Reklama

Sympozjum Międzynarodowe „Papież Nadziei”

Myśl w hołdzie Wielkiemu Myślicielowi

Sympozjum Międzynarodowe „Papież nadziei”, zorganizowane w dniach 24-25 marca przez Instytut Teologiczny w Łodzi, otworzyło w archidiecezji łódzkiej bogaty program obchodów 1. rocznicy śmierci sługi Bożego Papieża Jana Pawła II. Przez dwa dni naukowcy z Polski, Francji i Rumunii przedstawiali referaty zainspirowane przez dorobek myśli i działań Papieża Polaka. Wybrane zostały dwa obszary: dialog ekumeniczny oraz troska o człowieka i jego zbawienie. Otwarcia obrad dokonał abp Władysław Ziółek, metropolita łódzki. Licznie grono słuchaczy tworzyli studenci i absolwenci Instytutu oraz zaproszeni goście z Urzędu Miasta, uczelni łódzkich i warszawskich, zgromadzeń zakonnych i instytucji świeckich.

Niedziela łódzka 15/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Papież dialogu”

Pod tym hasłem przebiegał pierwszy dzień sympozjum, w problematykę którego wprowadził zebranych ks. Wiesław Kamiński.
Ks. dr Jerzy Tofiluk z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie omówił stanowisko teologów prawosławnych wobec encykliki Jana Pawła II Ut unum sint. Stwierdził, że dokument ten zawiera treści bardzo ważne dla prawosławia, pogłębiające dialog Kościołów wschodniego i zachodniego, np. wezwanie do komunii z biskupami prawosławnymi i uznanie ich za braci w posłudze. Wyjaśnił jednak, że kwestia prymatu biskupa Rzymu i wiążące się z nią różnice w interpretacji prymatu św. Piotra w Kościele pierwszych chrześcijan pozostają nadal osią podziału między Wschodem i Zachodem.
Prof. Karol Karski (również z ChAT) nakreślił kolejne etapy dialogu luteran i katolików, które doprowadziły do podpisania 30 października 1999r. w Augsburgu „Wspólnej Deklaracji o usprawiedliwieniu”. Przedstawił także stanowisko Kościoła ewangelicko-reformowanego wobec realizacji zapisów tego dokumentu.
Ks. dr Adam Kleszczyński z Wyższego Seminarium Teologicznego im. Jana Łaskiego w Warszawie entuzjastycznie odniósł się do ekumenicznej postawy Jana Pawła II. Podkreślił, że rozpoczęty w 1967 r. dialog katolicko-metodystyczny pogłębił się i rozwinął w czasach pontyfikatu Papieża Polaka, dzięki jego głębokiej wierze w Chrystusa i autorytetowi, któremu towarzyszyła niezwykła otwartość na innych oraz nieustanna troska o zmniejszenie dystansu między ludźmi. „Chrześcijanie są wezwani do przekraczania progu nadziei na drodze do całkowitej jedności; ekumenizm nie może się zatrzymać, trzeba widzieć owoce, które są przed nami” - powiedział Duchowny metodystyczny.
Prof. Eugeniusz Sakowicz z USKW, teolog katolicki i autor wielu książek o Janie Pawle II jako człowieku dialogu, przypomniał postawę Papieża wobec przedstawicieli innych religii. Podkreślił, że szacunek i odwaga charakteryzujące tę postawę miały swoje źródło w miłości do Chrystusa i człowieka oraz w natchnieniach Ducha Świętego.
Pierwszy dzień sympozjum zakończyła modlitwa ekumeniczna, prowadzona w kościele Najświętszego Serca Jezusowego przez duchownych siedmiu różnych wyznań chrześcijańskich Łodzi. Kościół katolicki reprezentował abp Władysław Ziółek. Kapłani modlili się przy współudziale licznie zgromadzonych wiernych. Obecni byli także goście z Francji i Rumunii. Ich wystąpienia stanowiły treść drugiego dnia, którego temat brzmiał: Główne intuicje teologiczne pontyfikatu Jana Pawła II.

