Reklama

Jak uczyć patriotyzmu - dzisiaj?

Niedziela kielecka 47/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Dziarmaga: - Jest Pan dyrektorem VII LO, któremu od 15 lat patronuje Marszałek Józef Piłsudski. Taki patron - podobnie jak każdy - to konkretne zobowiązanie dla całego środowiska szkolnego. Do czego zatem zobowiązuje szkołę imię Marszałka?

Reklama

Jacek Sabat: - Rzeczywiście, 15 lat temu, a dokładnie 10 listopada 1993 r. VII LO otrzymało wspaniałego patrona, jakim bez wątpienia jest Józef Piłsudski. Każde imię zobowiązuję, wytycza społeczności szkolnej plan działania i nadaje mu określony sens. Sensem, który związany jest z imieniem Józefa Piłsudskiego, są wartości, którymi żył, którym był wierny, które przez swoje życie przekazywał. Najważniejszą wartością jest patriotyzm, pojmowany w taki sposób, jak pojmował go Marszałek Józef Piłsudski, ale i w sposób współczesny. A więc wychowanie patriotyczne to priorytetowe zadanie szkoły, realizowane bez względu na to, czy nakazuje nam to czynić minister, czy kurator oświaty w swoich priorytetach.
Jako dyrektor szkoły mam tę satysfakcję, że udało się stworzyć system działań wychowawczych, w których zasadniczą rolę odgrywa wychowanie patriotyczne pojmowane bardzo szeroko. Stawiamy sobie za cel, aby nasz uczeń (i absolwent) nabył takich cech, jak odpowiedzialność i rzetelność zarówno w dziedzinie formowania samego siebie, jak też w stosunku do innych ludzi. Chcemy tworzyć sylwetkę młodego Polaka-patrioty, odpowiedzialnego obywatela, bez kompleksów, uczestniczącego w życiu Polski i Europy, człowieka, który dużo wie o przeszłości i w oparciu o tę wiedzę buduje teraźniejszość i przyszłość.

- Czy zgodzi się Pan z dość powszechną opinią, że pojęcie patriotyzmu czy umiłowania ojczystej historii nie wzbudza entuzjazmu wśród młodych ludzi? Czy warto dzisiaj kształtować postawy patriotyczne i jakimi metodami to czynić?

Reklama

- Nie zgadzam się z tą opinią. To jeden z funkcjonujących stereotypów o naszej młodzieży. Stereotyp, który może parę lat temu miał pokrycie w rzeczywistości wśród pewnej grupy młodzieży, młodzieży, która na swojej drodze życiowej nie zdobyła doświadczeń związanych z pojęciem patriotyzmu, ze zgłębianiem historii ojczystej. To nawet nie jest wina tej młodzieży, to bardziej wina nasza - dorosłych, rodziców, szkoły, a także Kościoła, mediów, organizacji młodzieżowych, że nie potrafiliśmy skutecznie zaszczepić młodzieży tych wartości.
Dzisiaj generalnie dla młodych ludzi patriotyzm i Ojczyzna pozostają ważnymi pojęciami, a rolą m.in. szkoły jest rozbudzanie i stałe utrwalanie tych wartości. Ważne jest, w jaki sposób się to robi, jakimi metodami dociera się do młodzieży. W VII LO mamy wypracowanych wiele niekonwencjonalnych metod zainteresowania młodych ludzi ojczystą historią. Wspomnę tu o kilku działaniach. Myślę m.in. o przedsięwzięciach realizowanych z jednostkami, organizacjami spoza szkoły. Należą do nich Instytut Pamięci Narodowej Oddział Kielce, Muzeum Historii Kielc, Muzeum Narodowe w Kielcach, Stowarzyszenie Ochrony Dziedzictwa Narodowego, „Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej. Do realizacji tych działań pozyskujemy fundusze z zewnątrz - m. in. grant z ministerstwa edukacji na projekt „Józef Piłsudski idolem patriotów”, realizowany wspólnie z Fundacją VIVE Serce Dzieciom. W ramach tego projektu młodzież naszej szkoły (około 200 uczniów) uczestniczyła w niekonwencjonalnych lekcjach patriotyzmu. Polegały one np. na wyszukiwaniu w osobie Marszałka Józefa Piłsudskiego cech charakteru takich, które współcześnie młodzież uznaje za ważne (np. przedsiębiorczość, poczucie humoru, sprawność fizyczna itp.)
Na stałe w kalendarzu szkoły wpisany jest Tydzień Dziedzictwa Narodowego i Europejskiego, organizowany w tygodniu poprzedzającym Święto Niepodległości. W ramach Tygodnia realizujemy wiele imprez i ciekawych, mam nadzieję, spotkań.
VII LO wspólnie z Muzeum Historii Kielc jest organizatorem konkursu „Polska Niepodległa” dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych z całego województwa (podsumowanie konkursu 7 listopada 2008 r.). Ostatnio VII LO było organizatorem X Ogólnopolskiego Zlotu Szkół noszących imię Marszałka Józefa Piłsudskiego, który był okazją do pielęgnowania idei Marszałka, ale również nawiązania kontaktów ze szkołami z całej Polski. Zrodziła się myśl powołania klubu szkół, a w przyszłości może i stowarzyszenia.
Nasza młodzież kilka lat temu bardzo aktywnie włączyła się w odbudowę Pomnika Niepodległości w Kielcach i podobnie zaangażuje się w planowaną budowę pomnika Marszałka. Uczniowie dbają o kwatery legionistów na cmentarzu, pełnią także dyżury patronackie w Sanktuarium Marszałka Józefa Piłsudskiego.

- Do kogo - do jakiego typu uczniów - jest skierowana oferta VII LO, kto się w szkole będzie dobrze czuł i rozwijał?

- Oferta kształcenia w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Piłsudskiego w Kielcach jest bardzo szeroka. W swojej zasadniczej części jest podobna do ofert innych szkół. To, co ją wyróżnia, to możliwość szerokiego wyboru przez gimnazjalistów klas z rozszerzoną historią. Chcemy, aby „Piłsudski” kojarzył się z tym, że tutaj dobrze się przygotowuje uczniów z przedmiotów humanistycznych (w tym z historii), że uczniowie mają możliwość rozwijania swoich pasji i zainteresowań właśnie w tym kierunku. Mamy ku temu znakomite warunki, wykwalifikowaną kadrę (wszyscy nauczyciele historii to nauczyciele z najwyższym stopniem awansu zawodowego - nauczyciele dyplomowani) oraz rozliczne kontakty i współpracę z jednostkami z otoczenia szkoły, wspierającymi proces nauczania, a także wypracowane i sprawdzone metody uzyskiwania jak najlepszych wyników. To właśnie z historii uczniowie uzyskują najlepsze oceny na egzaminie maturalnym, zdobywają laury w rozlicznych konkursach historycznych. Bardzo zależy nam na tym, aby VII LO wybierali gimnazjaliści, którzy lubią historię i planują swoją karierę zawodową m.in. w oparciu o dobrze zdany egzamin maturalny z historii, wos czy języka polskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uczniowie będą słuchać o tym, „co wpływa na libido". Edukacja seksualna według B. Nowackiej

2024-11-13 12:42

[ TEMATY ]

edukacja seksualna

Adobe Stock

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało projekty rozporządzeń wprowadzających w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych nowy obowiązkowy przedmiot „edukacja zdrowotna”, obejmujący edukację seksualną - alarmuje Ordo Iuris.

W dniu 31 października Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekty rozporządzeń zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (projekt nr 40) oraz dla szkół ponadpodstawowych (projekt nr 41). Wprowadzają one nowy przedmiot – „edukację zdrowotną”. Z treści tych projektów wynika, że dzieci, które ukończyły 9 lat, niezależnie od woli rodziców, mają być oswajane z tematyką seksualności. Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej dowiedzą się m.in., że „zachowania autoseksualne” (masturbacja/onanizm) to zachowania „należące do normy medycznej”. Dzieci na tym etapie edukacyjnym będą uczyły się także o „różnych modelach rodziny”, a w miejsce obecnych w podstawie programowej WDŻ treści pomagających oraz zachęcających do zawierania w przyszłości trwałych i stabilnych związków małżeńskich, otwartych na życie, uczniowie będą mieli opisywać zmiany mogące występować w rodzinach, takie jak separacja, rozwód oraz wejście rodziców w nowe związki, a także „z szacunkiem formułować komunikaty dotyczące decyzji innych osób związane z życiem rodzinnym, partnerskim i rodzicielskim, w tym dotyczące decyzji o związku formalnym, nieformalnym, niepozostawaniu w związku, separacji, rozwodu, rozstania, rodzicielstwa, rodzicielstwa adopcyjnego i zastępczego, bezdzietności”.
CZYTAJ DALEJ

Biskupi odpowiadają pokrzywdzonym w Kościele. Wkrótce spotkanie z ich delegacją na Jasnej Górze

2024-11-13 15:20

[ TEMATY ]

episkopat Polski

Karol Porwich/Niedziela

Podsumowanie Synodu o synodalności oraz zbiórki Caritas Polska dla powodzian - to główne tematy 399. Zebrania Plenarnego KEP - poinformował sekretarz generalny Episkopatu bp Marek Marczak. Bezpośrednio po zakończeniu obrad biskupi spotkają się z przedstawicielami osób molestowanych seksualnie w Kościele.

W komunikacie przekazanym PAP przez biuro prasowe Episkopatu poinformowano, że 399. Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski, odbędzie się 18 i 19 listopada na Jasnej Górze.
CZYTAJ DALEJ

Bp Wojciech Osial: ufam, że znajdziemy porozumienie, nie komentuję wypowiedzi medialnych

2024-11-13 20:10

[ TEMATY ]

religia w szkołach

Karol Porwich/Niedziela

Trwają rozmowy, chcemy wypracować wspólne porozumienie, które podpisze MEN i Kościół katolicki oraz inne Kościoły i związki wyznaniowe zainteresowane organizacją lekcji religii. Nie komentuję wypowiedzi medialnych - powiedział KAI bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego pytany o komentarz do informacji w mediach, jakoby strona kościelna zgodziła się na zmniejszenie lekcji religii w szkole z 2 do 1 godziny tygodniowo.

W dzisiejszej wydaniu Gazeta Wyborcza poinformowała, powołując się na rozmowę z anonimowym członkiem rządu, że Episkopat Polski zgodził się na zmniejszenie liczby godzin religii w szkole z 2 do 1, choć nie od września 2025, jak chce rząd, a od 2026 r. Taki kompromis miał zostać zawarty podczas niedawnego spotkania (7 listopada) podkomisji ds. religii w szkole, powołanej przez Komisję Wspólną Przedstawicieli Rządu Rzeczpospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję