Reklama

Szopki neapolitańskie w Krakowie

Niedziela Ogólnopolska 1/2007, str. 12-13

Adam Wojnar

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niezwykłej urody szopki neapolitańskie z regionu Campania można od 4 grudnia 2006 r. oglądać w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. Co roku w malowniczo położonym XII-wiecznym opactwie Franciszkanów w Giffoni Valle Piana organizowane są wystawy szopek z regionu Campani oraz innych regionów Włoch, a także wystawy szopek zagranicznych. Rok temu na zaproszenie Towarzystwa Pro Loco Giffoni Valle Piana, organizatora tych wystaw, na wystawie w Giffoni pokazano szopki krakowskie ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Nawiązana współpraca krakowskiego Muzeum i Towarzystwa w Giffoni, przy współudziale Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie, sprawiła, że w tym roku w Krakowie możemy zobaczyć ponad 70 arcydzieł z najbardziej znanej, uznanej i bezkonkurencyjnej ze względu na bogactwo postaci, fantazję w tworzeniu scen, przepych i staranność wykonania figurek, szopki neapolitańskiej z regionu Campania.
Szopka neapolitańska, niezwykle okazała i pełna przepychu - presepio, swój rozkwit zawdzięcza władcy Neapolu Karolowi III (1735-59), którego pasją były dekoracje bożonarodzeniowe. Za jego czasów miasto i okolica stały się ośrodkiem wyrobu ozdób, twórczości szopkarskiej i jasełkowej.
Neapolitańska szopka to opowieść inspirowana Ewangelią o Narodzeniu Pańskim - z Aniołem, który budzi pasterzy, z Trzema Królami, których prowadzi Gwiazda Betlejemska, Żłobkiem i Świętą Rodziną. Jest też osioł, wół i wielbłąd...
Ale Grota Betlejemska wpisana jest w charakterystyczną architekturę i krajobraz okolic Neapolu. Jezus w szopce neapolitańskiej przychodzi pośród gwaru ulicy, mieszczańskiego domu i podwórka lub pałacowego przepychu, w otoczeniu aniołów i odtworzonych z precyzją i niezwykłym realizmem postaci okolicznych wieśniaków, rzeźników, winiarzy, tkaczy, garncarzy, pasterzy, starców, dzieci oraz domowych ptaków i zwierząt. W barwnym orszaku podążającym do Jezusa pojawiają się bogato ubrani dygnitarze dosiadający wielbłądów, słoni i rumaków. Pomiędzy nimi przemykają się miejscowi złodziejaszkowie, pijacy i żebracy. Wprowadzenie na scenę postaci negatywnych dowodziło, że Chrystus narodził się, by zbawić wszystkich ludzi, że przybył, by nawrócić grzeszników i uchronić od wiecznego potępienia. Zresztą ta symbolika w szopce neapolitańskiej jest o wiele bogatsza. Grota, w której narodził się Chrystus, oznacza granice między światłem a ciemnością, narodzeniem a śmiercią. Rzeka w szopce przypomina Jordan i jest symbolem chrztu oraz upływającego czasu od narodzin do śmierci. Studnia na podwórku wyraża połączenie ziemi z życiodajną wodą. W szopce jest też karczma, która przypomina podróż Józefa i Maryi poszukujących gospody. Przypomina także Ostatnią Wieczerzę i zdradę Judasza. W neapolitańskiej szopce jest ona znakiem dostatku żywności. W szopce jest też piec, wiązka chrustu, są worki z mąką i kosze pełne chleba. Chleb to symbol Chrystusa. Młyn wodny albo wiatrak to symbol uciekającego czasu. Szopki tworzone były przez najlepszych rzeźbiarzy, architektów, złotników i krawców.
Szczególną formą szopki neapolitańskiej jest tzw, diorama - trójwymiarowa szopka przestrzenna. To inscenizacje wydarzeń bożonarodzeniowych na tle włoskiego krajobrazu. Szopki są bardzo piękne, ale niezwykle pracochłonne. Na wykonanie dioramy potrzeba ok. 500 godzin. Od wielu pokoleń tworzyli je najlepsi włoscy rzemieślnicy. Na wystawie w Krakowie jest kilka współczesnych dioram szkoły neapolitańskiej. Zachwycają pięknem panoramy, grą światła oraz precyzją wykonania postaci i scenografii.
- Szopka, którą wykonałem z myślą o podarowaniu jej metropolicie krakowskiemu kard. Stanisławowi Dziwiszowi, zrobiona jest z cennych materiałów. Aniołowie trzymają w ręku srebrne kadzielnice, krzyż Ojca Świętego jest ze złota, a ubrania z jedwabiu pochodzącego ze starej fabryki w Neapolu - opowiadał prof. Antonio Canone Marano z Neapolu o swojej szopce zatytułowanej „Totus Tuus” przedstawiającej Ojca Świętego Jana Pawła II adorującego Matkę Bożą z Dzieciątkiem, w otoczeniu aniołów.

