Boże, Twój Syn przez pierwsze przyjście w ludzkiej naturze
spełnił Twoje odwieczne postanowienie, a nam otworzył drogę wiecznego
zbawienia. On ponownie przyjdzie w blasku swej chwały, aby nam udzielić
obiecanych darów, których, czuwając, z ufnością oczekujemy.
Jeszcze nie tak dawno pełna życia przyroda dziś drzemie
leniwie, czeka na swoją kolejną metamorfozę. We wsiach, których życie
zdeterminowane jest rytmem przyrody, też cisza. Ostatnie prace zakończone
i nawet spóźnialskim nie wypada wychodzić w pole, by - jak niegdyś
mówiono - nie niepokoić ziemi. Nawet w miastach żyje się jakby trochę
wolniej. W taki czas nadchodzi Adwent, od wieków przynoszący ziemi
ciszę, spokój, zadumę i nadzieję. Cztery tygodnie tęsknego oczekiwania
niezwykłych narodzin. Adwent jest oczekiwaniem... W swej bogatej,
Mesjańskiej wymowie, oczekuje spełnienia.
Na początku akcentowano w tym czasie czterotygodniowego
oczekiwania aspekt postu, później zaś zaczęto zwracać uwagę, że jest
to okres pełen nadziei na przyjście zapowiadanego Mesjasza. Dlatego
podczas Adwentu liturgia ukazuje nam szczególnie dwie postacie: Izajasza
i Jana Chrzciciela. Pierwszy żyjąc w VIII-VII w. przed Chrystusem,
został nazwany przez potomnych "księciem proroków", ponieważ w jego
księdze jest najwięcej zapowiedzi przyjścia Jezusa na ziemię. Drugi
nie tyle przepowiada, co "wskazuje palcem" na Chrystusa i zachęca
do nawrócenia, mówiąc: "Przygotujcie drogę Panu" (Mk 1, 3, por. Iz
40, 3).
W liturgii kościelnej istnieje podział Adwentu na dwa
podokresy. Pierwszy - do 16 grudnia - mówi o ciągłej gotowości, o
powtórnym przyjściu Chrystusa w dniu Sądu Ostatecznego. Pieśni tego
okresu są pełne oczekiwania, tęsknoty i prośby o przyjście, nawiązują
do Adwentu sprzed dwóch tysięcy lat.
Drugi podokres przygotowuje do narodzin Jezusa w Betlejem.
Pieśni śpiewane w tym czasie są związane z czuwaniem, ze Zwiastowaniem,
są pełne wdzięczności, radości. Gwiazdą Adwentu jest Niepokalana
Dziewica Maryja, w koronie z gwiazd dwunastu, obleczona w słońce
z księżycem, symbolem przemijania u stóp. W liturgii adwentowej współbrzmią
z sobą przeszłość, teraźniejszość i przyszłość chrześcijańskiego
zbawienia, tzn. Bóg jako ten, "Który był i Który jest, i Który przychodzi" (
Ap 4, 8).
Adwentowy czas to również skupienie rekolekcyjne oraz
różnego rodzaju postanowienia. Są one nie po to, aby człowieka pognębić,
ale oż3ywić miłość bliźniego. W jednym z wierszy czytamy:
Jakże trudna to sprawa, nie ma wiele co mówić,
Jakże ciężko jest sobie czegoś w życiu odmówić.
Ponieważ to czas Adwentu, więc najwyższa pora,
Chwilowo wzrok swój odwrócić od telewizora. (...)
Niech pomyślą dziś rodzice, nie tracąc ni chwili,
By ich dzieci owych zasad od nich się uczyli,
A na pewno swych rodziców będą szanowali,
Co uczyli, jak żyć trzeba, i przykład im dali.
(Kazimierz M. Lipka)
Adwent to czas refleksji, zadumy i pokuty, co nie znaczy,
że mamy chodzić ze spuszczoną głową i się smucić. Ojciec Święty Jan
Paweł II zwraca uwagę, że w Ewangelii na określenie pokuty występuje
termin "metanoia", co oznacza wewnętrzną przemianę serca pod wpływem
Słowa Bożego, która wyraża się przez czyny pokuty (por. Reconcilatio
et paenitentia 4). Papież Paweł VI stwierdza, że podstawowy uczynek
pokutny to wytrwałe wypełnianie swoich obowiązków oraz cierpliwe
znoszenie własnego losu. Dlatego też te uczynki są szczególnie wartościowe,
bo ujawniają pragnienie pełnienia woli Bożej w codziennym życiu,
również w przeciwnościach, cierpieniu czy chorobie. Co do praktyk
ascetycznych, szczególnie postów, zaleca się umiarkowanie podyktowane
roztropnością.
Adwent kojarzy nam się również z Roratami. W Polsce wprowadził
je prawdopodobnie książę Przemysław (zm. w 1267 r.). Tym mianem określano
Mszę św. celebrowaną wczesnym rankiem, podczas której zapalano przystrojoną
świecę - symbol Maryi przynoszącej "światło na oświecenie pogan".
Nazwa "Roraty" pochodzi od hymnu śpiewanego najczęściej na rozpoczęcie
Eucharystii: Rorate coeli... - Niebiosa spuśćcie. Odpowiednik i wolne
tłumaczenie tego hymnu odnajdujemy w pieśni: Spuście nam na ziemskie
niwy Zbawcę z niebios, obłoki!
Pieśni adwentowe pouczają i zachęcają do usuwania przeszkód
na naszej drodze do Boga. Są pełne oczekiwania, zadumy, tęsknoty
i skupienia. "Błogosławiony jest człowiek, którego Pan przychodzący
zastaje czuwającym i przygotowanym w sercu".
Spraw, Panie, abyśmy uklękli z radości przy żłóbku narodzenia
Bożej Dzieciny i przez miłość Maryi i błogosławioną ciszę św. Józefa
weszli z zapaloną pochodnią w szczęśliwą wieczność.
Pomóż w rozwoju naszego portalu