PKO BP przypomina, że korzystając z dobrodziejstw bankowości elektronicznej, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Według badań przeprowadzonych w marcu 2008 r. przez TNS OBOP na zlecenie F-Secure, a dotyczących bezpieczeństwa bankowości elektronicznej, niemal 80% użytkowników wyraża obawy o odpowiednią ochronę stanu swoich środków na kontach. Tymczasem, zdaniem Związku Banków Polskich, nasza bankowość elektroniczna należy do najbezpieczniejszych w Europie.
Z uwagi na to, że metody zabezpieczeń stosowane przez banki są coraz lepsze, ofiarami przestępczości internetowej najczęściej padają klienci, którzy nie są dość ostrożni przy korzystaniu z komputera i sądzą, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo bankowości internetowej leży jedynie po stronie banku. Wyniki badań TNS OBOP pokazują, że klienci obawiają się przede wszystkim włamań na konto, przejęcia loginu i hasła, phishingu albo wirusów (o tym już pisałem w poprzednich odcinkach „Komputera”).
Przed tymi zagrożeniami można się jednak skutecznie chronić, stosując się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. PKO BP radzi:
- należy korzystać z legalnego oprogramowania i regularnie je aktualizować;
- trzeba dbać o bezpieczeństwo własnego komputera, stosując aktualizowany na bieżąco program antywirusowy oraz osobisty firewall, instalując programy antyspywerowe;
- korzystając z usług bankowości elektronicznej, należy - jeżeli jest to tylko możliwe - używać własnego komputera. Nie należy korzystać z kawiarenki internetowej czy urządzeń zainstalowanych w innych miejscach publicznych;
- nie wolno udostępniać osobom trzecim numeru klienta, haseł i elementów lub urządzeń służących do generowania haseł uwierzytelniających transakcje (kodu z karty kodów jednorazowych, haseł jednorazowych itp.), a także nie należy podawać tego typu danych na nieszyfrowanych stronach internetowych,
- nie wolno odpowiadać na maile, których autorzy proszą o ujawnienie czy zweryfikowanie danych osobowych, informacji dotyczących numeru konta czy karty kredytowej. W przypadku otrzymania takiego maila należy od razu skontaktować się (telefonicznie lub osobiście) z bankiem i powiadomić o otrzymaniu takiej wiadomości. Należy pamiętać, że bank nigdy nie wysyła maili z prośbą o podanie numeru klienta i hasła logowania czy haseł jednorazowych, służących do potwierdzenia transakcji. (cdn.)
Pomóż w rozwoju naszego portalu