W sobotni wieczór 15 marca parafia pw. św. Jakuba Apostoła i Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej im. prof. Jana Szyrockiego zorganizowały „Misterium pasyjne”, dedykując je pamięci zmarłego przed pięciu laty profesora, założyciela i wieloletniego dyrygenta oraz kierownika artystycznego zespołu. W roku akademickim 2006/2007 funkcję tę objął wychowanek prof. Szyrockiego Szymon Wyrzykowski i to pod jego dyrekcją chór wystąpił w misterium. Na program złożyły się utwory różnych kompozytorów o tematyce pokutnej i pasyjnej, wielkopostne pieśni kościelne oraz recytacje fragmentów tekstów liturgicznych Wielkiego Tygodnia i fragmentów encyklik papieża Jana Pawła II. Na początku z absydy świątyni rozległy się dźwięki utworu „Wierzę” Józefa Świdra - najpierw ciche, potem stopniowo narastające, wykonywane przez zrazu niewidoczny chór. Gdy śpiewacy pojawili się przed słuchaczami, zabrzmiały współczesne i dawne ujęcia tematyki pasyjnej w utworach „Stabat Mater” Marka Jasińskiego, dramatycznym „Crucifigatur” (Niech będzie ukrzyżowany) Georgiusa Deakbardosa, polichoralnym „Crucifixus” Antonio Lottiego, skupionym „De profundis” (Z głębokości) Marcina Łukaszewskiego, „Dusza moja” Przemysława Zycha, „On” Antoniny Krzysztoń i odznaczającym się piękną harmonią „Agnus Dei” Samuela Barbera. Pomiędzy tymi dziełami chór śpiewał pieśni wielkopostne opracowane przez Marię Borecką, o. Andrzeja Bujnowskiego OP i Marcina Pospieszalskiego.
Należy podkreślić staranne przygotowanie i nacechowane nieprzeciętną kulturą muzyczną wykonanie niełatwego, fakturalnie i wyrazowo zróżnicowanego programu. Tłumnie zebrani melomani wysłuchali go w całkowitym skupieniu, po czym długotrwałą, owacją podziękowali wykonawcom.
Następnego dnia wieczorem - u schyłku zimy - odbył się „Wiosenny Koncert Uniwersytecki” z cyklu „Przez muzykę do świata wartości”. Grała Orkiestra Kameralna „Academia” pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego, śpiewał przygotowany przez Bognę Thomas-Miklas Chór Uniwersytetu Szczecińskiego, wystąpili soliści - wiolonczelista Maciej Jezierski i tenor Tomasz Krzysica, zapowiadał Mikołaj Szczęsny.
Pierwszym zaprezentowanym, utworem był koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna, w którym ładnym dźwiękiem i wirtuozowską techniką - zwłaszcza w trzeciej części dzieła - popisał się solista. Drugi i ostatni punkt programu stanowiło prawykonanie utworu szczecińskiego kompozytora Artura Cieślaka pod tytułem „Cantata in tempus Quadragesimae” (Kantata na czas Wielkiego Postu) na tenor solo, dwa chóry mieszane, perkusję i smyczki. Kompozycja rozpoczynająca się słowami psalmu pokutnego „Miserere mei Deus” (Zmiłuj się nade mną, Boże) odznacza się interesującym współdziałaniem instrumentów smyczkowych i perkusyjnych, a także ciekawym dialogiem tenoru (solista dysponował tu miłą, łagodną barwą głosu) z chórem, całość utrzymana jest w nastroju modlitewnej kontemplacji.
Pewnym mankamentem okazały się specyficzne warunki akustyczne świątyni ujawniające się przy prezentacji niektórych utworów. Wolumen brzmienia okazuje się wówczas zbyt nikły, wskutek czego bardziej subtelne niuanse stają się mało uchwytne. Dla pełniejszej oceny kompozycji i ambitnego szczecińskiego twórcy przydałoby się jej powtórzenie w innych warunkach.
Uzupełnieniem koncertu było promocyjne słowo wygłoszone przez Andrzeja Sulikowskiego, autora książki „Album spotkań z ks. Janem Twardowskim”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu