Zwieńczeniem głównej części prac była konferencja naukowa pt. „Prezentacja badań architektonicznych oraz prac konserwatorskich realizowanych w kościele opactwa pocysterskiego w Gościkowie-Paradyżu”, która miała miejsce 4 kwietnia w gmachu diecezjalnego seminarium duchownego. Rozpoczęła ją uroczysta Msza św. pod przewodnictwem bp. Stefana Regmunta.
Podczas konferencji wystąpiło pięciu prelegentów. Prof. dr hab. Ewa Łużyniecka z Politechniki Wrocławskiej mówiła przeobrażeniach architektonicznych cysterskiego opactwa. Marcin Kozarzewski z „Monument Service” opowiadał, jak przekształcany był wystrój cysterskiego kościoła. Przemysław Gorek i Urszula Dąbrowska z „Gorek Restauro s.c.” tłumaczyli, na czym polegały prace konserwatorskie podczas renowacji paradyskiego zabytku. Natomiast Adam Olejnik z Zakładu Organmistrzowskiego „Ars Organum” przybliżył problematykę konserwatorską paradyskich organów.
Ten etap remontu trwał od lutego 2007 r. - Kompleksowe prace konserwatorskie objęły prawie wszystkie najważniejsze elementy wystroju, z wyjątkiem ołtarza głównego. Okazało się bowiem, że nawet kościół w „Raju” potrzebuje gruntownej renowacji - powiedział rektor seminarium ks. dr Jarosław Stoś. Renowacją kościoła zajęła się grupa ponad 30 specjalistów. - Ich kompetencji, pasji i cierpliwości zawdzięczamy wydobycie niezwykle pięknej XVIII-wiecznej kolorystyki kościoła oraz wielu gotyckich i manierystycznych polichromii, które odsłaniają bogatą 700-letnią historię paradyskiej świątyni - mówił ks. Stoś.
- Dzisiejsza sesja służy temu, byśmy zapoznali się z wynikami badań, byśmy mieli świadomość tych prac i działań, które zostały dokonane - powiedziała Barbara Bielinis-Kopeć, lubuski konserwator zabytków. - Nie sposób wyliczyć wszystkich prac bez wymieniania za każdym razem osoby ks. Ryszarda Tomczaka - dodała, informując, że były rektor seminarium za swoją działalność uhonorowany został przez Ministra Kultury brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Podczas prac remontowych odkryto m.in. gotycką polichromię, sklepienie i arkady. Udało się przywrócić barokowe barwy wystroju (paradyski kościół biało-szary stał się dopiero w latach 60. XX wieku). Skuto tynk z tylnej ściany prezbiterium - pozostanie ona odkryta, jako świadectwo historii. Powrócił też pomysł wpisania paradyskiego zabytku na listę dziedzictwa narodowego.
Zwieńczeniem konferencji był koncert Michała Sławeckiego, absolwenta warszawskiej Akademii Muzycznej, który zagrał na odrestaurowanych paradyskich organach.
Pomóż w rozwoju naszego portalu