Prefekt Dykasterii ds. Jedności Chrześcijan mówi o tym wywiadzie dla miesięcznika Il Timone w związku z przypadającą w Wielką Sobotę 20. rocznicą wyboru kard. Josepha Ratzingera na Stolicę Piotrową. 3 maja w Sanremo szwajcarski kardynał i teolog weźmie udział w międzynarodowym kongresie teologicznym na temat postaci i myśli Benedykta XVI. Będzie mówił o eklezjologii Josepha Ratzingera w świetle konstytucji soborowej Lumen gentium.
Lument gentium było interpretowane jednostronnie
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kard. Koch zauważa, że dokument ten został pozytywnie przyjęty w posoborowym Kościele, ale interpretowano go w sposób dość jednostronny. Skupiono się na drugim rozdziale konstytucji, która mówi o Ludzie Bożym, a zapomniano o pierwszym, poświęconym tajemnicy Kościoła. Co więcej pojęcie lud Boży pojmowano w sensie laicko-socjologicznym, a nie jak chciał Sobór, w sensie teologicznym, zapominając, że chodzi tu w istocie o lud „Boży”.
Piąty rozdział konstytucji, mówiący, o powszechnym powołaniu do świętości, należy do najsłabiej przyswojonych treści soborowego nauczania. Dlatego zdaniem prefekta watykańskiej dykasterii trzeba dziś powrócić do tego dokumentu w jego całościowym ujęciu i nadal go zgłębiać, ponieważ stanowi on Magna Charta Kościoła katolickiego w trzecim tysiącleciu.
To Chrystus jest Lumen gentium
Reklama
Kard. Koch przypomina, że o taką właśnie recepcję tej soborowej konstytucji zabiegał Benedykt XVI. Priorytetem jego eklezjologii zawsze był Bóg, Jego centralne miejsce. Wiedział, że o Kościele można mówić jedynie w świetle Boga. W sposób dosłowny, czyli chrystologicznie interpretował też tytuł tej konstytucji, przypominając, że światłością narodów jest tylko Chrystus.
Wspólnota z Eucharystii
Zdaniem szwajcarskiego kardynała i teologa bardzo ważne jest dziś przypominanie tego, co Benedykt XVI mówił o wspólnocie Kościoła, a mianowicie, że jest to wspólnota przede wszystkim eucharystyczna. Kościół bowiem nie tylko sprawuje Eucharystię, ale właśnie dzięki niej stale się odradza. Komunia horyzontalna, między wierzącymi, rodzi się jedynie dzięki komunii wertykalnej, czyli z Bogiem.
Benedykt XVI, autentyczny świadek wiary
Jak zauważa kard. Koch podstawowym dziedzictwem, jakie zostawił nam Benedykt XVI jest uprawianie teologii w wierze. W mojej pamięci pozostaje on przede wszystkim jako autentyczny świadek wiary Kościoła - dodaje kard. Koch.