Jasna Góra: wystawa z okazji Kongresu Eucharystyczny w Budapeszcie
„Eucharystia 2021” to tytuł wystawy otwartej w zabytkowej Sali Rycerskiej. Ekspozycję przygotowano w związku z rozpoczynającym się jutro w Budapeszcie 52. Kongresem Eucharystycznym. 11 plansz, tyle ile liter w słowie „Eucharystia”, opowiada o historii kraju i kultu eucharystycznego w Kotlinie Panońskiej. Przygotowana przez Węgierską Akademię Sztuki ekspozycja, przez piękno wykonywanych przez wieki naczyń liturgicznych i dzieł sztuki, ukazuje cześć dla Eucharystii.
Na fotogramach można zobaczyć także pokrótce historię ziemi węgierskiej od czasów pierwszego króla świętego Stefana, upadek czasów Imperium Osmańskiego, modernizację kraju w czasach Marii Teresy Habsburg, rewolucję 1848r., czasy monarchii austro-węgierskiej i obie wojny światowe, aż po współczesność.
Są też fotografie przedstawiające najcenniejsze zabytki sztuki węgierskiej, np. monstrancje-tabernakulum z XIII w. wykonaną - jak podkreśla kustosz zbiorów wotywnych Jasnej Góry, o. Stanisław Rudziński - w niezwykle delikatnej technice złotniczej tzw. emalii komórkowej czy obraz XIX-wiecznego wybitnego malarza Józsefa Molnara, opowiadający jak wyglądało poranne nabożeństwo.
Otwarcia wystawy dokonali: Konsul Generalny Węgier w Krakowie Tibor Gerencsér i przeor Jasnej Góry o. Samuel
Pacholski.
Jak powiedział Konsul Generalny, Węgrzy chcą w ten sposób podkreślić ich związek z Eucharystią. - Życzę, abyśmy wszyscy zauważyli i docenili to, co daje nam Eucharystia - podkreślił Tibor Gerencsér. Dodał, że Węgrzy z radością oczekują na wspólną modlitwę pod przewodnictwem papieża Franciszka 12 września i przypomniał, że 30 lat temu na węgierskiej ziemi gościł św. Jan Paweł II, którego wizyta była wielkim umocnieniem, zwłaszcza po okrasie komunistycznego zniewolenia.
Reklama
- Zdajemy sobie sprawę, że Kościół istnieje od 2 tys. lat i w każdej minucie Msza św. jest sprawowana na wszystkich kontynentach świata, ale ten kontekst kulturowy, językowy, związany ze sztuką jest czymś, co stanowi dodatkowe ubogacenie, co jest przejawem ludzkiego ducha – zauważył z kolei przeor Jasnej Góry. O. Samuel Pacholski podkreślił, że ta wystawa jest pewną łaską dla Jasnej Góry i dla Węgrów, bo poprzez nią możemy zobaczyć jak bardzo jesteśmy sobie bliscy.
Jasna Góra jest pierwszym miejscem, gdzie wystawa „Eucharystia 2021” jest prezentowana. Pozostanie tu ok. dwóch miesięcy, potem zostanie pokazana m.in. w Nowym Sączu, Krakowie i Świętym Krzyżu.
Jasnogórskie sanktuarium poprzez paulinów od początku związane jest z Węgrami. Zakon św. Pawła Pierwszego Pustelnika ukształtował się na Węgrzech w XIII wieku. Jego początki związane są z ruchem pustelniczym na ziemi węgierskiej. Pierwszą zorganizowaną wspólnotę klasztorną powołał do życia w 1226 r. bp Bartłomiej z miasta Pécs. To właśnie z Węgier Paulini w 1382 r. przybyli na Jasną Górę.
2021-09-04 17:28
Ocena:+20Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Polscy żołnierze i ich potomkowie godnymi świadkami włoskiej historii i wyzwolenia Italii spod reżimu faszystowskiego
Do 30 kwietnia w samym centrum Rzymu, w bibliotece włoskiej Izby Deputowanych można obejrzeć wystawę fotografii i dokumentów historycznych związanych ze szlakiem Drugiego Korpusu Władysława Andersa z Tarentu na południu Włoch w kierunku północnym. Wystawa jest pierwszym z serii wydarzeń związanych z obchodami 80. rocznicy zdobycia przez Aliantów klasztoru na Monte Cassino.
Wystawa „Włosi i Polacy: braterstwo narodów złączonych marzeniem o wolności” zorganizowana została przez Stowarzyszenie Rodzin Polskich Kombatantów we Włoszech przy wsparciu Dowództwa Włoskich Sił Zbrojnych w regionie Apulii. Przy okazji inauguracji ekspozycji przewodniczący Komisji kultury we włoskim Senacie Roberto Marti, zwracając się do rodzin żołnierzy Drugiego Korpusu podkreślił, że „polscy żołnierze i ich potomkowie są godnymi świadkami włoskiej historii i wyzwolenia Italii spod reżimu faszystowskiego”.
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania
Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej
duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy
wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".
Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia
hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś
nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione
Domini - Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały
Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego
Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć
w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania
antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
2 lutego Kościół obchodzi Światowy Dzień Życia Konsekrowanego. Z tej okazji Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej przypomina o kluczowej roli osób konsekrowanych dla duszpasterstwa polonijnego na świecie.
„W wielu miejscach na świecie niemożliwe byłoby ogarniecie duszpasterską troską naszych rodaków bez Waszego zaangażowania i ofiarnej służby – pisze bp Piotr Turzyński od polskich sióstr, ojców i braci zakonnych z okazji Światowego Dnia Życia Konsekrowanego - Dziękuję za zaangażowanie w życie parafii polonijnych, za kształtowanie liturgii i pracę z grupami formacyjnymi, za kreatywne tworzenie instytucji niosących pomoc naszym rodakom w sytuacjach kryzysowych oraz za pracę w polonijnych szkołach parafialnych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.