Reklama

"Pokój - geneza, współczesne potrzeby edukacji"

Niedziela płocka 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod koniec września 2002 r. odbyło się zorganizowane przez Wyższe Seminarium Duchowne i Szkołę Wyższą im. Pawła Włodkowica sympozjum: Pokój - geneza, współczesne potrzeby edukacji. Pierwsza przedpołudniowa część spotkania miała miejsce w Sali Biskupów Wyższego Seminarium Duchownego. Złożyło się na nią 13 dziesięciominutowych referatów podejmujących tematykę pokoju.
Z ciekawszych wystąpień warto odnotować referat prof. dr. hab. Brunona Hołysta. Podejmując temat Terroryzm jako problem globalny, ukazał on, jak na przestrzeni wieków zmieniało się oblicze terroryzmu: od traktowania go jako cnoty i wartości demokratycznej w czasach Rewolucji Francuskiej przez minimalizowanie znaczenia terroryzmu jako problemu lokalnego aż po czasy dzisiejsze, kiedy po zamachu na WTC terroryzm został dostrzeżony jako problem dotyczący całego globu. Mówca wymienił niektóre zjawiska sprzyjające rozwojowi terroryzmu, m. in.: niepokoje na
Bliskim Wschodzie, eksplozję demograficzną Trzeciego Świata i dostęp do broni masowego rażenia. Prof. Hołyst ukazał też potrzebę utworzenia europejskiej organizacji do zwalczania terroryzmu.
Kolejną prelekcję Źródła pokoju w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka (1948) i w encyklice "Pacem in terris" (1963), wygłosił ks. dr Tadeusz Rutowski, wykładowca filozofii w Wyższym Seminarium Duchownym. W swym wystąpieniu ukazał, że u źródła wszelkich konfliktów leży błędne przekonanie nakazujące człowiekowi kierować się w życiu korzyścią i przyjemnością (utylitaryzm). Taka postawa nie tylko uprzedmiotowiła drugiego człowieka, ale też legła u fundamentów wszelkich totalitaryzmów, przybierających odcienie nacjonalizmu, socjalizmu czy rasizmu, w zależności od tego, co się przyjmie za wartość. Po zbrodniach II wojny światowej Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i encyklika bł. Jana XXIII Pacem in terris podjęły w celu ratowania i poszukiwania podstaw światowego pokoju temat praw, przysługujących każdemu człowiekowi. Deklaracja stwierdza równość wszystkich ludzi wobec prawa do życia, wolności, wyznania itd., ale jej interpretacja i przestrzeganie zależy w dużym stopniu od polityki wewnętrznej państwa. Encyklika opiera pokój między narodami na filarach prawdy, sprawiedliwości, miłości i wolności, a równość wszystkich ludzi wywodzi z faktu pochodzenia człowieka od Boga i przeznaczenia go do życia wiecznego.
Problematykę, która ściśle wiąże się z zagadnieniem wojny i pokoju podjął w swoim wystąpieniu prof. dr hab. Kazimierz Jacek Zabłocki. W prelekcji Pokój jako podstawowa wartość dla rehabilitacji i rozwoju ludzi niepełnosprawnych przypomniał on, że 3/4 ofiar konfliktów to kobiety i dzieci, a na jedno zabite dziecko przypadają trzy okaleczone w wyniku działań wojennych. Ogółem 1/4 ludzkości cierpi na różne niepełnosprawności. Czas pokoju zapewnia tworzenie społecznego modelu niepełnosprawności, gdzie państwo stwarza możliwość wkroczenia i zrozumienia świata ludzi niepełnosprawnych, świata, który wydał wielkich naukowców takich jak najwybitniejszy współczesny fizyk Stephen Hawking czy kompozytorów jak Ludwig van Beethoven.
Ks. prof. dr. hab. Janusz Tarnowski podjął temat Nasza szkoła: wojna - dialog - pokój? Według Prelegenta, ważnym i powszechnym problemem systemu edukacyjnego jest atmosfera swoistej wojny, jaka w szkole toczy się między trzema ugrupowaniami: nauczycielami, uczniami i rodzicami. Pokój zapewnić może jedynie zharmonizowanie tych grup na płaszczyźnie dialogu, czyli postawy wzajemnego rozumienia, zbliżenia i współdziałania.
O pokoju w ujęciu judaistycznym i chrześcijańskim mówił wykładowca Nowego Testamentu w płockim WSD, ks. dr Wojciech Bytner. Ukazał on jak bardzo różni się współczesne, czysto ludzkie rozumienie pokoju od rozumienia biblijnego. Talmud traktuje pokój, obok sprawiedliwości i prawdy, jako warunek konieczny istnienia świata. Bez niego nie może być mowy o rozwoju, ładzie i porządku. Świat chrześcijański odkrywa w szczególny sposób transcendentny, Boski wymiar pokoju, który staje się nie tylko przeciwieństwem wojny, ale treścią i celem przepowiadania ewangelicznego. Jezus jest nazywany Królem Pokoju, gdyż uwalnia ludzi z niewoli grzechu i jedna ich z Bogiem - źródłem wszelkiego pokoju. Pokój zakorzeniony w Bogu i będący darem Ojca i Syna, zaistnieć może na ziemi tylko pod pewnymi warunkami. Są to: uznanie władztwa Chrystusa i zachowywanie sprawiedliwości niszczącej grzech - źródło podziałów.
W trakcie obrad głos zabierali także m.in. prof. Jerzy Półturzycki, prof. Vladimir Pay-Gorskij, prof. dr hab. Daniela Żuk, dr Elżbieta Pędraszewska, dr Krzysztof Wereszczyński, dr Wiesław Wojciech Szczęsny, mgr Andrzej Gałkowski oraz mgr Joanna Łukjaniuk. Po wystąpieniach Prelegentów głos zabrała przysłuchująca się referatom b. minister sprawiedliwości Barbara Piwnik. Podkreśliła ona wartość edukacji w mówieniu o sprawiedliwości i pokoju. Brak przygotowania i otwartości na człowieka sprawia, że brakuje odpowiedniego rozumienia i wykorzystania prawa dla dobra wspólnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spowiedź czy psychoterapia?

