Rzym: noclegi dla bezdomnych w kościele św. Kaliksta
Kościół św. Kaliksta w Rzymie stał się na okres zimowych chłodów schroniskiem dla bezdomnych. Mająca po sąsiedzku swą siedzibę Wspólnota św. Idziego (Sant’Egidio) urządziła w tej niewielkiej świątyni 15 „pokojów”, w których mogą oni spędzić noc.
- Zamiast przebywać na zimnie, gdy niskie temperatury są szczególnie dokuczliwe, ludzie ci mogą spać w cieple. Są tu bardzo wygodne łóżka, grzejniki, szafki nocne, a także drewniane panele oddzielające „pomieszczenia”. W ten sposób ludzie mogą bezpiecznie i spokojnie spać - tłumaczy Massimiliano Signifredi ze Wspólnoty św. Idziego
Przychodzący bezdomni przechodzą najpierw test na COVID-19, mierzy się im temperaturę i otrzymują maseczkę ochronną. Mają też zapewnioną kolację i śniadanie.
- Któregoś dnia ktoś spośród nich mi powiedział: „Myślałem, że jestem w niebie, bo spojrzałem w górę i zobaczyłem sufit jak u króla i spałem pod nim”. To jest przyjazna twarz Kościoła – dodał Signifredi.
Reklama
Podobne schroniska Wspólnota św. Idziego zorganizowała również w innych miejscach Rzymu. Jednocześnie apeluje ona do włoskich instytucji o lepszą ochronę życia bezdomnych.
Podziel się cytatem
- Tylko w Rzymie od początku zimy dziewięć osób zmarło z powodu chłodu. To niedopuszczalne. Jesteśmy w stolicy bogatego państwa. Oczywiście cierpimy z powodu pandemii, ale COVID-19 nie może służyć za usprawiedliwienie dla pozostawiania najsłabszych ludzi na zimnie w sytuacji skrajnego ubóstwa – podkreślił Signifredi.
Wspólnota św. Idziego gości bezdomnych w XVII-wiecznym kościele św. Kaliksta na Zatybrzu już piątą zimę z rzędu. Świątynia stoi przy Pałacu św. Kaliksta, w którym mieszczą się niektóre watykańskie instytucje, m.in. Dykasteria ds. Świeckich, Rodziny i Życia, Dykasteria ds. Integralnego Rozwoju Człowieka, Papieski Komitet ds. Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych i Caritas Internationalis.
Mateusz: – Proszę Księdza, tak dużo jest dziś ludzi bezdomnych. Chciałbym im jakoś pomóc. Co mogę zrobić?
W trakcie zimowych wędrówek duszpasterskich napotykamy coraz więcej ludzi bezdomnych. Nie mam w tym momencie na myśli tych, którzy nie mają dachu nad głową, ale tych, którzy nie mają domu. To jest coś innego. Kiedy zaczyna się bezdomność? Dla wielu była już od samego poczęcia. Przychodzili na świat niechciani, jako intruzi. Ich życie od początku było przeliczane na pieniądze. Za dużo będzie nas kosztowało to dziecko, nie stać nas – mówili rodzice. Bezdomność innych wynika z niedojrzałości ich rodziców lub opiekunów. Żeby stworzyć dom, nie wystarczy wymurować budynek, pomalować, wstawić okna, drzwi i meble. Nie stanie się domem nawet wtedy, kiedy w środku umieścimy telewizor i przed nim usiądziemy.
W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.
Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
- Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.
W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.