Abp Zani o nowych instrukcjach Kongregacji ds. Edukacji Katolickiej
Wydane wczoraj nowe Instrukcje Kongregacji ds. Edukacji Katolickiej wypływają z refleksji nad Konstytucją Apostolską Veritatis Gaudium Papieża Franciszka z 2017 roku. Nowe normy dotyczą uniwersytetów i wydziałów kościelnych reorganizowanych z myślą o „sieci współpracy”. „Chcemy stawić czoła wyzwaniom współczesności, aby system studiów kościelnych podążał w kierunku nowego ducha misyjnego” – powiedział rozgłośni papieskiej abp Angelo Vincenzo Zani.
Nowe normy dotyczące afiliacji, agregacji i inkorporacji kościelnych instytutów studiów wyższych. Sekretarz Kongregacji ds. Edukacji Katolickiej wyjaśnia, co taka zmiana oznacza dla kościelnych instytutów studiów wyższych:
„Chodzi o kwestie bardzo konkretne, które dotyczą przede wszystkim wykładowców oraz tytułów naukowych, jakie powinni posiadać. Ponieważ instytuty filialne to w głównej mierze seminaria duchowne, normy wprowadzają pewne nowe rozróżnienia dotyczące kształcenia przyszłych kapłanów i zakonników – powiedział sekretarz. – Kongregacja na bieżąco śledzi ich studia, dlatego dajemy wskazówki, które pomogą rozdzielić administrację seminariów związaną z formacją od studiów, które odnoszą się bezpośrednio do wydziałów uczelni kościelnych. Zależało nam, aby instytuty współpracowały ze sobą na zasadzie «sieci» w dwóch aspektach: lepsza koordynacja studiów w ramach tej samej instytucji, a następnie podejście «interdyscyplinarne», to znaczy, aby poszczególne dyscypliny naukowe nie były proponowane w całkowitej separacji od siebie i fragmentarycznie, ale były ze sobą w dialogu.“
Tworzenie „sieci” współpracy między instytutami jest także zaproszeniem do niepomnażania instytucji uczelnianych, zwłaszcza tam, gdzie istnieją już bardziej wyspecjalizowane jednostki. W tym sensie normy dotyczące afiliacji, agregacji i inkorporacji mają pomóc w lepszym skonsolidowaniu relacji pomiędzy uczelniami, przy jednoczesnym zachowaniu autonomii każdej z nich. Zdaniem abp. Zani’ego, praca Kongregacji Edukacji Katolickiej skupia się od lat na wzmacnianiu bardziej wyspecjalizowanych instytutów, aby uniknąć tworzenia nowych, często niepotrzebnych. „Te instrukcje pomogą nam w zachęcaniu do tworzenia «sieci» i podnoszeniu poziomu specjalizacji” – powiedział sekretarz Kongregacji.
Resort edukacji i nauki przygotował wsparcie dla uczniów wracających do nauki stacjonarnej w czterech sferach - walki z otyłością, pomocy w problemach psychicznych, pomocy w problemach ze wzrokiem i w uzupełnianiu niedostatków wiedzy - poinformował w środę szef MEiN Przemysław Czarnek.
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek wypowiadał się w środę rano w TVP Info o programach wsparcia dla uczniów wracających do nauki stacjonarnej. Programy te mają odpowiedzieć na najistotniejsze problemy, które pojawiły się wśród dzieci i młodzieży w czasie nauki zdalnej.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, zaplanowaną na 27 kwietnia w Rymie, powstał film „Chłopiec z Mediolanu”, który przedstawia przyszłego świętego oczami jego matki, nauczyciela oraz lekarza. Film opowiada o głębokiej duchowości chłopca, okazuje się również, że powszechny obraz „bożego influencera” wykracza znacznie poza powszechną wiedzę o nim.
„Święty w trampkach”, „boży influencer”, to tytuły, jakie często pojawiają się w przekazach medialnych na temat błogosławionego Carlo Acutisa. Historia chłopca, który zmarł w wieku 15 lat i został pochowany w swojej bluzie i trampkacj w Asyżu, pociąga współczesnych, jest zarazem bardziej niezwykłą i głeboka niż jego obraz zapisany w powszechnej świadomości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.