Coraz wyraźniej widoczne są dzisiaj tendencje do dłuższych i „głębszych” spowiedzi. To zresztą dzisiaj swego rodzaju moda. Ludzie wychodzą poza sztampę i chętnie spowiadają się poza Mszą św., co widać choćby po kolejkach, jakie ustawiają się do konfesjonałów w kościołach, w których są całodzienne dyżury. Ale nawet taka spowiedź nie jest formą ani namiastką terapii. Podobnie jak wyznawanie grzechów u stałego spowiednika.

Dzisiaj istnieje coraz większe zapotrzebowanie na łączenie duchowości i psychologii. Ale czym innym jest spowiedź, a czym innym psychoterapia.
CZYTAJ DALEJ

Codziennie znika ponad 30 sklepów

2025-01-13 12:59

[ TEMATY ]

finanse

sklep

Karol Porwich/Niedziela

Ze względu na słabą koniunkturę, a także konkurencję e-handlu, w 2024 roku zlikwidowano 2 tys. tradycyjnych placówek, a kolejne 9 tys. zawiesiło działalność - podaje w poniedziałek "Rzeczpospolita".

Jak podaje dziennik, "po ubiegłorocznych zmianach w Polsce działa wciąż 367,1 tys. stacjonarnych sklepów – wynika z szacunków firmy Dun & Bradstreet, które +Rzeczpospolita+ poznała jako pierwsza".
CZYTAJ DALEJ

Miłość Chrystusa przynagla nas - nowa książka "Gaudium"

2025-01-14 08:05

materiały prasowe

Trzy różne historie, trzy różne doświadczenia i trzy różne Ukrainy są ukazane w najnowszej publikacji Wydawnictwa Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”.

Książka Miłość Chrystusa przynagla nas jest zapisem rozmów ks. Rafała Olchawskiego z trzema księżmi archidiecezji lubelskiej, których łączy szczególna więź prezbiteratu, a także bardzo osobiste i bogate doświadczenia pracy duszpasterskiej na Ukrainie. Nie byłoby tej książki bez inicjatora i pomysłodawcy – ks. dr. Marka Szymańskiego, dyrektora Wydawnictwa Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”. Poruszony tragedią wojny na Ukrainie i myślami o sytuacji duszpasterzy, którzy tam pozostali i pracują, ale także troską o dziedzictwo duszpasterskie księży z diecezji lubelskiej przez długie lata pracujących na Ukrainie, a obecnie posługujących w Polsce, zaproponował, aby powstało spisane świadectwo tych doświadczeń.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję