Staraniem Wydawnictwa Diecezji Pelplińskiej "Bernardinum" ukazała się druga edycja Zarysu historii muzyki kościelnej ks. Edwarda Hinza, wybitnego mediewisty, profesora Wyższego Seminarium Duchownego w Pelplinie.
Książka ta jest świetnie napisanym kompendium dziejów europejskiej muzyki kościelnej ze szczególnym uwzględnieniem polskiej muzyki religijnej, która dzięki twórczości wielu wybitnych kompozytorów
wpisała się na stałe w pejzaż muzyki inspirowanej i służącej religii. Ks. Hinz omawia poszczególne działy muzyki kościelnej: chorał gregoriański, polifonię, monumentalny styl wokalno-instrumentalny
(msza, kantata, oratorium, pasja), muzykę organową i ludową pieśń kościelną - w ujęciu historycznym.
W ogólnoświatowej praktyce liturgicznej Kościoła rytu rzymskiego podstawę oficjalnego repertuaru śpiewu liturgicznego stanowi chorał gregoriański, jednogłosowy śpiew z tekstem łacińskim, nazwany
od imienia papieża Grzegorza I Wielkiego (590-604), który skodyfikował pierwsze formy śpiewów liturgicznych, hymny, psalmy oraz śpiewy mszalne i brewiarzowe. Na ziemie polskie chorał dotarł
w X wieku wraz z liturgią rzymską po przyjęciu chrztu przez Mieszka I.
W pierwszej połowie XV wieku polska muzyka wielogłosowa osiągnęła poziom polifonii zachodnioeuropejskiej. Świadczy o tym twórczość muzyczna Mikołaja z Radomia i Piotra z Grudziądza
oraz muzyka renesansowa z pierwszą zachowaną w całości mszą polskiego kompozytora, jaką jest Missa paschalis Marcina ze Lwowa, zwanego Leopolitą (ok. 1530-89). Z kolei liryczne piękno
muzyki kościelnej Stanisława Moniuszki przyrównywane jest do twórczości religijnej Franciszka Schuberta, a symfonie organowe Feliksa Nowowiejskiego stawiane są obok największych dzieł dwudziestowiecznej
muzyki organowej.
Autor opatrzył tekst bogatymi przypisami zawierającymi wiadomości specjalistyczne. Dotyczą one terminologii, form muzycznych, dokumentów kościelnych, danych biograficznych oraz wydarzeń historycznych
związanych z muzyką. W sumie warstwa przypisów, nie przerywając wartkiego toku tekstu głównego, stanowi nie tylko pogłębione źródło informacji, ale wskazuje zainteresowanym drogę do dalszych
studiów.
Ks. Edward Hinz napisał Zarys historii muzyki kościelnej przede wszystkim z myślą o przyszłych organistach i alumnach seminariów duchownych, faktycznie jednak książka przeznaczona jest
dla wszystkich, którym bliskie są sprawy muzyki kościelnej.
Ks. Edward Hinz, "Zarys historii muzyki kościelnej", "Bernardinum", Pelplin 2000, ss. 286.
Pomóż w rozwoju naszego portalu