Pytania o jakość zawodu dziennikarza i o etykę dziennikarską nabierają coraz większego znaczenia. Powodem jest rosnąca siła oddziaływania mediów na życie społeczeństw. Widać, że ten wpływ jest zbyt silny. Żyjemy jakby w dwóch równoległych rzeczywistościach: „obiektywnej” i „medialnej”. Ta druga zaczyna zastępować tę pierwszą, bo wirtualne marzenia i potrzeby łatwiej jest spełnić niż te rzeczywiste. Na dodatek zapanowała dość zgodna opinia, że wybory wygrywa się w przestrzeni medialnej - w większym stopniu, niż na podstawie racjonalnych kryteriów i argumentów. Kto zatem włada infosferą, ten sprawuje rząd dusz nad społeczeństwem, może łatwo wpływać na rzeczywistość, a nawet na historię. Kłania się Orwell...
Pomysł zorganizowania forum dyskusyjnego, gdzie niezależni specjaliści mogliby kwestie te przedstawić i omówić, wyszedł od bp. Adama Lepy - wybitnego znawcy mediów, który natchnął do działania Oddział Łódzki Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. Rozpoczęte wiosną przygotowania zaowocowały Konferencją o wymownym tytule „Dziennikarz - między prawdą a kłamstwem”. Odbyła się ona 27 października 2007 r. w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi, angażując na ponad sześć godzin uwagę trzystuosobowego audytorium.
Kolejny raz okazało się, jak silna wśród Polaków jest potrzeba wiarygodnych mediów i odczucie osobistego wpływu - przez nie - na otaczającą nas rzeczywistość. Równocześnie media i ludzie mediów bardzo potrzebują ewangelizacji. Prawda Ewangelii wydobywa na pierwszy plan kwestię sumienia. Dla dziennikarza jest to wymóg obiektywizmu, rzetelności warsztatowej i poczucia służby. Ludziom mediów - gdyby tylko chcieli - Ewangelia mogłaby podsunąć całkiem praktyczne wskazówki do ich pracy, na czele z nieocenioną przestrogą przed szerzeniem zgorszenia. Nie przypadkiem więc za przewodni motyw pierwszej, wykładowej części Konferencji wybrano hasło „Dziennikarz świadkiem Prawdy”.
Zakres problematyki określają tytuły kolejnych wystąpień: „Prawda - fundamentem etyki dziennikarskiej” (Krystyna Czuba), „Ataki na patriotyzm w polskich mediach” (Jerzy Robert Nowak), „Dziennikarz - świadek prawdy czy wyraziciel opinii?” (Piotr Jaroszyński), „Dziennikarz - wyraziciel opinii czy najemnik słowa?” (Bogusław Wolniewicz), „O prasie katolickiej w PRL” (Jan Żaryn), „Słowo jako świadectwo” (ks. Jerzy Bajda).
Na dziennikarza czyha dziś wiele pułapek. Sympatie polityczne oraz uwodzicielska obietnica popularności potrafią zaćmić obiektywizm, a nawet zniewolić umysł. Dziennikarz nie zawsze jest dysponentem własnego sumienia. Często w formułowaniu opinii wyręcza go właściciel gazety czy stacji telewizyjnej, terroryzowany wszechwładzą reklamodawców. Trochę tak, jak w znanej definicji Emila Ciorana: „Demokracja - mówisz, co chcesz, robisz, co ci każą”.
W części drugiej Konferencji, panelowej - przebiegającej pod hasłem „Dziennikarz w realiach codzienności”, wzięli udział: Jan Engelgard, Lech Jęczmyk, Ewa Polak-Pałkiewicz, Krzysztof Wyszkowski, Antoni Zięba i Janusz Zybertowicz. Poruszyli bardzo szeroki wachlarz zagadnień - od jeszcze ciągle nieobecnych w mediach globalnych tematów tabu, po sztuczki, jakimi posługują się dziennikarze, by usidlić i wykorzystać swoich rozmówców.
Adwokatem mediów nie może być „ojciec kłamstwa i zabójca od początku”. A dziennikarz nie może pozwolić, by opisywane afery i umizgi do polityków splamiły jego duszę... Organizatorzy Konferencji mają nadzieję, że jej plon - w postaci książki i nagrania telewizyjnego - stanie się okazją do kontynuowania tych refleksji.
SPONSORZY:
Urząd m. Łodzi, BOT - Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów, Mosty- Łódź, Fabryka Ceramiki Budowlanej „Wacław Jopek”, S. i A. „Pietrucha” - Błaszki, Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana, PKO BP S.A., Zakłady Mięsne - Płock, Lloyd Woodley - Centrum Języka Angielskiego w Łodzi, Get Consulting Sp. z o.o. - Opole, SKOK im. S. Stefczyka, SKOK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego - Września, AGROPHARM® SA - Tuszyn
Pomóż w rozwoju naszego portalu