Reklama

Niedziela w Warszawie

Nie ma radości na Ukrainie

Niedziela warszawska 11/2014, str. 6-7

[ TEMATY ]

Ukraina

Marcin Żegliński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

WOJCIECH DUDKIEWICZ: – Wrócił Ksiądz z Ukrainy. Jaki był powód wyjazdu?

KS. WITALIJ KASZCZUK: – Pojechałem na tygodniowy urlop w rodzinne strony, do Chmielnickiego. Mam tam rodzinę, przyjaciół, kolegów, utrzymuję z nimi bliski kontakt, jeżdżę tam parę razy do roku. Byłem też w Kijowie, gdzie pojechałem krótko po „czarnym czwartku”, i w Chmielnickim, gdzie mniej więcej w tym samym czasie zginęły dwie osoby, a koło dziesięciu zostało rannych.

– W Internecie można zobaczyć film z wydarzeń w Chmielnickim. Jest dramatyczny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Tamtejsze wydarzenia były dramatyczne. W Chmielnickim, jak w wielu miastach, ludzie wyszli na ulice, podchodząc m.in. pod budynek miejscowej Służby Bezpieczeństwa Ukrainy. W pewnym momencie, gdy ludzie zaczęli wyłamywać drzwi, z wewnątrz budynku padły strzały, ktoś puścił serię z karabinu maszynowego. Kule raniły kilka osób i zabiły kobietę, która modliła się, żeby nie doszło do przelewu krwi... To doprowadziło do utworzenia barykad i obrzucenia budynku koktajlami Mołotowa i kostką brukową. Samych zdarzeń nie widziałem, ale widziałem skutki i czułem napięcie panujące w Chmielnickim, podobne do tego w Kijowie. Byłem tam kilka dni po tych zdarzeniach, wyglądało to strasznie, budynek był nadpalony, wszędzie kwiaty. Ludzie przychodzili, palili znicze, klęczeli, modlili się. Wrażenie było dojmujące.

– Co Ksiądz widział w Kijowie?

– Gdy wyszedłem na Majdan z metra, uderzający był wygląd tego miejsca. Zamiast wyrwanej kostki, była ziemia, jeszcze bardziej czarna, bo zmieszana ze spaloną gumą z opon. W oczy rzucał się nadpalony budynek związków zawodowych. Majdan jest nie do poznania. Są barykady, namioty, ale plac tonie także w olbrzymiej ilości kwiatów, jest mnóstwo zapalonych zniczy. Ze sceny było słychać modlitwy, bo tam cały czas się modlą. Co godzinę modlitwę prowadzą księża różnych wyznań.

– Co robiło największe wrażenie?

Reklama

– Uderza atmosfera żałoby. Wydawałoby się, że jest się z czego cieszyć, bo przecież władza się zmieniła, powstał nowy rząd, który może zbudować coś nowego. Pokonano granice strachu, ludzie sporo osiągnęli. Jednak tydzień po „czarnym czwartku”, choć życie toczy się dalej, cały czas jest w tle świadomość, że w okolicach Majdanu zginęło kilkadziesiąt osób. Żeby dobrze zrozumieć, co tam się działo, potrzebny jest czas, odpowiednia perspektywa. Nie dostrzegłem atmosfery radości, czy euforii. Byłem na ul. Instytuckiej, której nazwa ma być zmieniona na Niebiańskiej Sotni, gdzie zginęło najwięcej ludzi. Wciąż przychodzą tam ludzie, kładą kwiaty, widać ich łzy. Są ślady w drzewach od kul, są latarnie przeszyte kulami na wylot. Są też barykady, dokładnie w miejscach, gdzie padali ludzie. Strzelano tam do nich jak do zwierząt na polowaniu. Gdy patrzyłem na ludzi na Majdanie, czułem się nieswojo, robiąc zdjęcia, krępowała mnie rozmowa z nimi. Miałem ich pocieszać? Czułem, że nie wypada. Jest to ten moment, kiedy się patrzy i jest się cicho. Myślałem sobie: tydzień wcześniej ja siedziałem w cieple, w Warszawie, obserwowałem wydarzenia w Internecie, a oni tu ginęli.

– Co Ksiądz czuł wtedy w Warszawie widząc, co dziejące się w Kijowie?

