Po swym powrocie z Kopenhagi premier Miller obwieścił "sukces rządu w negocjacjach z Unią Europejską". Przepuszczony przez wnikliwsze analizy "sukces" ten okazał się porażką - "wynegocjowane" warunki
akcesu Polski do UE dla nikogo nie są zadawalające, za wyjątkiem biurokracji, która będzie dzielić uzyskane pieniądze... Powiada przysłowie: "Kto robi przy złocie - ten się ozłoci"...
Nie minęło kilka tygodni, gdy ten "sukces - inaczej" pokazuje drugie dno: okazuje się, że mimo jakże długotrwałych negocjacji obydwie strony zupełnie inaczej rozumieją jego podstawowe postanowienia!
Po Kopenhadze rząd Millera obwieszczał triumfalnie, że wynegocjował "zwiększoną pomoc dla rolnictwa", jej rozdział według wielkości gospodarstwa, oraz możliwość zakupu polskiej ziemi (Ziemie Zachodnie!)
przez cudzoziemców po okresie uprzedniej wieloletniej udokumentowanej dzierżawy. Teraz okazuje się, że najwyraźniej w Kopenhadze obydwie strony mówiły jakimiś innymi, zupełnie niezrozumiałymi wzajemnie
językami... Bruksela twierdzi, że pomoc dla każdego gospodarstwa według jego wielkości obejmie tylko 25 procent kwot, jakie otrzymują rolnicy unijni w ramach dopłat bezpośrednich. Skromna reszta - i to
warunkowo - rozdzielona ma zostać między tych rolników, którzy produkują "to samo, co rolnicy unijni", korzystający z dopłat. Dostaną jednak - oni także - znacznie mniej niż ci rolnicy unijni... Także
w sprawie zakupu ziemi przez cudzoziemców Bruksela mówi dziś zupełnie co innego, niż mówiła Polakom strona rządowa po szczycie w Kopenhadze: Bruksela mówi dziś, że dla zakupu ziemi przez cudzoziemców
wystarczyć ma ustne oświadczenie nabywcy, że ziemię tę dzierżawił...
Zakrawa to na skandal większy niż afera Michnik-Rywin. Czy Bruksela oszukała w Kopenhadze rząd Millera? Czy rząd Millera oszukał społeczeństwo? Czy obydwie strony udały, że zawarły porozumienie -
podczas gdy nie uzgodniły najważniejszych kwestii?...
Trudno dziś nie stawiać takich pytań, tym bardziej że na protestacyjny list Millera Bruksela odpowiedziała twardo, że "nie widzi możliwości zmiany kopenhaskich zapisów". Może co najwyżej "traktować
je elastycznie", co oznacza ni mniej, ni więcej całkowitą dowolność i dyktat Unii Europejskiej wobec podstawowych spraw polskiego rolnictwa... Jeśli obecnie ujawniają się aż tak wielkie rozbieżności między
stroną unijną a rządem Millera wobec tak podstawowych dla polskiej wsi spraw - i to już po "zakończonych sukcesem negocjacjach w Kopenhadze" - rodzi się pytanie: jakie jeszcze sprzeczności, rozbieżności
i skandaliczne niejasności zawarte są w podpisanym układzie? Czy dowiemy się o nich dopiero po referendum?... Niestety, są podstawy do takich obaw. Rodzą się też zasadnicze wątpliwości co do sensu przeprowadzania
referendum nad traktatem kryjącym w sobie takie sprzeczności i takie "różnice interpretacyjne". Polacy mogą zbyt drogo zapłacić, jeśli przyjmą ten dyktat.
Tymczasem pełnomocnik rządu ds. referendum zapowiada, że pośle do polskich gmin... 5 tys. absolwentów wyższych uczelni, by pouczali rolników o Unii Europejskiej... Chciałbym zadać pytanie: Ilu z tych
absolwentów, opłacanych przez podatników (w tym rolników), pracowało w Unii Europejskiej jako rolnicy?... I ci absolwenci, z głowami wypakowanymi teoretyczną "wiedzą o Unii Europejskiej" (przypominają
się "konkursy wiedzy o Związku Radzieckim"...), mają pouczać polskich rolników?... Są granice nachalnej propagandy - i odnoszę wrażenie, że rząd je właśnie przekracza. Posługiwanie się bezrobotną młodzieżą,
będącą w ekonomicznym przymusie, nadaje tej akcji propagandowej szczególnie brzydki posmak moralny.
Znacznie gorzej, wręcz fatalnie, idzie rządowi rozwiązywanie polskich spraw, leżących w jego kompetencji. Eksperymenty ze służbą zdrowia doprowadziły ją do stanu zapaści, a zamiana jednego ministra
na innego wzbudza już tylko uśmiechy politowania. Ujawniają się nowe "zadłużenia górnictwa"... We wszystkich miastach Polski protestowali - i słusznie - taksówkarze, a ich protest jest tylko echem powszechnego
niezadowolenia wszystkich niemal prywatnych przewoźników (w większości, ponad 90 procent, są to małe rodzinne przedsiębiorstwa!) z najnowszej nowelizacji ustawy transportowej: koncesje (licencje), kaucje,
skomplikowana (i korupcjogenna) procedura rejestracji firm przewozowych, drakońskie kary zdolne zrujnować firmę...
Jeśli tak wygląda "ochrona polskiej przedsiębiorczości" dzisiaj - czego możemy się spodziewać po przystąpieniu do UE? Aż strach pomyśleć! Zwłaszcza że już po "wynegocjowaniu układu akcesyjnego" w
Kopenhadze okazuje się, że każda ze stron podpisała się pod jakimś zupełnie innym tekstem... Zakrawa to na hucpę i kpiny - w żywe oczy narodu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu