Agnieszka Dziarmaga: - Jest Pan dyrektorem VII LO, któremu od 15 lat patronuje Marszałek Józef Piłsudski. Taki patron - podobnie jak każdy - to konkretne zobowiązanie dla całego środowiska szkolnego. Do czego zatem zobowiązuje szkołę imię Marszałka?
Reklama
Jacek Sabat: - Rzeczywiście, 15 lat temu, a dokładnie 10 listopada 1993 r. VII LO otrzymało wspaniałego patrona, jakim bez wątpienia jest Józef Piłsudski. Każde imię zobowiązuję, wytycza społeczności szkolnej plan działania i nadaje mu określony sens. Sensem, który związany jest z imieniem Józefa Piłsudskiego, są wartości, którymi żył, którym był wierny, które przez swoje życie przekazywał. Najważniejszą wartością jest patriotyzm, pojmowany w taki sposób, jak pojmował go Marszałek Józef Piłsudski, ale i w sposób współczesny. A więc wychowanie patriotyczne to priorytetowe zadanie szkoły, realizowane bez względu na to, czy nakazuje nam to czynić minister, czy kurator oświaty w swoich priorytetach.
Jako dyrektor szkoły mam tę satysfakcję, że udało się stworzyć system działań wychowawczych, w których zasadniczą rolę odgrywa wychowanie patriotyczne pojmowane bardzo szeroko. Stawiamy sobie za cel, aby nasz uczeń (i absolwent) nabył takich cech, jak odpowiedzialność i rzetelność zarówno w dziedzinie formowania samego siebie, jak też w stosunku do innych ludzi. Chcemy tworzyć sylwetkę młodego Polaka-patrioty, odpowiedzialnego obywatela, bez kompleksów, uczestniczącego w życiu Polski i Europy, człowieka, który dużo wie o przeszłości i w oparciu o tę wiedzę buduje teraźniejszość i przyszłość.
- Czy zgodzi się Pan z dość powszechną opinią, że pojęcie patriotyzmu czy umiłowania ojczystej historii nie wzbudza entuzjazmu wśród młodych ludzi? Czy warto dzisiaj kształtować postawy patriotyczne i jakimi metodami to czynić?
Reklama
- Nie zgadzam się z tą opinią. To jeden z funkcjonujących stereotypów o naszej młodzieży. Stereotyp, który może parę lat temu miał pokrycie w rzeczywistości wśród pewnej grupy młodzieży, młodzieży, która na swojej drodze życiowej nie zdobyła doświadczeń związanych z pojęciem patriotyzmu, ze zgłębianiem historii ojczystej. To nawet nie jest wina tej młodzieży, to bardziej wina nasza - dorosłych, rodziców, szkoły, a także Kościoła, mediów, organizacji młodzieżowych, że nie potrafiliśmy skutecznie zaszczepić młodzieży tych wartości.
Dzisiaj generalnie dla młodych ludzi patriotyzm i Ojczyzna pozostają ważnymi pojęciami, a rolą m.in. szkoły jest rozbudzanie i stałe utrwalanie tych wartości. Ważne jest, w jaki sposób się to robi, jakimi metodami dociera się do młodzieży. W VII LO mamy wypracowanych wiele niekonwencjonalnych metod zainteresowania młodych ludzi ojczystą historią. Wspomnę tu o kilku działaniach. Myślę m.in. o przedsięwzięciach realizowanych z jednostkami, organizacjami spoza szkoły. Należą do nich Instytut Pamięci Narodowej Oddział Kielce, Muzeum Historii Kielc, Muzeum Narodowe w Kielcach, Stowarzyszenie Ochrony Dziedzictwa Narodowego, „Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej. Do realizacji tych działań pozyskujemy fundusze z zewnątrz - m. in. grant z ministerstwa edukacji na projekt „Józef Piłsudski idolem patriotów”, realizowany wspólnie z Fundacją VIVE Serce Dzieciom. W ramach tego projektu młodzież naszej szkoły (około 200 uczniów) uczestniczyła w niekonwencjonalnych lekcjach patriotyzmu. Polegały one np. na wyszukiwaniu w osobie Marszałka Józefa Piłsudskiego cech charakteru takich, które współcześnie młodzież uznaje za ważne (np. przedsiębiorczość, poczucie humoru, sprawność fizyczna itp.)
Na stałe w kalendarzu szkoły wpisany jest Tydzień Dziedzictwa Narodowego i Europejskiego, organizowany w tygodniu poprzedzającym Święto Niepodległości. W ramach Tygodnia realizujemy wiele imprez i ciekawych, mam nadzieję, spotkań.
VII LO wspólnie z Muzeum Historii Kielc jest organizatorem konkursu „Polska Niepodległa” dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych z całego województwa (podsumowanie konkursu 7 listopada 2008 r.). Ostatnio VII LO było organizatorem X Ogólnopolskiego Zlotu Szkół noszących imię Marszałka Józefa Piłsudskiego, który był okazją do pielęgnowania idei Marszałka, ale również nawiązania kontaktów ze szkołami z całej Polski. Zrodziła się myśl powołania klubu szkół, a w przyszłości może i stowarzyszenia.
Nasza młodzież kilka lat temu bardzo aktywnie włączyła się w odbudowę Pomnika Niepodległości w Kielcach i podobnie zaangażuje się w planowaną budowę pomnika Marszałka. Uczniowie dbają o kwatery legionistów na cmentarzu, pełnią także dyżury patronackie w Sanktuarium Marszałka Józefa Piłsudskiego.
- Do kogo - do jakiego typu uczniów - jest skierowana oferta VII LO, kto się w szkole będzie dobrze czuł i rozwijał?
- Oferta kształcenia w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Piłsudskiego w Kielcach jest bardzo szeroka. W swojej zasadniczej części jest podobna do ofert innych szkół. To, co ją wyróżnia, to możliwość szerokiego wyboru przez gimnazjalistów klas z rozszerzoną historią. Chcemy, aby „Piłsudski” kojarzył się z tym, że tutaj dobrze się przygotowuje uczniów z przedmiotów humanistycznych (w tym z historii), że uczniowie mają możliwość rozwijania swoich pasji i zainteresowań właśnie w tym kierunku. Mamy ku temu znakomite warunki, wykwalifikowaną kadrę (wszyscy nauczyciele historii to nauczyciele z najwyższym stopniem awansu zawodowego - nauczyciele dyplomowani) oraz rozliczne kontakty i współpracę z jednostkami z otoczenia szkoły, wspierającymi proces nauczania, a także wypracowane i sprawdzone metody uzyskiwania jak najlepszych wyników. To właśnie z historii uczniowie uzyskują najlepsze oceny na egzaminie maturalnym, zdobywają laury w rozlicznych konkursach historycznych. Bardzo zależy nam na tym, aby VII LO wybierali gimnazjaliści, którzy lubią historię i planują swoją karierę zawodową m.in. w oparciu o dobrze zdany egzamin maturalny z historii, wos czy języka polskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu