Iz 45, 15-16. 21b-23 - z Jutrzni na piątek I tygodnia
1. "Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym" (Iz 45, 15). Ten werset,
rozpoczynający Pieśń zaproponowaną w Psałterzu na Jutrznię z piątku
pierwszego tygodnia, wzięty jest z medytacji Drugiego Izajasza o
wielkości Boga objawionej w stworzeniu oraz w historii: o Bogu, który
się objawia, chociaż pozostaje ukryty w niezgłębionej swojej tajemnicy.
Jest On z definicji Deus absconditus ("Bogiem ukrytym"). Żadna myśl
nie może Go uchwycić. Człowiek może tylko kontemplować Jego obecność
we wszechświecie, jakby idąc Jego śladami i padając przed Nim na
twarz w adoracji i uwielbieniu.
Tło historyczne, z którego rodzi się ta medytacja, to
zaskakujące wyzwolenie, które Bóg ofiarował swojemu ludowi w czasie
wygnania babilońskiego. Któż mógłby kiedykolwiek pomyśleć, że wygnani
z Izraela powrócą do swojej ojczyzny? Patrząc na potęgę Babilonu,
mogli oni jedynie poddać się rozpaczy. I oto zaskoczenie - ze strony
Boga wielka zapowiedź, która rozbrzmiewa w słowach proroka: podobnie
jak w czasie wyjścia z Egiptu, Bóg będzie interweniował. Jeżeli wówczas
pod strasznymi plagami ugiął się opór faraona, tak teraz, aby pokonać
potęgę babilońską i przywrócić Izraelowi wolność, zostaje wybrany
król perski Cyrus.
2. "Prawdziwie Tyś Bogiem ukrytym, Boże Izraela, Zbawco!" (
Iz 45, 15). Tymi słowami prorok wzywa do uznania, że Bóg działa w
historii, nawet jeśli nie pojawia się na pierwszym planie. Można
powiedzieć, że "działa w ukryciu". On jest tajemniczym i niewidzialnym
Reżyserem, który szanuje wolność swoich stworzeń, a równocześnie
trzyma w swym ręku klucz do wydarzeń w świecie.
Pewność opatrznościowego działania Boga jest źródłem
nadziei dla wierzącego, który wie, że może liczyć na stałą obecność
Tego, "który ukształtował i wykończył ziemię, który ją mocno osadził" (
Iz 45, 18). Akt stwórczy nie jest bowiem epizodem, który gubi się
w przestrzeniach czasu, jak gdyby świat po stworzeniu został skazany
tylko na siebie. Bóg nieustannie powołuje do życia stworzenie, które
wyszło z Jego rąk. Uznawać Go - oznacza również wyznawać Jego jedyność: "
Czyż nie Ja jestem Pan, a nie ma innego Boga prócz Mnie?" (Iz 45,
21). Bóg z samej definicji jest Jedyny. Niczego do Niego nie można
porównać. Wszystko jest Mu podporządkowane. Konsekwencją tego jest
również odrzucenie bałwochwalstwa, o czym prorok mówi w surowych
słowach: "Nie mają rozeznania ci, co obnoszą swe drewno rzeźbione
i modły zanoszą do boga nie mogącego ich zbawić" (Iz 45, 20). Jak
można adorować dzieło rąk ludzkich?
3. Dla naszej współczesnej wrażliwości polemika ta może
się wydawać przesadna, jak gdyby dotyczyła obrazów wziętych jako
same w sobie, nie dostrzegając przypisanego im znaczenia symbolicznego,
które daje się pogodzić z duchową adoracją Jedynego Boga. Trzeba
wziąć pod uwagę mądrą pedagogię Bożą, która przez surowe odrzucenie
obrazów uchroniła historycznie Izraela od wpływów politeistycznych.
Kościół, wychodząc od obrazu Boga objawionego we Wcieleniu Chrystusa,
w II Soborze Nicejskim (787 r.) uznał możliwość posługiwania się
świętymi obrazami, jednakże w ich zasadniczo przenośnym znaczeniu.
Ważna pozostaje doniosłość tego prorockiego napomnienia
w relacji do wszystkich form bałwochwalstwa, często ukrytych raczej
w postawach traktujących ludzi i rzeczy jako wartości absolutne i
zastępujące samego Boga niż w niewłaściwym posługiwaniu się obrazami.
4. Patrząc od strony stworzenia, Hymn ten prowadzi nas
w przestrzeń historii, gdzie Izrael mógł wielokrotnie doświadczać
dobroczynnej i miłosiernej mocy Boga, Jego wierności oraz Jego Opatrzności.
W wyzwoleniu z niewoli jeszcze raz objawiła się miłość Boga do swojego
ludu, a dokonało się to w sposób tak oczywisty i zaskakujący, że
prorok przywołuje na świadków "ocalonych z narodów". Wzywa ich do
ewentualnej dyskusji ze sobą: "Zbierzcie się i wyjdźcie, przystąpcie
wszyscy, wy ocaleni z narodów!" (Iz 45, 20).
Wniosek, do którego dochodzi prorok, jest następujący:
interwencja Boga Izraela nie może być poddawana w żadną wątpliwość.
Ukazuje się zatem wspaniała perspektywa uniwersalistyczna. Bóg woła: "
Nawróćcie się do Mnie, by się zbawić, wszystkie krańce świata, bo
Ja jestem Bogiem, i nikt inny!" (Iz 45, 22). W ten sposób staje się
oczywiste, że umiłowanie, w którym Bóg wybrał Izraela jako swój naród,
nie jest aktem wykluczającym, ale raczej aktem miłości, z której
skorzystać może cała ludzkość. Rysuje się w ten sposób, już w Starym
Testamencie, ta "sakramentalna" koncepcja historii zbawienia, która
w specjalnym wybraniu synów Abrahama, później zaś uczniów Chrystusa
w Kościele, nie widzi przywileju, który "zamyka" i "wyłącza", lecz
znak i narzędzie miłości powszechnej.
5. Zaproszenie do adoracji i obietnica zbawienia dotyczą
wszystkich narodów: "Przede Mną się zegnie wszelkie kolano, wszelki
język na Mnie przysięgać będzie" (Iz 45, 23). Odczytanie tych słów
w perspektywie chrześcijańskiej oznacza dojście do pełnego objawienia
w Nowym Testamencie, które ukazuje w Chrystusie "Imię, które jest
ponad wszelkie imię" (Flp 2, 9), tak aby "na imię Jezusa zgięło się
każde kolano istot niebieskich i ziemskich, i podziemnych. I aby
wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem - ku chwale Boga
Ojca" (Flp 2, 10-11).
Nasze poranne uwielbienie, jakie dokonuje się w tej Pieśni,
rozszerza się na cały wszechświat i jest również głosem tych wszystkich,
którzy nie dostąpili jeszcze łaski poznania Chrystusa. Uwielbienie
to staje się "misyjne", pobudzając nas do wyjścia na wszystkie drogi,
by głosić, że Bóg objawił się w Jezusie jako Zbawicielu świata.
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin
Pomóż w rozwoju naszego portalu