziuk i ks. Mieczysław Puzewicz. Obecnie organizacją marszów zajmuje się Centrum Jana Pawła II, które we współpracy z Funduszem Obrony Życia, przygotowuje je każdego roku.
Aborcja eugeniczna jest w Polsce nielegalna już prawie od roku. Było wiele obietnic partii rządzącej o wsparciu dla matek oraz niepełnosprawnych osób, ale do tej pory prawie żadnych systemowych rozwiązań nie widać.
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 22 października 2020 r. poszerzyło ochronę życia dzieci przed narodzeniem w Polsce. Obok tego jednak, że wprowadzony został zakaz aborcji eugenicznej, sędziowie TK nałożyli na Rzeczpospolitą obowiązek troski o chore i niepełnosprawne dzieci oraz ich rodziny. Niestety, przez ostatni rok nic się nie zmieniło w tej sprawie. – Ubolewam, że nadal czekamy na wsparcie dla niepełnosprawnych osób i profesjonalną opiekę nad nimi oraz wsparcie dla matek, które znalazły się w trudnej sytuacji – mówi poseł PiS Dominika Chorosińska. – Nie rozumiem, dlaczego np. ustawa o hospicjach perinatalnych nadal nie wyszła z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego.
Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia.
Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka.
Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.