Człowiek w sercu Papieża i Kościoła

Prorektor Instytutu Teologicznego ks. Jarosław Pater, wprowadzając uczestników w problematykę drugiego dnia, przypomniał wydarzenia sprzed roku, gdy cały świat, dzięki przekazowi medialnemu, towarzyszył odejściu Jana Pawła II do domu Ojca. Okazało się wówczas, że Papież Polak był bardzo bliski milionom osób na świecie, a żałoba po nim wyzwoliła niespotykaną eksplozję duchowości, poczucie solidarności i uwolniła ogromne pokłady dobra, których nie przeczuwaliśmy. Była to reakcja miłości na miłość, jaką Jan Paweł II otaczał każdego człowieka.
Potrzebę solidarności społecznej podkreślił w swoim wystąpieniu Frédéric Poché - wykładowca Univérsité Catholique de l’Ouest (Francja), który przedstawił wymagającą intelektualnej uwagi próbę fenomenologii skargi jako wyrazu cierpienia.
Ks. prof. Paweł Góralczyk z USKW rozwinął myśl często formułowaną przez Jana Pawła II, że „człowiek jest drogą Kościoła”. Wykazał, że wszystkie drogi Kościoła prowadzą dziś do człowieka, który jest zagrożony bardziej niż kiedykolwiek. Kościół musi być obrońcą osoby ludzkiej, której istnienie zostało zrehabilitowane przez śmierć Jezusa Chrystusa i powołane do wiecznej komunii z Bogiem.
Ks. Gérard Mouchard, wikariusz generalny diecezji Poitiers (Francja), przedstawił metodę organizacji Kościoła lokalnego jako wspólnoty wspólnot, realizujących w codziennym życiu wezwanie Chrystusa do komunii i misji, poprzez modlitwę, głoszenie wiary i wzajemną służbę miłości. (To wystąpienie omówimy wkrótce szerzej na łamach Niedzieli Łódzkiej).
Gospodarz sympozjum, rektor Instytutu Teologicznego w Łodzi ks. dr Stanisław Skobel nakreślił sylwetkę Jana Pawła II jako autorytetu moralnego, który nie ulegał naciskom świata, pozostał wierny wyznawanym wartościom i konsekwentnie stawał po stronie ludzkiego życia.
O Janie Pawle II jako człowieku pokonującym granice państw, kultur i religii mówił teolog grekokatolicki Calin Saplacan z Uniwersytetu w Cluj w Rumunii. Jego wystąpienie przybliżyło słuchaczom złożone problemy współistnienia religii w Transylwanii, mające swoje źródła w skomplikowanych dziejach tego obszaru Europy.
Dyskusja panelowa z udziałem naukowców z łódzkich uczelni zakończyła program sympozjum. Wystąpienia prof. Michała Seweryńskiego, prof. Barbary Bogołębskiej, prof. Ryszarda Kleszcza, prof. Bronisława K. Przybylskiego, dr. Mariana Surmy i prowadzącego panel ks. dr. Andrzeja Perzyńskiego były świadectwami osobistych relacji z Janem Pawłem II.
Podsumowania dwóch dni obrad podjął się ks. dr Janusz Nawrot z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który wcześniej pełnił rolę tłumacza wystąpień w języku francuskim.
Rektor ks. Stanisław Skobel w słowie podziękowania stwierdził, że zakończone sympozjum było hołdem myśli, złożonym Janowi Pawłowi II jako Wielkiemu Myślicielowi. Poinformował również, że wszystkie wystąpienia zostaną opublikowane w drugim tomie zeszytów Chrześcijaństwo III Tysiąclecia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Komunikat KEP w sprawie zasad liturgicznych obowiązujących po śmierci Papieża

2025-04-22 07:34

[ TEMATY ]

śmierć

Franciszek

śmierć Franciszka

Karol Porwich/Niedziela

W związku ze śmiercią papieża Franciszka, Komisja Konferencji Episkopatu Polski ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów wydała komunikat w sprawie zasad liturgicznych.

W związku ze śmiercią Papieża Franciszka, Komisja ds. kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Konferencji Episkopatu Polski przypomina zasady, którymi należy kierować się w czasie towarzyszenia modlitwą zmarłemu Papieżowi aż do czasu zakończenia konklawe. Stolica Apostolska może wydać wskazania dotyczące modlitw za zmarłego Papieża i przygotowań do wyboru Następcy. Wówczas należy dostosować się do wytycznych rzymskich.
CZYTAJ DALEJ

Następcę papieża Franciszka będą wybierać m.in. czterej polscy kardynałowie

2025-04-23 07:33

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Chociaż Polska była krajem oficjalnie chrześcijańskim już od 966 r., to pierwszy Polak, Mikołaj Trąba, brał udział w wyborze papieża dopiero w XV w. i wcale nie przysporzyło mu to splendoru.

Konklawe, czyli wybieranie papieża przez kolegium kardynalskie, ma 850-letnią tradycję.
CZYTAJ DALEJ

Sede vacante – osierocona Stolica Apostolska

2025-04-23 14:03

[ TEMATY ]

konklawe

śmierć Franciszka

Sede vacante

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Z chwilą śmierci lub – jak w wypadku Benedykta XVI w lutym 2013 – ustąpienie papieża z urzędu rozpoczyna się w Stolicy Apostolskiej i Kościele katolickim okres tak zwanego „sede vacante”, czyli „pustego tronu [Piotrowego]”. Potrwa on do wyboru nowego Następcy św. Piotra, który zajmie jego „tron”.

W tym czasie odpowiedzialność za Kościół katolicki spada na Kolegium Kardynałów, które jednak – zgodnie z prawem kanonicznym i innymi przepisami – nie ma prawa dokonywać jakichkolwiek zmian w „zarządzaniu Kościołem powszechnym” ani podejmować decyzji zastrzeżonych wyłącznie dla papieża. Należy natomiast zapewnić w miarę normalne funkcjonowanie administracji watykańskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję