Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (36)

Chwała Pana w sądzie

Niedziela Ogólnopolska 15/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 97 [96], 1-2. 5-6. 11-12

1. Światło, radość i pokój, które w czasie paschalnym napełniają wspólnotę uczniów Chrystusa i rozlewają się na całe stworzenie, przenikają to nasze spotkanie, które ma miejsce w klimacie oktawy Paschy. W tych dniach obchodzimy zwycięstwo Chrystusa nad złem i nad śmiercią. Wraz z Jego śmiercią i zmartwychwstaniem zostaje definitywnie zaprowadzone królestwo sprawiedliwości i miłości, którego pragnie Bóg.
Dzisiejsza katecheza, poświęcona refleksji nad Psalmem 97 [96], odwołuje się właśnie do tematu królestwa Bożego. Psalm rozpoczyna się uroczystą proklamacją: "Pan króluje: wesel się, ziemio, radujcie się, mnogie wyspy!" i wyróżnia się jako celebracja Bożego Króla, Pana wszechświata i historii. Możemy zatem powiedzieć, że mamy przed sobą Psalm "paschalny".
Wiemy, jak ważne miejsce w przepowiadaniu Jezusa miało głoszenie królestwa Bożego. Nie jest to tylko uznanie zależności stworzenia od Stwórcy; jest to przekonanie, iż w historię jest włączony zamysł, plan, wątek harmonii oraz dobra, których pragnie Bóg. Wszystko to zrealizowało się w pełni w wydarzeniu Paschy - śmierci i zmartwychwstania Jezusa.
2. Spójrzmy teraz na tekst Psalmu, który Liturgia proponuje nam podczas Jutrzni. Po wezwaniu skierowanym do Pana, które rozbrzmiewa jak dźwięk trąby, otwiera się przed modlącym wielkie Boże objawienie. Psalmista, posługując się cytatami czy aluzjami do różnych fragmentów Psalmów oraz do Proroków, podkreśla wejście na scenę świata Wielkiego Króla, który ukazuje się w otoczeniu tłumu rządzących czy zastępów kosmicznych: obłoków, ciemności, ognia i błyskawic. Obok nich widzimy inną grupę, uosabiającą Jego działanie historyczne: sprawiedliwość, prawo i chwałę. Ich wejście na scenę powoduje lęk całego stworzenia. Cała ziemia raduje się, również wyspy, które uważane są za przestrzeń najbardziej odległą (por. Ps 97 [96], 1). Cały świat oświecony jest przez promienie słońca i poruszony przez trzęsienie ziemi (por. Ps 97 [96], 4). Góry, które są wcieleniem dawnej i trwałej rzeczywistości - zgodnie z biblijną kosmologią - rozpływają się jakby były z wosku ( por. Ps 97 [96], 5), jak wcześniej mówił prorok Micheasz: "Pan wychodzi ze swego przybytku (...) topnieją przed Nim góry, rozdzielają się doliny jak wosk przed ogniem" (por. Mi 1, 3-4). Na niebie rozbrzmiewają pieśni anielskie, które wychwalają sprawiedliwość, czyli zbawcze dzieło, dokonane przez Pana dla sprawiedliwych. Cała ludzkość kontempluje objawienie się Bożej chwały, czyli tajemniczą rzeczywistość Boga ( por. Ps 97 [96], 6), natomiast "nieprzyjaciele", to znaczy bezbożni i niesprawiedliwi, upadają wobec wszechmocy sądu Pana (por. Ps 97 [ 96], 3).
3. Po objawieniu Boga, Pana wszechświata, Psalm opisuje dwa rodzaje reakcji w obliczu Wielkiego Króla oraz Jego wejście w historię. Bałwochwalcy i bożki upadają na ziemię zmieszani i pokonani, natomiast wierni Bogu, zgromadzeni na Syjonie, aby celebrować liturgię na cześć Pana, wznoszą radosną pieśń pochwały.
Bardzo ważne jest ukazanie tych, "którzy czczą posągi" ( por. Ps 97 [96], 7-9): bożki kłaniają się jednemu Bogu, zaś ich wyznawcy okrywają się wstydem. Sprawiedliwi z radością asystują przy Bożym sądzie, który usuwa kłamstwo i fałszywą pobożność, będące źródłami moralnej nędzy i niewoli. Śpiewają oni radosne wyznanie wiary: "Tyś bowiem, Panie, wywyższony - ponad całą ziemię i niezmiernie wzniosły pośród wszystkich bogów" (Ps 97 [96], 9).
4. Zupełnie inny obraz od tego, który opisuje zwycięstwo nad bożkami i ich czcicielami, mamy w końcowych wierszach Psalmu, gdzie możemy mówić o świetlistym dniu wierzących (por. Ps 97 [96], 10-12). Jest w nich mowa o świetle, które wschodzi dla sprawiedliwego ( por. Ps 97 [96], 11), jakby wschodziła zorza świąteczna, radosna jutrzenka nadziei, gdyż - jak to powszechnie wiadomo - światło jest symbolem Boga (por. 1 J 1, 5). Prorok Malachiasz mówił: "Dla was, czczących moje imię, wzejdzie słońce sprawiedliwości" (Ml 3, 20). Ze światłem kojarzy się szczęście: "Radość dla ludzi prawego serca. Sprawiedliwi, weselcie się w Panu i wysławiajcie Jego święte imię!" ( Ps 97 [96], 11-12).
Królestwo Boże jest źródłem pokoju i pogody ducha; ono usuwa królestwo ciemności. Współczesna Jezusowi wspólnota żydowska śpiewała: "Bezbożność znika wobec sprawiedliwości, tak jak znikają ciemności w obliczu światła; bezbożność zniknie na zawsze i sprawiedliwość, jak słońce, zajaśnieje jako fundament porządku świata" (Libro dei misteri di Qumran: 1Q 27, I, 5-7).
5. Ważne jest, abyśmy, zanim zostawimy Psalm 97 [96], odkryli w nim, oprócz oblicza Pana i Króla, również oblicze człowieka wierzącego. Jest ono opisane siedmioma obrazami, znakami doskonałości i pełni. Ci, którzy oczekują przyjścia Wielkiego Bożego Króla, nienawidzą zła, kochają Pana, są "hasidim", to znaczy wiernymi, kroczą drogami sprawiedliwości, mają prawość w sercu, cieszą się z dzieł Boga i składają dziękczynienie świętemu imieniu Pana (por. Ps 97 [96], 10-12) .
Prośmy Pana, aby te rysy duchowe jaśniały także na naszych obliczach.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.
CZYTAJ DALEJ

