Polska współczesna muzyka sakralna jest przebogatą skarbnicą
wybitnych dzieł, w tym licznych utworów o tematyce pasyjnej. Niewielu
jednak twórców sięgnęło po formę Drogi Krzyżowej. W II połowie XX
wieku byli to m.in.: Sławomir Czarnecki, Stanisław Moryto i Marian
Sawa. Do tego grona dołączył Paweł Łukaszewski.
Jedno z najnowszych jego dzieł - Via Crucis - doczekało
się w pierwszych miesiącach 2002 r. prawykonania i trzech kolejnych
wykonań w kraju.
Via Crucis przeznaczona jest na czterech solistów: baryton,
tenor, kontratenor, recytatora, chór mieszany, orkiestrę i organy.
Baryton wciela się w postać Chrystusa, tenor pełni rolę innych postaci,
np. Piłata, zaś kontratenor i recytator pełnią na zmianę funkcję
Ewangelisty. Jest to godzinny utwór, w którym początki kolejnych
części sygnalizowane są poprzez uderzenia pionów orkiestrowych, bez
trudu rozpoznawane przez słuchaczy jako numery poszczególnych stacji.
W przejściach między stacjami pobrzmiewają melodie polskich pieśni
pasyjnych. Zwraca uwagę spójna forma, rozwijająca się poprzez wszystkie
stacje do finału, czyli Zmartwychwstania - momentu najbardziej wzruszającego
i niezwykłego w całym utworze. Osobliwością jest zastosowanie jedenastu
okaryn, dodających specyficznego, dramatycznego klimatu w stacji
XII - Śmierci Chrystusa na Krzyżu. Organy pojawiają się dopiero w
finale, w momencie najbardziej podniosłym - obwieszczenia Zmartwychwstania.
Prawykonanie kompozycji miało miejsce 8 marca 2002 r.
w Filharmonii Białostockiej. Wykonawcami byli: Wojciech Gierlach (
baryton), Krzysztof Szmyt (tenor), Piotr Olech (kontratenor), Krzysztof
Kolberger (recytator), Białostocki Chór Kameralny "Cantica Cantamus",
przygotowany przez Violettę Bielecką, oraz Orkiestra Filharmonii
Białostockiej pod dyr. Piotra Wajraka. Dwa dni później - w niedzielę
10 marca - Droga Krzyżowa została zaprezentowana częstochowskiej
publiczności. Koncert miał miejsce w gościnnych murach kościoła seminaryjnego,
a w wykonaniu udział wzięli: Piotr Olech (kontratenor), Wojciech
Maciejowski (tenor), Wojciech Gierlach (bas), Krzysztof Kolberger (
recytator), Białostocki Chór Kameralny "Cantica Cantamus" i Orkiestra
Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej. Całość poprowadził szef
filharmoników częstochowskich - Jerzy Swoboda. Warto zwrócić uwagę,
że koncerty w seminaryjnej świątyni stały się już tradycją. Obok
wspomnianego wykonania Drogi Krzyżowej niedawno odbyły się w Seminarium
dwa koncerty w ramach dwunastej edycji Festiwalu "Gaude Mater": muzyki
polskiej i Małej Mszy Uroczystej Rossiniego.
Kolejne koncerty popularyzujące Via Crucis Pawła Łukaszewskiego
odbyły się w Kaliszu i Gdańsku. Pierwszy z nich miał miejsce 22 marca
w Kaliszu z udziałem Jarosława Bręka (baryton), Krzysztofa Szmyta (
tenor), Piotra Olecha (kontratenor), Wacława Jankowskiego (recytator),
Kaliskiego Chóru Akademickiego "Polifonia", przygotowanego przez
Beatę Szymańską, oraz Orkiestry Filharmonii Kaliskiej pod dyr. Tadeusza
Wicherka. Koncert gdański odbył się 26 kwietnia w kościele św. Jana
i poświęcony był pamięci ofiar Katynia. Obok Drogi Krzyżowej znalazło
się w programie prawykonanie najnowszej kompozycji Pawła Łukaszewskiego
- Elogium - Pomordowanym w Katyniu na baryton, wiolonczelę, dzwony
i smyczki, napisanej do łacińskiego tekstu Jerzego Wojtczaka. W koncercie
udział wzięła międzynarodowa obsada wykonawców: Dean Robinson (Australia)
- baryton, Michael Bennett (Anglia) - tenor, Marc J. Chambers (Anglia)
- kontratenor, Krzysztof Kolberger - recytator, Polski Chór Kameralny "
Schola Cantorum Gedanensis" i Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Koncert poprowadził szef "Scholi Cantorum" - Jan Łukaszewski. Warto
dodać, iż w Kaliszu dokonane zostało nagranie płytowe (DUX) oraz
filmowe (reż. Paweł Krawczykiewcz), zaś koncert w Gdańsku został
zarejestrowany przez Program II Polskiego Radia, a jego retransmisja
odbędzie się 1 sierpnia br. na antenie Programu II.
Pomóż w rozwoju naszego portalu