Spotkanie i modlitwa
Dla gości z Niemiec była to pierwsza wizyta w Polsce oraz możliwość spotkania się w miejscu Holocaustu. Rabin Homolka, jeden z głównych przedstawicieli wspólnoty żydowskiej w Niemczech, dziękując abp. Józefowi Życińskiemu za zaproszenie, napisał, że będzie to pierwsze zaangażowanie berlińskiego Kolegium w dialog żydowsko-katolicki od czasu dopuszczenia przez Kościół tradycyjnej formuły w wielkopiątkowej modlitwie za Żydów. „Obecne kontakty są bardzo delikatne. Chcemy jednak zaangażować się w ten dialog, by wyrazić naszą przyjacielską więź, mimo wyraźnego stanowiska, że obecna forma modlitwy jest niemożliwa do przyjęcia przez Żydów” - napisał. Studenci Abraham Geiger Kolleg, w czasie wizyty w Polsce, poza modlitwą na Majdanku, uczestniczyli w spotkaniach, wykładach i warsztatach, zwiedzili budynek Jeszywas Chachmej, dawnej wyższej uczelni rabinackiej w Lublinie, kirkut i dawny żydowski szpital, a także spotkali się z bp. Mieczysławem Cisło (przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem w Episkopacie Polski), prof. Sławomirem Żurkiem (Pracownia Literatury Polsko-Żydowskiej KUL), ks. prof. Alfredem Wierzbickim (Archidiecezjalne Centrum Dialogu Katolicko-Żydowskiego), prof. Moniką Adamczyk-Garbowską (Zakład Kultury i Historii Żydów UMCS), oraz z zespołem Ośrodka „Brama Grodzka - Teatr NN”, instytucji zajmującej się dokumentowaniem żydowskiego dziedzictwa.
Depozyt Pamięci
W czasie spotkania, stanowiącego część Dni Majdanka oraz III Kongresu Kultury Chrześcijańskiej, rozpoczęto projekt „Depozyt Pamięci”, realizowany wspólnie przez Muzeum na Majdanku oraz Centrum Duszpasterstwa Młodzieży. Ma on na celu spojrzenie na były nazistowski obóz przez pryzmat losów konkretnych więźniów oraz przejmowanie przez młodzież w „depozyt” pamięci o jednym z więźniów Majdanka. Na rozpoczęcie projektu pracownicy Muzeum przygotowali 82 biogramy byłych więźniów obozu, które w Pawilonie Edukacyjnym Muzeum zostały przekazane młodym ludziom. Zadaniem pierwszych 82 osób jest poznawanie losów więźniów (żyjących lub zamordowanych w obozie na Majdanku) lub ich rodzin, zdobywanie dokumentów związanych z ich pobytem w obozie, a także utrzymywanie na różne sposoby pamięci o danej osobie. Do udziału w projekcie młodzież przygotowywała się już w wakacje, poznając historię Majdanka.
Konzentrationslager Lublin
Niemiecki obóz koncentracyjny w Lublinie funkcjonował od października 1941 r. do lipca 1944 r. Według zamysłu Heinricha Himmlera miał być przeznaczony „dla 25-50 tys. więźniów, którzy byliby wykorzystywani w warsztatach oraz na budowach SS i policji”. Planowano stworzenie z niego największego obozu w okupowanej Europie, gromadzącego ok. 250 tys. więźniów. Faktycznie, poza funkcjami obozu jenieckiego i koncentracyjnego, stanowił istotny element realizacji „Ostatecznego Rozwiązania Kwestii Żydowskiej”. Więźniowie (mężczyźni, kobiety i dzieci) pochodzili z ok. 30 krajów, choć większość stanowili Polacy i Żydzi. Spośród prawdopodobnie 150 tys. osób, które przeszły przez obóz, zginęło ok. 80 tys. Większość z nich to Żydzi.
W tekście wykorzystano informacje pochodzące ze strony internetowej Państwowego Muzeum na Majdanku oraz KAI
Pomóż w rozwoju naszego portalu