Włochy/ Papież przybył z wizytą do rzymskiego więzienia

2025-04-17 15:17

[ TEMATY ]

Rzym

papież Franciszek

więźniowie

Vatican Media

Papież Franciszek przybył w Wielki Czwartek do rzymskiego więzienia Regina Coeli. Papież przechodzący rekonwalescencję po ciężkiej chorobie dotrzymał tradycji wprowadzonej przez siebie na początku pontyfikatu, zgodnie z którą tego dnia odwiedza zawsze zakłady karne, szpitale, ośrodek dla uchodźców.

W tym samym więzieniu Franciszek był w Wielki Czwartek w 2018 roku. Odprawił tam wtedy mszę Wieczerzy Pańskiej, inaugurującą Triduum Paschalne i dokonał obrzędu umycia nóg dwunastu więźniom.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Jezus jest z nami przez wszystkie dni aż do skończenia świata

2025-04-17 22:03

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Wielki Czwartek

Msza Wieczerzy Pańskiej

BP Jasnej Góry/facebook

- Jezus jest z nami przez wszystkie dni aż do skończenia świata i ani brak nadziei, rozpacz, ślepota serca, zamknięcie we własnym świecie, ani żadne referenda tej prawdy nie zmienią - podkreślał o. Arnold Chrapkowski. Przełożony generalny Zakonu Paulinów przewodniczył Mszy Wieczerzy Pańskiej z obrzędem umycia nóg. Wielki Czwartek to pamiątka utworzenia niezwykłej więzi między Bogiem a człowiekiem - ustanowienia Eucharystii i sakramentu kapłaństwa.

Przełożony generalny Zakonu Paulinów, przypomniał, że Wielki Czwartek, a więc pierwszy dzień Triduum Paschalnego stanowi szczytowe wydarzenie w dziejach zbawienia. A od dziś każdy z nas może towarzyszyć Jezusowej drodze: uniżenia, cierpienia, wzgardy, śmierci i Chwalebnego Zmartwychwstania. O. Chrapkowski zwrócił uwagę, że Apostołowie podążający do Wieczernika doświadczyli u boku Jezusa wielu pięknych i trudnych chwil. -On ich nieoczekiwanie powołał, odmienił całkowicie ich życie. Widzieli wiele cudów, ale doświadczyli także niezrozumienia, ludzkiego wyrachowania, obłudy i nienawiści - mówił. Dodał, że może w ich uszach nadal brzmią słowa Jezusa: „Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; będzie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie”. - Apostołowie teraz idą przygotować Paschę. Z takim doświadczeniem otwierają zamknięte drzwi Wieczernika. Jezus tę Paschę będzie obchodzić w taki sposób, że odtąd świat już nie będzie taki sam. Nie będzie już Pascha tylko wspomnieniem przejścia z niewoli Egiptu do wolności Ziemi Obiecanej, ale będzie zwycięskim przejściem ze śmierci do życia. To zmieni losy świata i nada sens życiu wielu ludzi, którzy uwierzą w Chrystusa - wyjaśniał o. Chrapkowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję