W dziedzinie szkolnictwa zawodowego wciąż jest wiele do zrobienia - przyznaje Krzysztof Szczypiór, zastępca dyrektora Świętokrzyskiego Biura Rozwoju Regionalnego ds. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. - Dotąd szkoły zawodowe wykorzystały 13 mln, do podziału pozostaje znacznie więcej - 23 mln. Można odczuwać pewien niedosyt, bo projekty nie przechodzą oceny formalnej - wyjaśnia. I dodaje, że w ŚBRR jest przygotowywana diagnoza tego stanu rzeczy, niemniej wskazana byłaby odrębna debata i rozwiązania systemowe - np. z ministerstwa, np. poprzez włączanie starostw, np. przez wprowadzenie zmian sposobu zarządzania.
Po prostu: szkoda tych pieniędzy do zagospodarowania, które znacznie mogą poprawić jakość kształcenia zawodowego i status samych szkół.
36 mln zł, które w tym roku ŚBRR może przekazać na kształcenie zawodowe, podzielone jest pomiędzy projekty standartowe (30 mln zł) oraz projekty zakładające współpracę międzynarodową (blisko 6 mln zł). Z tych 30 mln zł - jak wyjaśnia Piotr Żołądek, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego - dofinansowanie przyznano 26 przedsięwzięciom o łącznej wartości 13 mln zł. - Tym sposobem skorzysta 6 tys. uczniów szkół zawodowych. Do rozdysponowania pomiędzy projekty standardowe pozostaje wciąż ponad 17 mln zł. Nabór i ocena będą prowadzone nawet do końca roku - dodaje Piotr Żołądek. Natomiast w zakresie pozyskania 6 mln zł, przeznaczonych na współpracę międzynarodową, szkoły zawodowe złożyły do ŚBRR 16 projektów, aktualnie weryfikowanych.
Dotąd w latach 2008-10 zrealizowano 49 projektów w ramach - jak to określa się fachowo i merytorycznie - Działania 9.2 PO KL. - Jako dobre przykłady należałoby wskazać dwie kieleckie szkoły: Zespół Szkół Ekonomicznych im. Oskara Langego w Kielcach i Zespół Szkół Elektrycznych w Kielcach. Szkoły te zrealizowały po kilka projektów dla szkół zawodowych, mają też ostatnio osiągnięcia w rankingach najlepszych techników - wyjaśnia Dorota Hlebicka-Józefowicz z ŚBRR.
Jeden z liderów tych działań w regionie - Zespół Szkół Ekonomicznych im. O. Langego w Kielcach, prezentował podczas specjalnej konferencji (w 2010 r.) - efekty projektu zrealizowanego w ramach PO KL - czyli nową pracownię gastronomiczną, powstałą w ramach projektu, w której uczniowie wyczarowali wspaniałe potrawy i zaprosili do ich degustacji.
Szkoły realizujące projekty zwiększały liczbę dodatkowych zajęć, np. z matematyki, informatyki i języków obcych, koncentrowały się także na doradztwie zawodowym. Część funduszy przeznaczały np. na usprawnienie zajęć praktycznych; w szkołach gastronomicznych było to np. wyposażenie kuchni, w technikach elektrycznych - specjalistyczne oprogramowania, urządzenia pomiarowe itp. Wszystko to także sprzyjało i sprzyja atrakcyjnym praktykom uczniowskim w mocno osadzonych na rynku firmach oraz praktycznej nauce zawodu, czemu służą kursy specjalistyczne - ot choćby tak poszukiwany ostatnio kurs barmański.
Warto skorzystać z szansy poprawy jakości kształcenia zawodowego. Wykwalifikowany, posiadający fach w ręku i rozeznanie rynkowe absolwent szkoły zawodowej jest Polsce równie potrzebny jak maturzysta prestiżowego liceum. A na pewno bardziej niż niedouczony maturzysta byle jakiego liceum.
Pomóż w rozwoju naszego portalu