W każdym odłamie chrześcijaństwa śpiew chóralny jest niezwykle ważnym elementem obrzędów modlitwy, jednak wyraźnie zarysowane są różnice. Projekt „Trzy muzyczne oblicza wiary – sakralna muzyka nurtów chrześcijaństwa” to przede wszystkim artystyczny wyraz tych różnic i pochwała ekumenizmu oraz zachęta do poszukiwania porozumienia dzięki muzyce, która stanowi podstawę liturgii w każdym z odłamów chrześcijaństwa.
Ekumenizm, działalność na rzecz pojednania chrześcijan, to dialog różnych wyznań, próba wzajemnego zrozumienia i porozumienia. W projekcie „Trzy muzyczne oblicza wiary – sakralna muzyka nurtów chrześcijaństwa” Instytut Rozwoju Sztuki zwraca uwagę przede wszystkim na wielki dorobek polskich kompozytorów z zakresu muzyki sakralnej. Wielcy twórcy często nie ograniczali się do tworzenia muzyki zgodnej z jednym z odłamów chrześcijaństwa, sięgając po tradycje wielu. Przykładem może być tu Krzysztof Penderecki, którego wszechstronność namawiała do eksplorowania różnych terenów muzyki sakralnej. I do tej eksploracji zachęcać chcemy odbiorców koncertów.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Koncerty mają na celu poszukiwanie zarówno różnic, jak i podobieństw w twórczości każdego z odłamów wiary, eksplorację tradycji i nowoczesności oraz poznawanie twórczości kompozytorów dawnych i współczesnych.
Reklama
Na projekt składają się 3 koncerty realizowane przez śpiewaków Chóru Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka. Każdy z koncertów zrealizowany zostanie w innej świątyni w Częstochowie: w bazylice jasnogórskiej, w kościele ewangelicko-augsburskim i w cerkwi Matki Boskiej Częstochowskiej.
Interesujący jest fakt połączenia dwóch koncertów – w cerkwi i kościele ewangelickim w niejako jedno wydarzenie. Koncerty realizowane jeden po drugim połączony będzie z przejściem publiczności i artystów między świątyniami.
Będzie to jeszcze lepsza okazja, by bezpośrednio porównać muzykę wybrzmiewającą w dwóch odrębnych odłamach wiary.
Czwartek, 29 września, godz. 17 – muzyka katolicka w bazylice jasnogórskiej
W tym koncercie uczestnicy usłyszą cały wachlarz najznakomitszych utworów polskiej muzyki sakralnej: od Mikołaja Zieleńskiego, przez Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Stanisława Moniuszkę, aż po Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Łukaszewskiego i Krzysztofa Pendereckiego.
Niedziela, 2 października, godz. 17 – koncert muzyki protestanckiej w kościele ewangelicko-augsburskim, ul. Śląska 20
Reklama
W programie znajdą się dzieła Wacława z Szamotuł, jednego z najznakomitszych twórców polskiego renesansu. Niewiele jego dzieł się zachowało, ale te, które pozostały, świadczą o tym, że był twórcą wybitnym – nie brak głosów, że jednym z najwybitniejszych w historii polskiej muzyki. Również z kalwińskiego kręgu wywodził się Cyprian Bazylik z Sieradza, kompozytor i człowiek słowa (autor poezji i tłumacz m.in. dzieł Andrzeja Frycza Modrzewskiego). Jego utworów zachowało się również niedużo, a wszystkie jego pieśni i psalmy zostały napisane wyłącznie w języku polskim.
Niedziela, 2 października, godz. 18 – koncert muzyki cerkiewnej w cerkwi Ikony Matki Boskiej Częstochowskiej, ul. Kopernika 7/9
Śpiew cerkiewny stanowi oryginalny i niezwykle wysublimowany rozdział w historii europejskiej kultury muzycznej, a życie Cerkwi jest niemożliwe bez śpiewu cerkiewnego. Jest on nieodłączną częścią wiary, narzędziem wychwalania Boga. Do tego owiana aurą tajemniczości, prawie nietknięta, często zamknięta w murach świątyń i monasterów tworzy odrębny świat – świat sztuki wielkiej, zachwycający bogactwem swych form, brzmień, intensywnością nastrojów. W koncercie cerkiewnym zaprezentowane zostaną dzieła zarówno ukraińskie, jak i polskie, a wśród kompozytorów, których utwory znajdą się w programie, będą: Krzysztof Penderecki, Romuald Twardowski i Krzysztof Meyer.