Od 12 lat katecheza egzystuje w szkole. Jest ona jak miecz obosieczny, bowiem jak powiedział kiedyś znajomy ksiądz katecheta, z ust licealisty usłyszał słowa, iż katecheza może być doskonałym środkiem ewangelizacyjnym, ale także i ateizującym. A wszystko zależy od katechety. Powinien on mieć świadomość, że w bardzo dużej mierze on sam jest źródłem przekazu wiary. I dzięki Bogu, wielu jest takich, którzy w normalnych warunkach podejmują trud pogłębiania wiedzy religijnej i wiary dzieci czy młodzieży. Nie jest to łatwe i wymaga stosowania różnych metod pedagogicznych. Jedną z nich jest metoda aktywizująca.
Wydział Duszpasterski Kurii Diecezjalnej w Łowiczu, w trosce o podnoszenie kwalifikacji naszych katechetów, organizuje tzw. warsztaty podejmujące niektóre trudne zagadnienia związane z katechezą w szkole.
W ubiegłym roku szkolnym odbyły się warsztaty dla katechetów nt. "Jak radzić sobie z problemami wychowawczymi na lekcjach religii?". W związku z bardzo dużym zainteresowaniem, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Skierniewicach ponownie zorganizował takie szkolenie, aby pogłębić i rozszerzyć tematykę. Zajęcia prowadziły dr Ewa Kosińska i dr Aleksandra Sobieniowska z Krakowa. Pierwsza część szkolenia odbyła się 24 października 2002 r., w Instytucie Teologicznym w Łowiczu. Uczestniczyło w niej około 60 katechetów, zainteresowanych problemem. Na początku spotkania uczestnicy wysłuchali wykładu E. Kosińskiej o przyczynach niechęci do nauki religii i niewłaściwego zachowania uczniów na lekcjach.
Następnie zabrani katecheci zostali podzieleni na kilka grup. Każda grupa opracowywała ankiety, które można przeprowadzić w szkole. Ankiety dotyczyły: oczekiwań nauczycieli wobec katechetów, wymagań rodziców stawianych katechetom oraz oczekiwań uczniów wobec lekcji religii. Po omówieniu wyników pracy w grupach przeprowadzono test mający odpowiedzieć na pytanie: ile w każdym z nas jest z rodzica, ile z dorosłego i dziecka.
Następnie cała grupa została zapoznana z rodzajami komunikatów oraz ich wartościowaniem. Komunikaty, które każdy wypowiada, dzielą się na: krytyczne, strukturalne, opiekuńcze oraz komunikaty wspierające - najbardziej wartościowe. Wszystkie rodzaje tych komunikatów stosowane są także przez nauczycieli. Zarówno dorośli, jak i dzieci w relacjach osobowych prowadzą również "gry psychologiczne": zamaskowane oszustwa, świadome wprowadzanie w błąd drugiej osoby, czyli zastawianie na nią pułapki, aby za wszelką cenę zrealizować swój cel. Ukrytym motywem gry psychologicznej może być sprawienie drugiemu człowiekowi przykrości. Dlatego też nie warto ich prowadzić oraz starać się nie podejmować takiej gry z uczniami. W kolejnej części zajęć omówiony został problem radzenia sobie z niechęcią do nauki i niestosownym zachowaniem uczniów.
W drugim dniu warsztatów wzięło udział ok. 40 uczestników. Na początku, pracując w grupach, katecheci opisywali trudne sytuacje na lekcjach religii i próbowali je rozwiązywać. Po zaprezentowaniu poszczególnych problemów wspólnie zastanawiano się nad metodami postępowania w sytuacjach, które często występują we współczesnej szkole oraz takich, które występują w ekstremalnych przypadkach, często spowodowanych patologią środowiska wychowawczego. Uczestnicy szkolenia zostali zapoznani też z formami przekazywania informacji zwrotnej. Prowadzące warsztaty przedstawiły zasady, jakich należy przestrzegać w tych przekazach. Wszyscy zebrani zostali też poinformowani, że często mylone jest to, co widzimy, z tym, co słyszymy lub myślimy. Fałszując nieświadomie informację możemy powodować agresję. Warto więc te trzy czynniki rozdzielać, wymaga to jednak dużo treningu.
W ostatniej części spotkania zwrócono uwagę na problem właściwego krytykowania, który występuje dość często w pracy nauczyciela. Krytyka powinna mieć na celu naprawę sytuacji i nie powinna blokować procesu komunikacji. Przez dwa dni interesujących zajęć uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę na temat sposobów rozwiązywania problemów wychowawczych. Wzbogaceni o nowe, przydatne w pracy dydaktycznej informacje, z pewnością zechcą podjąć próby wykorzystania ich w warunkach swojej szkoły.
Pomóż w rozwoju naszego portalu