Koncerty odbywające się w ramach "Niedzieli z muzyką u św. Mateusza" w dużym stopniu decydują o randze łódzkiego życia muzycznego. Prof. Irena Wisełka-Cieślar (kierownik artystyczny cyklu) zabiega bowiem, aby w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza rozbrzmiewały organowe arcydzieła w możliwie najlepszym wykonaniu. Występowali tu m. in. tacy wirtuozi gry organowej, jak Ignace Michiels, Fabrice Pitrois, Mirosław Pietkiewicz, Andrzej Białko, Julian Gembalski, Jakub Garbacz. Ich recitale publiczność zawsze przyjmowała ze szczególnym zadowoleniem.
Siódmy już sezon artystyczny "Niedzieli z muzyką..." rozpoczął Jerzy Kukla, absolwent klasy organów Akademii Muzycznej w Krakowie. Swój łódzki recital, którego ramy stanowiły Trzy chorały Francka, dopełnił on dwoma chorałami Bacha. Były to Schmücke dich, o liebe Seele i Vor Deinen Thron tret´ ich hiermit. Pełne rozmachu freski mistrza francuskiego romantyzmu zostały zestawione z nastrojowym malarstwem dźwiękowym Jana Sebastiana. Za sprawą tak ułożonego programu koncert inauguracyjny miał dla słuchaczy niezwykle atrakcyjny charakter.
Prawdziwym popisem stała się prezentacja dzieł Bacha. Jerzy Kukla, posługując się bezbłędną techniką, świetnie wyeksponował kolorystyczne i nastrojowe niuanse obu kompozycji. Zamykająca recital interpretacja III Chorału Francka budziła podziw inwencją w rozwiązywaniu problemów architektury utworu.
Październikową "Niedzielę z muzyką u św. Mateusza" wypełniła gra Anny Jundziłł (flet) i Jarosława Ciecierskiego (organy). Podczas tego koncertu uwagę słuchaczy przykuło wykonanie IX Medytacji z cyklu Méditations sur le Mystere de la Sainte Trinité Oliviera Messiaena.
Jarosław Ciecierski ujął słuchaczy głębokim wniknięciem w ducha tego trudnego dzieła. Messiaen, najwybitniejszy przedstawiciel muzyki organowej XX w., często obdarzał swe utwory programem. Pragnął w ten sposób usprawiedliwić wyjątkowo skomplikowany język muzyczny, którym się posługiwał. Wyrazistym tego przykładem są właśnie Medytacje, gdzie cała kompozycja muzyczna zmienia się stopniowo w utwór literacki.
Matematyczne i metafizyczne podejście do świata dźwięków należy rozumieć jako osobiste Messiaenowskie wyznanie wiary. Twórca zdaje się mówić z pokorą, że Boża wszechmoc objawia się zarówno w stworzeniu, jak i w prawach rządzących dźwiękami. Wizję muzyczną IX Medytacji zaproponowaną przez Ciecierskiego należy uznać za ciekawą próbę wyrażenia semantycznych treści zawartych w kompozycji Messiaena.
Irena Wisełka-Cieślar i red. Janusz Janyst (słowo wiążące) zapraszają na koncerty do kościoła ewangelicko-augsburskiego przy ul. Piotrkowskiej 283 w pierwszą niedzielę każdego miesiąca, godz. 17.00.
Pomóż w rozwoju naszego portalu