– To, co słyszałem, widziałem – że zginęło właśnie tylu a tylu, rannych jest tylu, a tylu – to było więcej niż deprymujące, to mnie paraliżowało. Nie mogłem nic robić, o niczym innym myśleć, mogłem się tylko modlić. Potem, w pewnym momencie, zmusiłem się do wyjścia na krótko na Różaniec... Taki stan przeżywało wielu moich przyjaciół, krewnych, moja mama, gdy śledzili wiadomości z Kijowa. Było widać, ze zaczęło się coś bardzo poważnego, czego nikt się nie spodziewał. Gdy zginęło pięć osób na ul. Hruszewskiego, wszyscy myśleli, że to o pięć osób za dużo, że nie może być więcej ofiar. A potem dowiadywaliśmy się, że ofiar są dziesiątki, że władze dokonują rzezi demonstrantów. Z jednej strony jest przekonanie, że dzieje się coś ważnego, ale z drugiej przytłacza świadomość dramatu, który się rozgrywa i własnej bezradności. Atmosfera na Majdanie jest wspaniała, ale jest też skupienie. Jest świadomość przekroczenia Rubikonu, że taka tragedia nie może się już powtórzyć. Do tego jest wielka niewiadoma, jaka będzie przyszłość. Powietrze miało być lepsze, ale nie jest. Wszystko wydaje się być zawieszone.

– Tym bardziej, że szybko okazało się, że to nie koniec dramatu na Ukrainie.

Reklama

– Gdy wyjeżdżałem do Warszawy, pojawiły się informacje o wydarzeniach na Krymie, o przemieszczaniu się wojsk rosyjskich i koncentracji przy granicy z Ukraina 150 tys. żołnierzy. To przerażające. Okazało się, że co prawda, ogromnym wysiłkiem i za ogromna cenę, zostały osiągnięte zmiany, a tu Ukraina staje przed jeszcze większą ścianą i jeszcze większym zagrożeniem.

– Dlatego Majdan nie rozszedł się? Mówili Księdzu, dlaczego nadal tam są?

– Mówili, że muszą tam być. Po to przede wszystkim, żeby kontrolować władzę, żeby nie stoczyła się. Bo tam, gdzie są pieniądze, wpływy itp., trzeba patrzyć ludziom na ręce. Tym bardziej, że przy władzy nie znaleźli się ludzie zupełnie nowi, lecz już tkwiący w strukturach państwa. Majdan ma czekać do wyborów prezydenckich, które odbędą się w maju. Majdan jest w tej chwili częścią władzy. Przecież był w stanie wzywać deputowanych na dywanik, żądać od nich zdawania relacji. Tu przedstawiano skład rządu do zatwierdzenia! To prawda, Majdan, jako część władzy, też może się wyalienować. Dlatego za jakiś czas Majdan muszą zastąpić zwykłe procedury demokratyczne.

– Widać wyraźnie, że Rosja chce przejąć Krym. Niektórzy uważają, że już został utracony. Co Ksiądz o tym sądzi?

– Sytuacja nie jest prosta, ale nie uważam, żeby tak się rzeczywiście stało. Napięcie raczej spada, wojsko ukraińskie na Krymie nie przeszło na stronę Rosjan. Nie jest oczywiste, że Rosja oderwie Krym. Nie mówię, że tak nie może się stać, ale to nie jest sprawa przesądzona. Operacja nie przebiegała zgodnie z planem. Ludzie naszych wschodnich sąsiadów nie witali kwiatami, chlebem i solą. Jestem dobrej myśli. Poza tym, jakakolwiek nie byłaby sytuacja, Opatrzność czuwa. Pan Bóg jest dobry i kochający, jest zawsze w stanie wyprowadzić nas na prostą. To zawsze powinien być dla nas punkt odniesienia, który pomaga trwać. Cokolwiek by się nie zdarzyło – byle to nie kosztowało życia, które jest bezcenne – zawsze jest to okazja do oczyszczenia, do weryfikacji, do stanięcia w prawdzie.

