Reklama
Ostatnio zajmowaliśmy się pracą sezonową zarówno od strony pracownika, jak i pracodawcy. Pisaliśmy o sposobach pozyskiwania osób do prac sezonowych. Jednym z nich jest skorzystanie z pomocy agencji pracy tymczasowej. Skorzystanie z usług agencji jest dobrym rozwiązaniem, jeśli nie mamy czasu ani głowy do załatwiania formalności związanych z przyjmowaniem do pracy pracowników. Wszystko wykona agencja. Pracodawca nie musi zajmować się przygotowaniem i przechowywaniem dokumentów związanych ze stosunkiem pracy. Jest on również zwolniony z obowiązku zgłoszenia nowego pracownika do ubezpieczenia społecznego oraz dokonywania rozliczeń płacowych - naliczania i wypłacania wynagrodzenia za pracę, odprowadzania składek na ubezpieczenia i zaliczek na podatek dochodowy. Nie musi kierować kandydatów do pracy na wstępne badania lekarskie. Wszystkie wymienione czynności spoczywają na agencji pracy tymczasowej. Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych reguluje ustawa z 9 lipca 2003 r. (Dziennik Ustaw nr 166, poz. 1608 z późniejszymi zmianami).
Zgodnie z ustawą, pracownikiem tymczasowym jest pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika, czyli tego pracodawcy, który przyjmuje pracownika do pracy tymczasowej. Zaś pracą tymczasową jest wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika zadań o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę nie byłoby możliwe lub których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika. W celu uniknięcia nadużyć ustawodawca zastrzegł, że pracodawcą użytkownikiem nie może być ten, kto w okresie ostatnich 6 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia pracy tymczasowej wypowiedział swoim pracownikom stosunki pracy lub te stosunki pracy rozwiązał na mocy porozumienia stron w ramach zwolnień grupowych z przyczyn niedotyczących pracowników.
Mimo że większość obowiązków związanych z zatrudnieniem pracowników tymczasowych spoczywa na agencji, to jednak niektóre musi spełnić także pracodawca użytkownik. Ten, zatrudniając pracownika tymczasowego, zwanego czasownikiem, musi:
Pracodawca użytkownik musi pamiętać, że ma obowiązek traktować pracownika tymczasowego nie mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych warunków zatrudnienia niż pracowników zatrudnionych przez tego pracodawcę na takim samym lub podobnym stanowisku pracy.
Pewne obostrzenia dotyczą też czasownika, czyli pracownika tymczasowego. Nie może on wykonywać pracy na rzecz pracodawcy użytkownika jeżeli:
Jeżeli okres wykonywania pracy na rzecz danego pracodawcy użytkownika obejmuje 6 miesięcy lub okres dłuższy, pracodawca ma obowiązek umożliwić pracownikowi tymczasowemu wykorzystanie w tym okresie urlopu wypoczynkowego.
W razie niewykorzystania urlopu w okresie wykonywania pracy tymczasowej agencja wypłaca pracownikowi ekwiwalent pieniężny w zamian za ten urlop.
(E)
Pomóż w rozwoju naszego portalu