Polacy mianowani na nowe stanowiska w urzędach watykańskich
Jan Paweł II mianował 14 marca br. ks. prał. Ryszarda Selejdaka
- pracownika Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego - naczelnikiem
wydziału w tej dykasterii, a o. Zbigniewa Sucheckiego OFM Conv. i
o. Adama Owczarskiego OSSR - konsultorami Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych.
Nominacje na konsultorów w tym urzędzie watykańskim otrzymało jeszcze
dziewięciu innych kapłanów, m.in. dwóch z Ukrainy.
Prefektem Kongregacji ds. Wychowania Katolickiego, w
której pracuje ks. Selejdak, jest polski kardynał Zenon Grocholewski.
Jan Paweł II do Polaków
"Mówimy teraz w tych katechezach środowych o Psalmach. Ja bym pragnął tutaj podsunąć inną myśl wielkopostną, znamienną dla naszej, polskiej pobożności: Gorzkie żale. To właśnie w czasie Wielkiego Postu w każdą niedzielę i w inne dni śpiewamy Gorzkie żale, które są wzorowane na pierwowzorze Psalmów Starego Testamentu. Życzę wszystkim dobrego przygotowania do świąt Wielkanocnych. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!".
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Audiencja generalna 13 marca 2002 r.
"Anioł Pański" z Papieżem
Reklama
10 marca br. w rozważaniach przed modlitwą Anioł Pański Ojciec
Święty nawiązał do słów Ewangelii z tego dnia, mówiącej, jak Chrystus
uzdrawia niewidomego. Po modlitwie Jan Paweł II pozdrowił pielgrzymów
z Polski, przebywających w Rzymie z okazji 10. rocznicy ustanowienia
nowych struktur Kościoła katolickiego w kraju. Oto pełny tekst papieskiego
przemówienia:
"´Laetare, Jerusalem...´. Tymi słowami proroka Izajasza
Kościół zaprasza nas do radości dzisiaj, w połowie pokutnej drogi
Wielkiego Postu. Radość i światło to tematy dominujące w dzisiejszej
liturgii. Ewangelia opowiada o przypadku ´człowieka niewidomego od
urodzenia´ (J 9, 1). Widząc go, Jezus uczynił błoto ze śliny, nałożył
je na oczy niewidomego i rzekł do niego: ´Idź, obmyj się w sadzawce
Siloam - co się tłumaczy: Posłany. On więc odszedł, obmył się i wrócił
widząc´ (por. J 9, 6-7). Niewidomy od urodzenia wyobraża człowieka
naznaczonego grzechem, który pragnie poznać prawdę o sobie samym
i o swym przeznaczeniu, nie pozwala mu na to jednak wrodzone zło.
Tylko Jezus może go uzdrowić: On jest ´światłością świata´ (J 9,
5). Zawierzając się Jemu, każda istota ludzka duchowo niewidoma od
urodzenia ma możliwość ponownie ´przyjść na świat´, to znaczy narodzić
się do życia nadprzyrodzonego.
Obok uzdrowienia niewidomego Ewangelia podkreśla niedowierzanie
faryzeuszy, którzy nie chcą uznać cudu, ponieważ Jezus dokonał go
w sobotę, naruszając według nich prawo mojżeszowe. Ukazuje się tym
samym wymowny paradoks, który sam Chrystus wyraża w następujących
słowach: ´Przyszedłem na ten świat, aby przeprowadzić sąd, aby ci,
którzy nie widzą, przejrzeli, a ci, którzy widzą, stali się niewidomymi´ (
J 9, 39). Dla tego, kto spotyka Jezusa, nie ma półśrodków: albo przyznaje,
że potrzebuje Jego i Jego światła, albo decyduje się bez Niego obejść.
W tym drugim przypadku duma uniemożliwia otwarcie się na prawdziwe
nawrócenie zarówno temu, kto uważa się za sprawiedliwego w obliczu
Boga, jak i temu, kto uważa się za ateistę.
Niechaj nikt, drodzy Bracia i Siostry, nie zamyka swej
duszy przed Chrystusem! Każdemu, kto Go przyjmuje, ofiarowuje On
światło wiary, światło zdolne przemienić serca, a w konsekwencji
także mentalność, sytuacje społeczne, polityczne, ekonomiczne zdominowane
przez grzech. ´...Wierzę, Panie!´ (J 9, 38). Wraz z niewidomym od
urodzenia każdy z nas niech będzie gotów wyznać z pokorą swoje przylgnięcie
do Niego. Niechaj nam to wyjedna Panna Najświętsza, całkowicie przepojona
blaskiem Bożej łaski".
Wielki Tydzień z Papieżem
Urząd celebracji liturgicznych Papieża ogłosił kalendarz zajęć
Jana Pawła II w Wielkim Tygodniu. W Niedzielę Palmową - 24 marca
Ojciec Święty przewodniczyć będzie o godz. 10.00 Mszy św. na Placu
św. Piotra i uroczystościom XVII Światowego Dnia Młodzieży.
28 marca - w Wielki Czwartek o godz. 9.30 w Bazylice
Watykańskiej Papież przewodniczyć będzie Mszy Krzyżma Świętego, a
Mszą Wieczerzy Pańskiej w Bazylice św. Jana na Lateranie o godz.
17.30 rozpocznie tzw. Triduum Sacrum (Triduum Paschalne). Zgodnie
z tradycją, na początku Mszy św. Papież umyje nogi dwunastu kapłanom.
Ofiary wiernych złożone tego dnia zostaną przeznaczone na pomoc najbiedniejszym
mieszkańcom Ameryki Łacińskiej i Karaibów.
W Wielki Piątek - 29 marca Papież przewodniczyć będzie
w Bazylice św. Piotra liturgii Męki Pańskiej, którą zakończy adoracja
Krzyża i Komunia św. Wieczorem, o godz. 21.15, rozpocznie się w rzymskim
Koloseum Droga Krzyżowa z udziałem Jana Pawła II.
W Wielką Sobotę Papież przewodniczyć będzie czuwaniu
paschalnemu, które rozpocznie się o godz. 20.00.
W Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego o godz. 10.30
odprawi Mszę św. na Placu przed Bazyliką, po czym wygłosi Orędzie
Wielkanocne i udzieli błogosławieństwa "Urbi et Orbi" - miastu i
światu.
W obronie pokoju
Reklama
W miesiąc po Dniu Modlitwy o Pokój Jan Paweł II skierował do szefów wszystkich państw i rządów specjalny list, do którego dołączony jest "Dekalog z Asyżu na rzecz pokoju". Jest to dokument przyjęty przez uczestników spotkania modlitewnego, przedstawicieli różnych religii świata, które odbyło się w mieście św. Franciszka 24 stycznia br. Poniżej publikujemy pełny tekst papieskiego listu oraz "Dekalog z Asyżu na rzecz pokoju".
LIST OJCA ŚWIĘTEGO DO ICH EKSCELENCJI SZEFÓW PAŃSTW I RZĄDÓW
Miesiąc temu odbył się w Asyżu Dzień Modlitwy o Pokój na świecie.
Moja myśl dzisiaj spontanicznie kieruje się ku odpowiedzialnym za
życie społeczne i polityczne krajów, które tam były reprezentowane
przez liczne grono zwierzchników religijnych.
Natchnione przemówienia tych mężczyzn i kobiet, reprezentujących
różne wyznania religijne, oraz szczere pragnienie działania na rzecz
zgody, wspólnego dążenia do prawdziwego postępu i pokoju w całej
rodzinie ludzkiej znalazły doniosły i konkretny wyraz w "Dekalogu"
ogłoszonym na zakończenie tego wyjątkowego dnia.
Mam zaszczyt przesłać tekst tego wspólnego zobowiązania
Waszej Ekscelencji w przekonaniu, że tych dziesięć propozycji będzie
mogło inspirować działalność polityczną i społeczną Jego rządu.
Mogłem stwierdzić, że uczestników spotkania w Asyżu ożywiało
wspólne przekonanie: "Ludzkość musi wybrać między miłością a nienawiścią"
. I wszyscy, czując się członkami tej samej rodziny ludzkiej, umieli
wyrazić to dążenie przez "Dekalog", będąc przekonani, że nienawiść
rujnuje, natomiast miłość buduje.
Życzę, aby duch i zaangażowanie z Asyżu prowadziły wszystkich
ludzi dobrej woli do szukania prawdy, sprawiedliwości, wolności,
miłości, aby każda osoba ludzka mogła cieszyć się niezbywalnymi prawami,
a każdy naród pokojem. Ze swej strony Kościół katolicki, który pokłada
ufność w "Bogu miłości i pokoju" (2 List do Koryntian 13, 11), będzie
kontynuował starania o to, ażeby lojalny dialog, wzajemne przebaczenie
i zgoda naznaczyły drogę ludzkości w trzecim tysiącleciu.
Wdzięczny Waszej Ekscelencji za okazane zainteresowanie
moim przesłaniem, korzystam z okazji danej mi, aby Go zapewnić o
moim wielkim szacunku.
Jan Paweł II - papież
Watykan, 24 lutego 2002 r.
DEKALOG Z ASYŻU NA RZECZ POKOJU
1. Zobowiązujemy się głosić nasze stanowcze przekonanie, że
przemoc i terroryzm sprzeciwiają się prawdziwemu duchowi religijnemu
i - potępiając wszelkie stosowanie przemocy oraz wojny w imię Boga
lub religii - zobowiązujemy się uczynić wszystko, co możliwe, ażeby
wykorzenić przyczyny terroryzmu.
2. Zobowiązujemy się wychowywać ludzi we wzajemnym szacunku,
aby mogło dojść do pokojowego i solidarnego współistnienia między
członkami różnych narodowości, kultur i religii.
3. Zobowiązujemy się do popierania kultury dialogu, aby
rozwijało się zrozumienie i wzajemne zaufanie między jednostkami
i między narodami, gdyż one stanowią warunki prawdziwego pokoju.
4. Zobowiązujemy się bronić praw każdej osoby ludzkiej
do godnego życia, zgodnie z jej tożsamością kulturową, i do założenia
w sposób wolny własnej rodziny.
5. Zobowiązujemy się do szczerego i cierpliwego dialogu,
nie zważając na to, co nas dzieli jako mur nie do pokonania, lecz
przeciwnie, uznając, że spotkanie z odmiennością innych ludzi może
stać się okazją do większego wzajemnego zrozumienia.
6. Zobowiązujemy się do wzajemnego przebaczenia błędów
i uprzedzeń przeszłości i teraźniejszości oraz do wzajemnego wspierania
się we wspólnym wysiłku celem przezwyciężenia egoizmu, nadużyć, nienawiści
i przemocy i uczenia się z przeszłości, że pokój bez sprawiedliwości
nie jest prawdziwym pokojem.
7. Zobowiązujemy się stać po stronie tych, którzy cierpią
nędzę i odrzucenie, stając się głosem tych, którzy głosu nie mają,
działając konkretnie celem przezwyciężenia tego rodzaju sytuacji,
w przekonaniu, że nikt nie może być szczęśliwy sam.
8. Zobowiązujemy się utożsamiać z krzykiem tych, którzy
nie załamują się wobec przemocy i zła, i pragniemy ze wszystkich
naszych sił nieść ludzkości naszych czasów rzeczywistą nadzieję sprawiedliwości
i pokoju.
9. Zobowiązujemy się do popierania każdej inicjatywy
służącej przyjaźni między narodami, w przekonaniu, że jeżeli brakuje
solidnego zrozumienia między narodami, to postęp naukowo-techniczny
wystawia świat na rosnące zagrożenie zniszczenia i śmierci.
10. Zobowiązujemy się prosić odpowiedzialnych za narody,
aby czynili wszelkie możliwe wysiłki na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej,
by był budowany i umacniany świat solidarności i pokoju, oparty na
sprawiedliwości.
24 stycznia 2002 r. Tłum. Jan Jarco (KAI)