Utrudzony pielgrzym przez całe wieki istnienia Jasnej Góry
jako Sanktuarium wchodził przez kolejne jej bramy, aby wreszcie zatrzymać
się przed głównym wejściem prowadzącym bezpośrednio do wnętrza kościoła.
Może, z bagażem trosk, smutku, radości i próśb, nie zwracał uwagi
na wspaniały, plastycznie ukształtowany portal głównego kościoła.
Bo przecież po trudach pielgrzymowania jak najszybciej chciał się
znaleźć przed Maryją, która oręduje w naszych błaganiach u Boga.
Spróbujmy zatem, jak to tradycyjnie czynimy, tym razem
odkryć bogatą wymowę ideową i bogate przesłanie katechetyczne plastycznej
formy głównego wejścia do Bazyliki Jasnogórskiej. Około 1631 r. główne
wejście do kościoła zostało przeniesione na stronę południową, gdzie
znajduje się do dziś. Poprzedziła je kruchta kopułowa, usytuowana
naprzeciw bramy fortecznej. Właśnie główne wrota Bazyliki ujmuje
wspaniały manierystyczny portal. W podłuczu arkady znajdują się dwa
rzędy rozet w kasetonach. Arkada ujęta jest z dwóch stron dwoma półkolumnami
dźwigającymi belkowanie, umieszczonymi na wysokich bazach. W żagielkach
arkady znajdują się personifikacje Wiary i Nadziei. Zwieńczenie portalu
ma dwie kondygnacje. W niższej kondygnacji trójosiowej umieszczono
w centrum figurę Matki Bożej z Dzieciątkiem na ręku, a w znajdujących
się z jednej i drugiej strony niszach - figury św. Pawła Pierwszego
Pustelnika i św. Antoniego Opata i Pustelnika. Ukazani są w pozycji
klęczącej i adorującej Matkę Bożą. W górnej kondygnacji znajduje
się figura św. Michała Archanioła walczącego ze smokiem. Całość wieńczy
trójkątny tympanon. Z jednej i drugiej strony portalu znajdują się
wykonane w technice sgraffita dwa zegary słoneczne.
Belkowanie portalu, pokryte dekoracją o motywach rolwerków
i okuć, inkrustowane jest czarnym marmurem, wyraźnie kontrastującym
z całością. Dobrze widoczna jest tutaj łacińska inskrypcja
"DOMUM TUAM DOMINE DECET SANCTITUDO". Jest ona wyjęta z
Psalmu 93 - Świadectwa Twoje są bardzo godne wiary; Domowi Twojemu
przystoi świętość po wszystkie dni, o Panie (Ps 93, 5). Inskrypcja
poucza zatem wchodzących do Sanktuarium pielgrzymów, że znajdują
się w przybytku, któremu przystoi świętość, który stanowi sacrum.
A więc zarówno Bazylika, Kaplica Matki Bożej, jak i boczne kaplice,
owiane klimatem i atmosferą modlitwy pielgrzymów, są miejscem chwały
Boga. Najpełniejsze zjednoczenie z Bogiem dokonuje się we wspólnocie
przeżywanej Eucharystii. Bóg zastawia wtedy dla pielgrzymów Stół
Słowa i Chleba, którym jest Jezus Chrystus. Wszystko dokonuje się
pod Matczynym spojrzeniem Matki Bożej w znaku Jasnogórskiej Ikony.
A więc pielgrzym wchodzący w progi Sanktuarium wchodzi
w klimat świętości tego przybytku. Ale czy tylko chodzi o takie przypomnienie?
Może chodzi o coś głębszego... Można tutaj wskazać jeszcze na inną
sugestię. Wejście do Sanktuarium przypomina, że każdy wchodzący jest
także "Domem, któremu przystoi świętość". Mając w sobie godność Dziecka
Bożego, otrzymaną na chrzcie św., i przeznaczenie do zbawienia, należy
więc o to zabiegać, święcie idąc przez życie, święcie postępując,
wybierając Boga i Jego przykazania i ciągle zawracając z drogi grzechu.
Ważnym przypomnieniem są ukazane personifikacje cnót teologalnych.
WIARA (kobieta trzymająca krzyż i kielich), jak mówi Katechizm
Kościoła Katolickiego - "cnota teologalna, dzięki której wierzymy
w Boga i w to wszystko, co On nam powiedział i objawił, a co Kościół
święty podaje nam do wierzenia, ponieważ Bóg jest samą Prawdą. Przez
wiarę ´człowiek z wolnej woli cały powierza się Bogu´" (por. KKK
1814). NADZIEJA (kobieta opierająca jedną rękę na kotwicy, w drugiej
trzymająca gołębicę z zieloną gałązką w dziobie) - cnota, "dzięki
której pragniemy jako naszego szczęścia Królestwa niebieskiego i
życia wiecznego, pokładając ufność w obietnicach Chrystusa i opierając
się nie na naszych siłach, ale na pomocy łaski Ducha Świętego" (KKK
1817). Personifikacją MIŁOŚCI jest tutaj... Najświętsza Maryja Panna
z Dzieciątkiem Jezus, z koroną na głowie i berłem w ręku, która "
umiłowała Boga nade wszystko dla Niego samego, a wszystkich ludzi
jak siebie ze względu na miłość Boga" (por. KKK 1822).
Ukazani w postawie adoracji św. Paweł Pierwszy Pustelnik
i św. Antoni Opat i Pustelnik są exemplum - przykładem świętego życia,
dzięki czemu już osiągnęli chwałę nieba. W zwieńczeniu portalu ukazany
jest ten, który jest przykładem walki z "mocami ciemności i zła"
- św. Michał Archanioł.
Pomóż w rozwoju naszego portalu