2014-03-11 14:32

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biskup z Charkowa: Bóg jest z nami, a Niepokalana nas obroni

[ TEMATY ]

Ukraina

Adobe Stock

Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Mimo trwających walk mieszkańcy Charkowa przygotowują się do zawierzenia Rosji i Ukrainy Niepokalanemu Sercu Maryi. „Sytuacja tak się zmienia, że to, co planujemy teraz, za godzinę może już być niemożliwe do zrealizowania” – mówi Radiu Watykańskiemu bp Paweł Honczaruk. To właśnie na terenie kierowanej przez niego diecezji charkowsko-zaporoskiej znajdują się najbardziej ostrzeliwane przez Rosjan miasta, a część jest przez nich okupowana, jak Donbas, czy Ługańsk.

Bp Honczaruk wyznaje, że najtrudniejsza jest bezsilność, iż nie można ludziom pomóc. „Zapowiedziany przez Franciszka akt oddania Rosji i Ukrainy Matce Bożej jest dla mnie znakiem z nieba, że Bóg jest z nami i Niepokalana nas obroni. Ta wspólna modlitwa na całym świecie daje pewność, że Bóg da nam swoje zwycięstwo” – zaznaczył bp Honczaruk, wskazując, że bez modlitwy świata nie mogliby przetrwać tego miesiąca wojny.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Koch przed 20. rocznicą wyboru kard. Ratzingera na Stolicę Piotrową

2025-04-14 12:33

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

kard. Kurt Koch

20. rocznica

kard. Joseph Rarzinger

Grzegorz Gałązka

Wobec obojętności na Boga, która panuje w dzisiejszym świecie, a niekiedy również w Kościele, nie ma pilniejszej misji niż głoszenie Boga i to nie jakiegokolwiek Boga, lecz tego, który objawił się w Jezusie Chrystusie - uważa kard. Kurt Koch. Podkreśla on, że największym problemem współczesnego Kościoła jest nieumiejętność przekazywania wiary przyszłym pokoleniom, a wynika to z kryzysu wiary. Ponieważ przekazywać można tylko to, do czego jest się przekonanym.

Prefekt Dykasterii ds. Jedności Chrześcijan mówi o tym wywiadzie dla miesięcznika Il Timone w związku z przypadającą w Wielką Sobotę 20. rocznicą wyboru kard. Josepha Ratzingera na Stolicę Piotrową. 3 maja w Sanremo szwajcarski kardynał i teolog weźmie udział w międzynarodowym kongresie teologicznym na temat postaci i myśli Benedykta XVI. Będzie mówił o eklezjologii Josepha Ratzingera w świetle konstytucji soborowej Lumen gentium.
CZYTAJ DALEJ

Najpobożniejsza dziewczyna w parafii - bł. Karolina Kózkówna

2025-04-14 21:04

[ TEMATY ]

bł. Karolina Kózkówna

Mat.prasowy

Bł. Karolina Kózkówna

Bł. Karolina Kózkówna

Zgłębiając publikowane teksty kaznodziejskie o bł. Karolinie Kózce, można dojść do stwierdzenia, że niejednokrotnie głosiciele starali się w swoich kazaniach znaleźć klucz albo klucze w postaci słów, określeń, wyrażeń, które stawały się zwornikami w przybliżaniu postaci błogosławionej, jej życia i drogi do świętości. Niewątpliwie takimi słowami, wyrażeniami-kluczami opisującymi bł. Karolinę Kózkę są wielorakie tytuły, jakie ją charakteryzują.

Co znamienne, wiele z nich funkcjonowało już za życia bł. Karoliny w świadomości jej współczesnych. Tytuły te bardziej odżyły w świadomości wiernych i zostały przekazane do współczesnych czasów jako „świadkowie” osobowości i świętości bł. Karoliny Kózki. W publikowanych kazaniach bardzo często pojawiają się odniesienia do świadków życia bł. Karoliny Kózki, którzy niejako na co dzień mieli możliwość obserwacji jej dążenia do świętości. Na tej kanwie pojawiły się bardzo szybko określenia – wyrażenia, jak: „Gwiazda ludu”, „prawdziwy anioł”, „najpobożniejsza dziewczyna w parafii”, „pierwsza dusza do nieba”, które były odzwierciedleniem jej dobroci, pobożności, uczynności, dobrego serca i otwartości na innych. To przekonanie o świętości bł. Karoliny Kózki wyrażone tytułami z czasów jej współczesnych także znajduje wyraz w przepowiadaniu kaznodziejskim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję