Ks. Władysław Gurgacz (1914 – 1949) i jego refleksje
Jednym z kapelanów powojennego podziemia niepodległościowego był jezuita, o. Władysław Gurgacz, urodzony 2 IV 1914 r. w Jabłonicy Polskiej, należącej do diecezji przemyskiej. W 1931 r. wstąpił w szeregi Towarzystwa Jezusowego, a 24 sierpnia 1942 r. przyjął świecenia kapłańskie. Był kapelanem powstałej w 1947 r. Polskiej Podziemnej Armii Niepodległościowców (PPAN). Ks. Gurgacz, używając pseudonimu „Sem” (od łacińskiego Servus Mariae), odprawiał dla partyzantów Msze Święte, spowiadał ich, tłumaczył słowa Ewangelii, wygłaszał wykłady. 2 lipca 1949 r. został aresztowany po nieudanej akcji, mającej na celu zdobycie funduszy na działalność podziemną.
Komunistyczny sąd w Krakowie 13 sierpnia 1949 r. skazał go wraz z trzema innymi członkami PPAN na karę śmierci. Wyrok wykonano 14 września 1949 r. Ks. Gurgacz zginął od dwukrotnego strzału w potylicę. Doczesne szczątki skazańców spoczęły w nieoznakowanych grobach na cmentarzu Rakowickim w Krakowie. 3 grudnia 2019 r. Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Jarosław Szarek przekazał informację o zidentyfikowaniu znalezionych na cmentarzu Rakowickim doczesnych szczątków ks. Władysława Gurgacza.
Świadectwem duchowości ks. Gurgacza pozostają odnalezione w 2011 r. w archiwum oo. Jezuitów w Warszawie rękopisy jego notatek duchowych z lat 1931 – 1947. Zostały one opublikowane przez Instytut Pamięci Narodowej oraz opracowane przez Marię Chodyko we współpracy z o. Krzysztofem Doroszem SJ. W książce zamieszczono także dwa teksty. W pierwszym o. Dariusz Kowalczyk SJ ukazał sylwetkę duchową ks. Gurgacza, wskazując na to, „że to nie walka z komunizmem była głównym motywem jego decyzji przystąpienia do żołnierzy powojennego podziemia. Jezuita szukał przede wszystkim Bożej woli i dobra dusz”. Autor ten stwierdził też, że „to lektura, którą z pożytkiem może wziąć do ręki każdy wierzący’. W drugim Filip Musiał, dyrektor IPN Oddziału w Krakowie, ukazał drogę życiową ks. Gurgacza, uwypuklając jego służbę w szeregach PPAN, podejmowane przeciwko niemu działania komunistycznej bezpieki oraz sądownictwa.
5 lutego w liturgii wspomina się św. Agatę, a w kościołach święci się chleb, wodę oraz sól. Skąd ten zwyczaj? Zapytaliśmy liturgistę i ceremoniarza Archidiecezji Krakowskiej, ks. dr. Ryszarda Kilanowicza.
Św. Agata jest postacią, którą Kościół wspomina 5 lutego. Według świętego biskupa z Sycylii, Metodego, urodziła się ok. 235 r. w Katanii. Po przyjęciu chrztu złożyła także ślub życia w czystości. Podobno była niezwykle piękna, czym przyciągnęła uwagę namiestnika Sycylii. Kiedy odrzuciła jego zaloty, ściągnęła na siebie gniew senatora. Był to czas, gdy prześladowano chrześcijan. Odrzucony zarządca Sycylii próbował więc wykorzystać to, aby zniesławić Agatę.
1 października 2000 r., w strugach deszczu, na Placu św. Piotra w Rzymie Jan Paweł II kanonizował sudańską dziewczynę.
Była niewolnicą. Zabrano jej wszystko. Cały dziecięcy świat. Zapomniała nawet swojego imienia, bo przeżycia związane z niewolą były silniejsze niż pamięć o sobie. "Bakhitą", tzn. "Szczęśliwą", nazwali ją łowcy niewolników. Aż do śmierci pamiętała ciężar łańcuchów na nogach. Dlaczego została nazwana "Szczęśliwą"? Może szczęściem
okazało się dla niej to, że żyła w dobie, gdy kończył się czas czarnego niewolnictwa?
- Ciągle musimy iść do przodu, starać się, żeby, tak jak święty Paweł w Liście do Filipian mówił, wystartować w tej drodze do mety, którą jest nasze zbawienie. Patrzmy na to, co przed nami, nie osiadajmy na laurach, ale wymagajmy od siebie - mówił bp Piotr Kleszcz podczas synodalnego dnia skupienia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.