"W ostatnim czasie Sejm uchwalił nowelizację ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, przyjmując poprawki,
jakie wprowadził do ustawy Senat. I bardzo mnie to cieszy" - powiedział
Niedzieli ks. prałat Jan Szkoc, diecezjalny duszpasterz trzeźwości.
Właśnie omówieniu nowelizacji ustawy poświęcona była Jesienna Sesja
Zespołu Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski,
która odbyła się 9 i 10 października w Zakroczymiu. W konferencji
uczestniczył ks. Jan Szkoc.
Najwięcej emocji i komentarzy wzbudzały zmiany dotyczące
reklamy i promocji napojów alkoholowych, a także informowania o sponsorowaniu
imprez masowych przez producentów napojów alkoholowych. "Zgodnie
z nową ustawą dozwolona będzie reklama piwa z zawartością alkoholu,
już bez mrugnięcia okiem, w radiu, telewizji, kinach i teatrach,
ale tylko między godziną 23.00 a 6.00. Na całe szczęście. Kto w takich
godzinach ogląda telewizję?" - mówi ks. Szkoc. Zabroniona będzie
reklama wszystkich napojów alkoholowych na billboardach oraz na innych
stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy. Reklama
piwa nie będzie mogła być prowadzona przez budowanie skojarzeń z
wypoczynkiem, zdrowiem czy nauką. "Jedną z najważniejszych zmian
w tym zakresie jest także zakaz reklamy i promocji produktów oraz
usług, których nazwa, znak towarowy czy opakowanie wykorzystują podobieństwo
z oznaczeniem napoju alkoholowego" - podkreśla Diecezjalny Duszpasterz
Trzeźwości. W praktyce oznacza to, że stosowane obecnie spoty reklamowe
typu łódka Bols czy WTK Soplica, będące faktycznie reklamą wódki,
nie będą mogły być emitowane czy drukowane. Kary za naruszenie zakazu
promocji i reklamy alkoholu wynoszą od 10 tys. do 500 tysięcy. Ważną
zmianą, jaką wprowadza ustawa, jest to, że samorządy gminne oraz
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uzyskały prawo
do występowania przeciwko firmom prowadzącym reklamę alkoholu.
Kolejna istotna zmiana wynikająca z nowelizacji ustawy
dotyczy trybu powoływania oraz form działania nowych gminnych komisji
rozwiązywania problemów alkoholowych. "Jak wynika z analiz prowadzonych
przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, znaczna
część dotychczasowych gminnych komisji została utworzona w oparciu
o tzw. parytet polityczny. To niesamowita sytuacja" - dziwi się ks.
Szkoc. Dotychczas organem powołującym gminną komisję rozwiązywania
problemów alkoholowych była rada gminy, obecnie zgodnie ze znowelizowaną
ustawą zadanie to przejmuje zarząd gminy, który jest jednocześnie
odpowiedzialny za realizację zadań gminnego programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych. Pojawiła się szansa, iż w
tej sytuacji członkami komisji zostaną osoby odpowiednio do tego
przygotowane.
Na szczególne podkreślenie zasługuje także zmiana kwalifikacji
prawnej czynu, jakim jest sprzedaż alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym. "
Dotychczas było to wykroczenie. Zgodnie z nowymi zasadami działanie
takie staje się przestępstwem" - podkreśla Duszpasterz Trzeźwości.
Więcej, samorządy gminne uzyskują ustawowe prawo do bezpośredniego
kierowania do sądów wszystkich spraw związanych z naruszeniem wspomnianego
zakazu oraz występowania w tych sprawach w charakterze oskarżyciela
publicznego. "Ustawa przyznaje również specjalne uprawnienia sprzedawcom
napojów alkoholowych. Uzyskują oni prawo do żądania okazania przez
klienta dokumentu potwierdzającego jego pełnoletniość" - dodaje Ksiądz
Prałat. Nowe przepisy tworzą zupełnie nową jakość prawną w zakresie
ograniczania dostępności alkoholu dla osób nieletnich. Jest to bardzo
potrzebna ustawa, gdyż dane statystyczne są zatrważające. Aż 76%
polskiej młodzieży w wieku 11-15 lat próbowało już napojów alkoholowych.
Młodzi ludzie najczęściej sięgają po piwo. Dlatego dużą rolę będą
mieli do spełnienia sprzedawcy napojów alkoholowych. Czy zwycięży
u nich chęć zysku, czy troska o życie młodych ludzi? "Ufam, że troska
o przyszłe pokolenia Polaków będzie silniejsza" - mówi ks. Jan Szkoc.
Pomóż w rozwoju naszego portalu