Wystawa szopek neapolitańskich w Pałacu Krzysztofory w Krakowie, Rynek Główny 35, czynna jest codziennie do 11 lutego 2007 r. Godziny otwarcia wystawy: pn.-czw. i niedz. - godz. od 9 do 18, pt., sob., - godz. od 9 do 19. Ceny biletów: normalny - 6 zł, ulgowy - 4 zł, rodzinny - 12 zł.,

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

9 listopada będzie ważnym dniem dla Kościołów lokalnych

2024-11-16 13:11

[ TEMATY ]

9 listopada

Kościół lokalny

Adobe Stock

Począwszy od przyszłego roku 9 listopada będzie dniem, w którym we wszystkich Kościołach lokalnych będą wspominani miejscowi świadkowie wiary: święci i błogosławieni, a także ci, których proces beatyfikacyjny jest w toku i względem których zatwierdzono dekret o heroiczności cnót. Papież pisze o tym w ogłoszonym dziś liście. Podkreśla, że nie chodzi o ustanowienie nowego wspomnienia liturgicznego, lecz o zwrócenie uwagi na postacie, które naznaczyły lokalną drogę chrześcijańską.

Franciszek przypomina, że powszechne powołanie do świętości jest istotą nauczania Soboru Watykańskiego II. Każdy z nas spotyka na swej drodze świadków cnót chrześcijańskich. Są to małżonkowie, którzy wiernie przeżywają swoją miłość, otwierając się na życie; mężczyźni i kobiety, którzy wspierają swoje rodziny w różnych zawodach i współpracują w szerzeniu Królestwa Bożego; ludzie młodzi, którzy z entuzjazmem idą za Jezusem; duszpasterze, którzy poprzez swoją posługę wylewają dary łaski na święty lud Boży; osoby zakonne, które żyjąc radami ewangelicznymi są żywym obrazem Chrystusa Oblubieńca; a także ubodzy, chorzy i cierpiący, którzy w swojej słabości znajdują oparcie w Boskim Mistrzu. Papież nazywa to świętością na co dzień, z sąsiedztwa. Podkreśla, że ważne jest, aby inspirować się miejscowymi wzorami świętości.
CZYTAJ DALEJ

Pani z Ostrej Bramy

Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem! Jak mnie dziecko do zdrowia powróciłaś cudem... (Adam Mickiewicz)
CZYTAJ DALEJ

Spotkanie z br. Innocentym

2024-11-16 22:40

[ TEMATY ]

Niepokalanów

br. Innocenty Maria Wójcik

30. rocznica śmierci

Archiwum klasztoru w Niepokalanowie

Już jutro – w niedzielę 17 listopada – w sanktuarium w Niepokalanowie odbędzie się uroczysta Msza św. w intencji pomyślnego przebiegu procesu beatyfikacyjnego br. Innocentego Marii Wójcika OFMConv w przeddzień 30. rocznicy jego śmierci.

Brat Innocenty zmarł na zawał serca w szpitalu w Sochaczewie 18 listopada 1994 r. i jest pochowany na niepokalanowskim cmentarzu. Przez pięć lat blisko współpracował ze św. Maksymilianem Kolbe. 26 lutego 1941, po aresztowaniu św. Maksymiliana i innych ojców przez gestapo 17 lutego 1941, dwudziestu braci wraz z nim ofiarowało swoje życie w zamian za uwolnienie zatrzymanych. Gestapo nie zgodziło się na tę zamianę. Po zakończeniu okupacji niemieckiej objął stanowisko klasztornego archiwisty, które piastował przez czterdzieści lat. Zebrał wszystkie dostępne mu pisma, dokumenty i publikacje związane ze św. Maksymilianem. W czasach stalinowskich krzewił ideę Rycerstwa Niepokalanej oraz przyczynił się do wydania książki o objawieniach fatimskich, co spowodowało jego aresztowanie przez komunistów. W warszawskim więzieniu przebywał od 20 grudnia 1948 do 23 grudnia 1950. W latach 50. XX wieku zapoznał się z przebywającym wówczas w Niepokalanowie ks. Franciszkiem Blachnickim, który najprawdopodobniej dzięki niemu zaznajomił się z postacią św. Maksymiliana.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję