Reklama
17. Istnieje zatem jeden Kościół Chrystusowy, który
trwa w Kościele katolickim rządzonym przez Następcę Piotra i przez
biskupów w łączności z nim58. Kościoły, które nie będąc w pełnej
wspólnocie z Kościołem katolickim, pozostają jednak z nim zjednoczone
bardzo ścisłymi więzami, jak sukcesja apostolska i ważna Eucharystia,
są prawdziwymi Kościołami partykularnymi59. Dlatego także w tych
Kościołach jest obecny i działa Kościół Chrystusowy, chociaż brak
im pełnej komunii z Kościołem katolickim, jako że nie uznają katolickiej
nauki o prymacie, który Biskup Rzymu posiada obiektywnie z ustanowienia
Bożego i sprawuje nad całym Kościołem60.
Natomiast Wspólnoty kościelne, które nie zachowały prawomocnego
Episkopatu oraz właściwej i całkowitej rzeczywistości eucharystycznego
misterium61, nie są Kościołami w ścisłym sensie; jednak ochrzczeni
w tych wspólnotach są przez chrzest wszczepieni w Chrystusa i dlatego
są w pewnej wspólnocie, choć niedoskonałej, z Kościołem62. Chrzest
bowiem sam w sobie zmierza do osiągnięcia pełni życia w Chrystusie
poprzez integralne wyznawanie wiary, Eucharystię i pełną komunię
w Kościele63.
"Nie wolno więc wiernym uważać, że Kościół Chrystusowy
jest zbiorem - wprawdzie zróżnicowanym, ale zarazem w jakiś sposób
zjednoczonym - Kościołów i Wspólnot eklezjalnych. Nie mogą też mniemać,
że Kościół Chrystusowy nie istnieje już dziś w żadnym miejscu i dlatego
winien być jedynie przedmiotem poszukiwań prowadzonych przez wszystkie
Kościoły i wspólnoty"64. W rzeczywistości "elementy tego Kościoła
już nam danego istnieją ´łącznie i w całej pełni´ w Kościele katolickim
oraz ´bez takiej pełni´ w innych Wspólnotach"65. "Same te Kościoły
i odłączone Wspólnoty, choć w naszym przekonaniu podlegają brakom,
wcale nie są pozbawione znaczenia i wagi w tajemnicy zbawienia. Duch
Chrystusa nie wzbrania się przecież posługiwać nimi jako środkami
zbawienia, których moc pochodzi z samej pełni łaski i prawdy, powierzonej
Kościołowi katolickiemu"66.
Brak jedności wśród chrześcijan jest z pewnością raną
dla Kościoła: nie w tym sensie, że Kościół jest pozbawiony jedności,
lecz że podział "przeszkadza w pełnym urzeczywistnieniu się jego
powszechności w historii"67.
V. KOŚCIÓŁ, KRÓLESTWO BOŻE I KRÓLESTWO CHRYSTUSOWE
18. Posłannictwo Kościoła polega na "głoszeniu i krzewieniu
Królestwa Chrystusowego i Bożego wśród wszystkich narodów i stanowi
zalążek oraz zaczątek tego Królestwa na ziemi"68. Z jednej strony
Kościół jest "sakramentem, czyli znakiem i narzędziem wewnętrznego
zjednoczenia z Bogiem i jedności całego rodzaju ludzkiego"69; jest
on więc znakiem i narzędziem Królestwa, powołanym do jego głoszenia
i ustanawiania. Z drugiej strony, Kościół jawi się jako "lud zjednoczony
jednością Ojca i Syna, i Ducha Świętego"70; jest on więc "Królestwem
Chrystusowym, już teraz obecnym w tajemnicy"71, a zatem stanowi jego
zalążek i zaczątek. Królestwo Boże ma bowiem wymiar eschatologiczny:
jest rzeczywistością obecną w czasie, która jednak zaistnieje w pełni
dopiero wraz z końcem, czyli wypełnieniem się historii72.
Na podstawie tekstów biblijnych i świadectw patrystycznych,
jak również dokumentów Magisterium Kościoła, nie można jednoznacznie
określić znaczenia takich wyrażeń jak: Królestwo Niebieskie, Królestwo
Boże, Królestwo Chrystusowe, ani też sensu ich związku z Kościołem.
On sam bowiem jest tajemnicą, której nie sposób zawrzeć w całości
w ludzkich pojęciach. Dlatego mogą istnieć różne interpretacje teologiczne
tych zagadnień. Jednak żadna z tych możliwych interpretacji nie może
w żaden sposób przekreślić ani pozbawić znaczenia wewnętrznego związku
pomiędzy Chrystusem, Królestwem i Kościołem. Nie byłoby to bowiem "
Królestwo Boże, jakie znamy z Objawienia: Królestwo, którego nie
można odłączać ani od Chrystusa, ani od Kościoła. (...) Jeśli odrywa
się Królestwo od Jezusa, nie ma już Królestwa Bożego przez Niego
objawionego i dochodzi do wypaczenia zarówno sensu Królestwa, któremu
zagraża przekształcenie się w cel czysto ludzki czy ideologiczny,
jak i tożsamości Chrystusa, który nie jawi się już jako Pan, któremu
wszystko ma być poddane (por. 1 Kor 15, 27).
Tak samo nie można odłączać Królestwa od Kościoła. Niewątpliwie
Kościół nie jest celem samym w sobie, będąc przyporządkowany Królestwu
Bożemu, którego jest zalążkiem, znakiem i narzędziem. Jednakże, odróżniając
się od Chrystusa i od Królestwa, Kościół jest nierozerwalnie z nimi
złączony"73.
19. Potwierdzać istnienie nierozerwalnego związku
pomiędzy Kościołem i Królestwem nie znaczy jednak zapominać, że Królestwo
Boże - także rozpatrywane w swej postaci historycznej - nie jest
tożsame z Kościołem jako rzeczywistością widzialną i społeczną. Nie
można bowiem wykluczyć "działania Chrystusa i Ducha poza widzialnymi
granicami Kościoła"74. Dlatego należy także pamiętać, że "Królestwo
dotyczy wszystkich: ludzi, społeczeństwa, całego świata. Pracować
dla Królestwa znaczy uznawać i popierać Boży dynamizm, który jest
obecny w ludzkiej historii i ją przekształca. Budować Królestwo znaczy
pracować na rzecz wyzwolenia od zła we wszelkich jego formach. Krótko
mówiąc, Królestwo Boże jest wyrazem i urzeczywistnieniem zbawczego
planu w całej jego pełni"75.
W refleksji nad związkami pomiędzy Królestwem Bożym,
Królestwem Chrystusowym i Kościołem należy jednak koniecznie unikać
jednostronnego akcentowania wybranych aspektów, jak dzieje się w
przypadku tych koncepcji, "które umyślnie kładą nacisk na Królestwo
i chętnie określają się jako stawiające Królestwo w swym centrum.
Koncepcje te uwypuklają obraz Kościoła, który nie myśli o samym sobie,
ale zajmuje się całkowicie dawaniem świadectwa i służeniem Królestwu.
Mówi się, że jest to ´Kościół dla drugich´, tak jak Chrystus jest
człowiekiem dla drugich. (...) Obok aspektów pozytywnych koncepcje
te ujawniają często strony negatywne. Przede wszystkim zachowują
pewne milczenie w odniesieniu do Chrystusa: Królestwo, o którym mówią,
opiera się na ´teocentryzmie´, ponieważ, jak powiadają, Chrystusa
nie może zrozumieć ten, kto nie ma wiary chrześcijańskiej, podczas
gdy różne ludy, kultury i religie mogą się odnaleźć w jednej jedynej
Boskiej rzeczywistości, niezależnie od tego, jaka by była jej nazwa.
Z tego względu dają one pierwszeństwo tajemnicy stworzenia, które
odzwierciedla się w różnorodności kultur i wierzeń, ale przemilczają
tajemnicę odkupienia. Poza tym Królestwo, tak jak je rozumieją, prowadzi
do zepchnięcia na margines lub niedoceniania Kościoła. Rodzi się
to z reakcji na pewien domniemany ´eklezjocentryzm´ przeszłości,
a także stąd, że owe koncepcje uważają Kościół za zwykły znak, zresztą
nie pozbawiony wieloznaczności"76. Te ujęcia sprzeciwiają się wierze
katolickiej, ponieważ zaprzeczają jedyności związków istniejących
pomiędzy Chrystusem i Kościołem z jednej strony, a Królestwem Bożym
z drugiej.
CDN.
PRZYPISY
58 Por. Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Mysterium ecclesiae,
1: AAS 65 (1973) 396-408.
59 Por. Sobór Watykański II, Dekret o ekumienizmie
Unitatis redintegratio, 14 i 15; Kongregacja Nauki Wiary, List Communionis
notio, 17: AAS 85 (1993) 838-850.
60 Por. Sobór Watykański I, Konstytucja Pastor aeternus:
DS 3053-3064; Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele
Lumen gentium, 22.
61 Por. Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie
Unitatis redintegratio, 22.
62 Por. tamże, 3.
63 Por. tamże, 22.
64 Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Mysterium
ecclesiae, 1.
65 Jan Paweł II, Encyklika Ut unum sint, 14.
66 Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie Unitatis
redintegratio, 3.
67 Kongregacja Nauki Wiary, List Communionis notio,
17. Por. Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio,
4.
68 Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o
Kościele Lumen gentium, 5.
69 Tamże, 1.
70 Tamże, 4. Por. św. Cyprian, De Dominica oratione,
23: CCL 3/A, 105.
71 Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o
Kościele Lumen gentium, 3.
72 Tamże, 9. Por. również modlitwę skierowaną do
Boga, zapisaną w DidacheM, 9, 4: SC 248, 176: "Niechaj Twój Kościół
zgromadzi się ze wszystkich krańców świata w Twoim Królestwie", oraz
tamże, 10, 5: SC 248, 180: "Pamiętaj, Panie, o swoim Kościele (...)
i uświęciwszy go, zgromadź go razem z czterech stron świata w Twoim
Królestwie, które mu przygotowałeś".
73 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 18.
Por. Adhortacja Ecclesia in Asia, 17: L´Osservatore Romano, 7 listopada
1999, s. 7. Królestwo jest tak nieoddzielne od Chrystusa, że w pewnym
sensie utożsamia się z Nim (por. Orygenes In Mt. Hom., 14, 7: PG
13, 1197; Tertulian, Adversus Marcionem, IV, 33, 8: CCL 1, 634).
74 Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, 18.
75 Tamże, 15.
76 Tamże, 17.
Pomóż w rozwoju naszego portalu