Reklama

Bp Karpiński na Wielki Post 2006

„Bóg jest miłością”

Niedziela bielsko-żywiecka 12/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbliża się radosna uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego, która jest sercem naszej wiary. O roli zmartwychwstania dla życia każdego chrześcijanina jakże dobitnie mówi św. Paweł: „A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (1Kor 15, 14).
Przygotowując się do radosnych, pełnych życia i nadziei Świąt Wielkanocnych, przeżywamy pierwszą rocznicę powrotu do Domu Ojca sługi Bożego Jana Pawła II, który przez ponad 26 lat nie szczędził wysiłków, aby utwierdzać braci w wierze. Nie ulega wątpliwości, że szczególnym sentymentem obdarzał On nas, Polaków w kraju i na emigracji. W liście na Boże Narodzenie 2005 r. pisałem, że „nikt inny w ostatnich czasach, nie przyczynił się bardziej do utrwalenia świadomości polskiego pochodzenia, lub do odzyskania jej przez tych, którzy ją utracili. Bogu niech będą dzięki za Jego osobę, która Polakom pomogła odnaleźć korzenie i odzyskać dumę z polskiego pochodzenia”. Dlatego zbliżająca się rocznica Jego przejścia niech stanie się raz jeszcze okazją do pochylenia się nad bogatą spuścizną słowa, pozostawioną nam przez naszego wielkiego Rodaka. Raz jeszcze proszę o modlitwę w intencji wyniesienia na ołtarze sługi Bożego Jana Pawła II. Jestem przekonany, że w wielu wspólnotach, przy różnych okazjach odmawiana jest zatwierdzona przez Kościół modlitwa w tej właśnie intencji.
W zbliżające się Święta przeżywać będziemy także pierwszą rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową Benedykta XVI. Dzień ten przypadnie w Środę Wielkanocną, 19 kwietnia br. Cieszymy się, że Opatrzność Boża powierzyła najwyższy urząd w Kościele jednemu z najbliższych współpracowników Jana Pawła II, który tak często w swoich przemówieniach mówi o swoim Poprzedniku. Z wdzięcznością przyjęliśmy także pierwszą encyklikę Benedykta XVI Deus caritas est, która przypomina podstawową dla życia chrześcijańskiego prawdę, iż Bóg jest miłością. Miłość jest darem, ponieważ to Bóg pierwszy nas umiłował, ale i zobowiązaniem, gdyż dar z jakim Bóg do nas przychodzi, domaga się naszej odpowiedzi. Ojciec Święty tak pisze o motywach, jakie skłoniły go do napisania tego dokumentu: „Pragnę mówić o miłości, którą Bóg nas napełnia i którą mamy przekazywać innym”. Stwierdza zarazem, iż przesłanie miłości jest aktualne i posiada znaczenie dla współczesnego świata, w którym „z imieniem Bożym łączy się czasami zemsta czy nawet obowiązek nienawiści i przemocy” (nr 1). Aktualność papieskiego przesłania wynika z tego, iż ukazuje ono miłość w kontekście ogólnoludzkim i współczesnym. Świat, w którym żyjemy pragnie miłości. Kościół zaś, ukazując miłość, może odpowiedzieć współczesnemu człowiekowi na jego pragnienia. Ponieważ często pojęcie miłości bywa niewłaściwie rozumiane, Benedykt XVI przestrzega przed wypaczeniami miłości, ukazując jej istotę i drogi realizacji. Nie boi się mówić o miłości małżeńskiej. Encyklika ta jest dla nas przypomnieniem konieczności miłowania, gdyż bez miłości życie staje się puste i jałowe.
Jestem przekonany, że z radością i wdzięcznością przyjęliście wiadomość o przygotowywanej już pierwszej zagranicznej podróży Benedykta XVI do Ojczyzny. Ojciec Święty pragnie nawiedzić miejsca związane z Janem Pawłem II, a równocześnie zachęcać nas i umacniać, abyśmy byli mocni wiarą. Zachęcam Rodaków, którzy mogą wybrać się do Ojczyzny w dniach od 25 do 28 maja br., aby to uczynili. Warto przeżyć z całym narodem to historyczne spotkanie z Następcą Chrystusa na ziemi. Wszystkich zachęcam do modlitwy w intencji tej pielgrzymki, aby mogła ona wydać błogosławione owoce wzrostu wiary, nadziei i miłości.
Życząc Wam wszystkim, Drodzy Rodacy, owocnego przeżywania wielkopostnego czasu pokuty i nawrócenia, jak również doświadczenia radości poranka wielkanocnego - z serca udzielam pasterskiego błogosławieństwa

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: głównym prześladowanym i zagrożonym jest dziś niewinne dziecko

2025-04-18 10:13

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

prześladowanie

niewinne dziecko

BP Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

Duchowny słowo pasterskie skierował do dziesiątków tysięcy wiernych uczestniczących w misterium Męki Pańskiej na kalwaryjskich dróżkach.

Metropolita krakowski abp Jędraszewski w wystąpieniu przypomniał słowa Jezusa do Żydów, które wypowiedział przed swą męką.
CZYTAJ DALEJ

Niemal 200 interwencji strażaków; wojsko będzie pomagać w usuwaniu skutków ulewy

2025-04-19 00:17

[ TEMATY ]

pogoda

PAP

Blisko 200 razy wyjeżdżali podkarpaccy strażacy do usuwania skutków burz, które w piątek po południu i wieczorem przeszły nad częścią Podkarpacia. Najpoważniejsza sytuacja jest w gminie Pawłosiów, gdzie do pomocy w usuwaniu m.in. błota skierowane zostało wojsko.

Jak poinformował rzecznik podkarpackich strażaków bryg. Marcin Betleja, interwencje polegały głównie na wypompowywaniu wody z zalanych piwnic, budynków, posesji i na udrażnianiu przepustów drogowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję